Pendler mellom pensel og pasient Foto:

Pendler mellom pensel og pasient

De er utdannet for å beherske legekunsten, men utenom arbeidstid er de bildende kunstnere: Legekunstnere - bokstavelig talt.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Begrepet legekunst har dobbel betydning for psykiater og akupunktør Jan Marius Junge, anestesiolog Wenche Sabel og nevrologene Halfdan Kierulf og Stein Bror Strandquist. På fritiden bruker de fire legene og autodidakte kunstnerne både pensel og lerret, og nå har de samlet sine beste og nyere kunstarbeider i en kollektivutstilling i Galleri A Minor i Oslo.
Utstillingen viser et tverrsnitt av legenes arbeider, som spenner fra nonfigurativt til detaljerte bybilder fra Oslo.
Legekunst. Med sine kunstneriske arbeider viser kvartetten at legekunst er langt mer enn vitenskap og skolemedisin. Utstillingen fikk, nær sagt selvfølgelig, navnet «Legekunst».
Initiativtakeren er anestesiolog Wenche Sabel, som debuterte med separatutstilling i Galleri Albin Upp i september i fjor. Da fikk hun ideen til en kollektivutstilling med andre bildende leger, og gjennom Dagens Medisin etterlyste hun legekunstnere.
Resultatet ble en kollektivutstilling sammen med de tre kollegene Junge, Kierulf og Strandquist.
- Denne utstillingen ble til da jeg møtte nevrolog Halfdan Kierulf, som hadde fire separatutstillinger fra før. Han tente på ideen, og her er vi. Det er veldig inspirerende å ha med andre kunstnerskapende kolleger, forteller en strålende glad Wenche Sabel til Dagens Medisin.


Fra reflekshammer til pensel

Stein Bror Strandquist (54) er født og oppvokst i Oslo og bor nå på Nøtterøy. Han har malt siden han var ungdom, men mest etter turnustjenesten i 1986.
- Jeg arvet nok interessen etter min far, som var revisor og malte på si, forteller nevrologen som har privat praksis i Oslo og Tønsberg.
På fritiden bytter Strandquist ut reflekshammeren med penselen, og opp gjennom årene har han brukt stadig mer tid foran staffeliet. Han bruker akryl, og aller helst olje på lerret, og er svak for urbane motiver. På sin første utstilling viser han blant annet bilder som er inspirert av duften fra asfalt og lyden av trikkeglam.


Estetisk dimensjon

Jan Marius Junge (52) har stilt ut en gang tidligere, på Galleri Gyldenløve i Oslo. Han var i midten av 20-årene da han fattet interesse for akrylmaling for 25 år siden.
I en periode var Junge elev hos Tor Sværd Sørensen. Han har arbeidet mye med figurativ kunst, men de siste årene har hans kunstneriske uttrykk dreid seg mer over i retning av abstrakt ekspresjonisme.
- Den estetiske dimensjonen er viktig for meg, og kunsten tar jeg med inn i legehverdagen, sier Junge, som er født på Bekkestua og driver egen klinikk i Oslo.


Farao-inspirerte bilder

- Min far kjøpte malerskrin til meg da jeg far 15 år, og deretter var det gjort, forteller Halfdan Kierulf på telefonen fra Gran Canaria. 66-åringen er privatpraktiserende nevrolog i Oslo og overlege ved Rikshospitalets nevrologiske avdeling. Han har etablert seg som en produktiv maler og hatt separatutstillinger annethvert år siden debuten i 2000.
Kierulf, som er lidenskapelig opptatt av kunst, er ett av 13 medlemmer i Den norske nevrolitterære klubb. Han mener at litteraturen hjelper ham til å forstå sine pasienters nevrologiske sykdommer. På samme måte som han søker å lindre smerte hos sine pasienter, forsøker han å glede mennesker gjennom sine egyptiske og Farao-inspirerte oljemalerier i blått, sølv og gull.
Kobler på med kunsten. Kierulf avviser at han kobler av med kunsten: - Jeg kobler på med den når jeg setter seg til foran lerretet med klassisk musikk i bakgrunnen.
- Jeg er overbevist om at kunsten gjør meg til en bedre lege. Kunstnere kan hjelpe oss å beskrive en følelse - en tilstand - sette ord eller bilde på noe som er vanskelig å uttrykke, uttalte han til Dagens Medisin så tidlig som i 2002.


Humor, natur og anatomi

Wenche Sabel (58) fra Oslo arbeider med smertebehandling ved Smerte-Medisinsk institutt Ullevål og Aker. Hun er spesialist i allmennmedisin og tatt spesialisering i anestesiologi samt nordisk utdanning i algologi - smertemedisin. Hun har malt og tegnet siden hun var barn, hun har tatt flere kurs ved diverse kunstskoler, og det siste året har hun vært elev hos bildekunstneren Henriette Finne,
Sabel uttrykker seg gjennom tegning og maling ved bruk av flere medier, som tusj/blekk, kull, pastell, collage, akryl og oljemaling. Motivene og tematikken spenner vidt og har ofte en humoristisk undertone. Hun har en iboende svakhet for nordnorsk natur og menneskelig anatomi, og hun har illustrert bøker og aviser.
Stolt viser hun «Lady in Red», der hun bruker både pensel og collageteknikk. I tillegg til at datteren hennes har sittet modell, har hun også gitt kunstneren Edward Hopper plass i kunstverket.
Utstillingen ble åpnet med vernissasje den 12. mai og står frem til 5. juni.
I farten, Dagens Medisin 09/2011

Powered by Labrador CMS