
Hvorfor skal psykisk helsevern investere i metoder med svak empiri for alvorlige psykiske lidelser?
Dette handler ikke om å snakke ned EFT som metode, men om å være realistisk om hvor den hører hjemme.
I kronikken «Psykoterapiutdanningene gir relevant kompetanse» (Dagens Medisin, 4. oktober 2025) hevder Guro Årdal og kolleger at utdanning i Emotion-Focused Therapy (EFT) gir relevant kompetanse også for terapeuter som arbeider med alvorlig psykisk lidelse.
Jeg stiller spørsmål ved den påstanden – både ut fra empiri og faglig realisme.
At «en tredel av samlingene» i EFT-utdanningen handler om arbeid med alvorlige pasienter, brukes som argument for at utdanningen dekker dette feltet. En tredel er imidlertid forholdsmessig lite dersom målet er å kvalifisere terapeuter til å arbeide med pasienter med høy grad av ustabilitet, komorbiditet og risiko. For denne gruppen kreves omfattende veiledning, strukturert praksis og solid systemforståelse – ikke bare teoretisk eksponering.
Lite robust empiri
Forskningen på EFT viser gode resultater ved depresjon og parproblemer (Elliott et al., 2021; Greenberg & Watson, 2006; Johnson, 2019) og noe støtte ved enkelte angstlidelser. Men for alvorlige psykiske lidelser – som psykose, bipolar lidelse og personlighetsforstyrrelser – finnes det lite eller ingen robust empiri. EFT er ikke omtalt i de sentrale internasjonale retningslinjene for disse gruppene, der metoder som MBT, DBT, TFP og GPM har langt sterkere dokumentasjon (Bateman & Fonagy, 2019; Linehan, 2015; Clarkin et al., 2007; Gunderson, 2016).
Dette handler ikke om å snakke ned EFT som metode, men om å være realistisk om hvor den hører hjemme. Når helseforetak skal investere i opplæring, må valgene bygge på dokumentert effekt for pasientene vi faktisk møter i spesialisthelsetjenesten – ikke bare på faglig entusiasme.
Jeg er heller ikke mot videreutdanning eller spesialisering i psykoterapi – tvert imot. Men det må skje i en hensiktsmessig rekkefølge. Det er et grunnleggende logisk og faglig prinsipp at man starter bredt og spisser etter hvert. Man må først få oversikt over systemet, pasientgruppen og det kliniske landskapet før man fordypes i én bestemt metode. Når man har forståelse for bredden, gir fordypningen mening.
Viktig å unngå myter
Samtidig er det viktig å unngå at det etableres en myte om at man må ta en psykoterapispesialisering for å bli fortrolig med en metode. Dette er en feilslutning som snevrer inn fagfeltet og kan bidra til unødvendig hierarkisering av kompetanse. God terapeutisk forståelse bygges gjennom bred erfaring, veiledning og refleksjon – ikke nødvendigvis gjennom ett spesifikt løp.
Vi må heller ikke overse at når private utdanningsinstitutter med profittinteresser får en stadig større rolle, kan det skape utfordringer for etterrettelighet, uavhengighet og faglig balanse. Her må vi som fagmiljø være særlig våkne.
Mitt poeng i tidligere innlegg («Hvis arbeidsgivere skal betale for utdanning i psykoterapi, må de ha nytte av det», Dagens Medisin, 19. september 2025) står derfor ved lag: psykoterapispesialisering må bygge på et bredt kunnskapsfundament, tydelig systemforståelse og empirisk dokumentasjon – ikke på metodeengasjement alene.
Ingen oppgitte interessekonflikter
Referanser (APA-stil)
Bateman, A. W., & Fonagy, P. (2019). Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice (2nd ed.). American Psychiatric Publishing.
Clarkin, J. F., Yeomans, F. E., & Kernberg, O. F. (2007). Psychotherapy for Borderline Personality: Focusing on Object Relations. American Psychiatric Publishing.
Elliott, R., Watson, J. C., Timulak, L., & Sharbanee, J. (2021). Research on humanistic-experiential psychotherapies: Updated review. In M. Barkham, W. Lutz, & L. G. Castonguay (Eds.), Bergin & Garfield’s Handbook of Psychotherapy and Behavior Change (7th ed., pp. 421–467). Wiley.
Greenberg, L. S., & Watson, J. C. (2006). Emotion-Focused Therapy for Depression. American Psychological Association.
Gunderson, J. G. (2016). Good Psychiatric Management for Borderline Personality Disorder: A Practical Guide. American Psychiatric Publishing.
Johnson, S. M. (2019). Emotionally Focused Couple Therapy: The Dynamics of Emotion, Love, and Power. Guilford Press.
Linehan, M. M. (2015). DBT Skills Training Manual (2nd ed.). Guilford Press.