Mer IT-trøbbel for Sykehuspartner
Sykehuspartner greier ikke å finne ut av hva som forårsaker IT-problemene på Norges største sykehus.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Fredag meldes det om store problemer med IT-systemene på Oslo universitetssykehus (OUS).
- Ustabile tjenester
Sykehuspartner sier problemene også omfatter trøbbel med å få tilgang til såkalte kliniske applikasjoner – programmer der ulike pasientdata lagres, som for eksempel ulike radiologisystemer, DIPS og lignende.
– Det stemmer at vi har hatt et nettverksproblem på OUS i formiddag, og trafikken ble i perioder brutt. Nettverket er nå tilgjengelig, men enkelte tjenester er fortsatt ustabile.Vi har en intern feil i nettverket. Før feilen er endelig identifisert, er det dessverre for tidlig å si noe om årsaken. Sykehuspartner, OUS HF og Helse Sør-Øst jobber tett sammen for å løse problemet, sier Trude Julie Dommerud, kommunikasjonssjef i Sykehuspartner.
– Når nettverket er nede, får man ikke tilgang til kliniske applikasjoner. Det er altså ikke feil på disse applikasjonene, men utfordringer med å logge seg inn i og bruke enkelte av disse, sier hun.
Fikk refs av OUS-direktøren
Nylig fikk Sykehuspartner kraftig refs av OUS-direktør Bjørn Erikstein, som melder om massive problemer med IKT i eget sykehus.
Sykehuspartner er en egen enhet i Helse Sør-Øst, og har det overordnede ansvaret for IKT-, HR- og innkjøpstjenester til alle sykehusene i regionen.
Som Dagens Medisin har skrevet, er det i risikovurderingen av pasientbehandlingen, som uttegnes på et såkalt risikokart og som er en del av OUS-ledelsens gjennomgang for første tertial 2014, røde varsellamper for flere områder innen IKT.