Mindre frustrasjon i Bergen

Legene i Helse Bergen har hittil vært lite aktive i Helsetjenesteaksjonen. - Vi er enige i det aksjonen står for, men opplever at vi har en direktør som hører oss, sier varaforetakstillitsvalgt Jonas Fevang i Helse Bergen. 

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Jonas Fevang tror legene i Helse Bergen er mindre frustrert enn mange av sine kolleger. - Vi sliter med mye av det samme som leger i resten av landet, men noe er nok forskjellig.
Han tror de ansattes behov i stor grad blir hørt av ledelsen i Helse Bergen. - Ledelsen har hatt tradisjon for å ha en god dialog med avdelingslederne og tillitsmannsapparatet, sier Fevang.
De ansatte blir hørt
Administrerende direktør Stener Kvinnsland har direkte kommunikasjon med hver enkelt avdelingsleder.
- Avdelinger har ikke blitt slått sammen, slik de har ved en del andre sykehus. Dermed har lederen oversikt over hva som skjer på sin avdeling: Avstanden mellom dem som driver pasientbehandling og dem som setter rammene, blir mindre. De ansattes behov blir hørt, sier Fevang.
Han tror også at den direkte kommunikasjonen gjør det lettere for direktøren å kommunisere endringer nedover i systemet.
- Andre årsaker til rolige tilstander i Helse Bergen kan være at det har vært lite omorganisering her i det siste, mener Fevang.
Enig i aksjonen
Han har nå selv meldt seg inn i Helsetjenesteaksjonen. - Jeg er enig i det aksjonen står for. Vi blir ikke hørt av Helse Vest RHF, og vi opplever at det er stor avstand mellom sykehuset og det regionale helseforetaket. Fra det regionale helseforetaket får vi direktiver vi opplever som ikke faglig fundert.
Helse Bergen sliter dessuten med korridorpasienter, både ved medisinsk og ortopedisk avdeling. - Dette klarer vi ikke å få bukt med, her føler vi at vi stanger hodet i veggen.
Han er også enig i at fokuset på DRG-rapportering har tatt overhånd. - Dette fjerner fokuset fra pasientbehandlingen. Vi opplever også at vårt journalsystem, DIPS, fungerer dårlig. Det er lite brukervennlig - og hver oppgave tar lang tid. Vi leger er fagidioter som vil jobbe med det vi er utdannet til, nemlig diagnostisering, behandling og oppfølgning av pasienter, sier han.
Mest tilfeldigheter
Torgeir Bruun Wyller, frontfigur for aksjonsgruppen, forteller at Jana Midelfart Hoff fra Helse Bergen har kommet med i aksjonsgruppen. - Så nå har vi dekket alle regionsykehusene. Jeg tror det var mest tilfeldig at det tok litt lengre tid før vi fant fram til de rette på Haukeland, sier han.
Siden Helsetjenesteaksjonen ikke er en medlemsorganisasjon kan han ikke svare på hvor mange som nå har kommet med fra ulike deler av landet. - Men det er et firesifret antall som nå abonnerer på nyhetsbrevet vårt. Jeg antar at de fleste av dem støtter oss, selv om det også kan være noen som kun er interessert i hva som skjer på området, sier han.
Mener de involverer legene
- Hva kan gjøres med at de ansatte opplever at de ikke blir hørt av RHF-et?
- Helse Vest har som politikk å involvere fagfolk i alle faglige prosesser. Det er i foretakene denne kompetansen ligger, og det er viktig for oss å trekke på den gode kunnskapen, sier kommunikasjonsdirektør Bente Aae i Helse Vest.
- Kommer Helse Vest til å gjøre noe med journalsystemet DIPS?
- Journalsystemet vårt er et arbeidsredskap. Helse Vest har investert over 400 millioner kroner i en god løsning for felles elektronisk pasientjournal på Vestlandet. Løsningen har over 20.000 brukere. Systemet som er valgt, er det beste som er tilgjengelig, og vi jobber kontinuerlig med å utbedre det - både på egen hånd og i samarbeid med leverandør, sier Aae.
Dagens Medisin 09/2013

Powered by Labrador CMS