P-pillene fester grepet

Nesten samtlige legemiddelprodusenter i Norge har økt omsetningen av p-piller. - Dette viser at det hersker en fornuftig prevensjonspolitikk, sier leder Rolf Kirschner i Norsk gynekologisk forening.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.


Nye tall fra Legemiddelindustriforeningen (LMI) viser at p-pillesalget øker. P-pillen Loette 28, som produseres av Wyeth, har hatt en dobling av omsetningen de siste tolv månedene, sammenlignet med samme periode året før.
Unge brukere
Daglig leder Torfinn Hansen i Wyeth Norge sier at den voldsomme økningen i omsetningen som denne p-pillen har hatt, dels skyldes at p-pillen Trionetta ble tatt av markedet i fjor, og at det derfor ble skapt ekstra behov. Hansen sier han mener Loette 28 er den p-pillen i Norge med lavest hormoninnhold, og at den derfor ser ut til å være godt mottatt blant unge jenter.
Statens Legemiddelverk mener imidlertid at de ulike p-pillene ikke er direkte sammenlignbare. Forsker Pernille Harg sier det blir for bastant å si at denne p-pillen har det laveste hormoninnholdet. - Alle piller har imidlertid likt østrogeninnhold, sier hun til Dagens Medisin.
Siden Loette 28 ble introdusert på det norske markedet i 2002, har den hatt en jevn økning, ifølge Hansen.
De siste tolv månedene har denne p-pillen omsatt for over 15, 3 millioner kroner, mot 7,3 millioner kroner samme periode året før. Omsetningen i definerte døgndoser (DDD) - gjennomsnittsverdien som indikerer normert inntak av et gitt legemiddel over et døgn - viser en tilsvarende økning.
Økt bevisstgjøring
Hansen tror ikke at negativ omtale av andre p-pillemerker har «hjulpet til» med salget. - Jeg tror diskusjonen rundt p-piller fører til en økt bevisstgjøring hos jenter, og at oppmerksomheten påvirker valg av p-pillemerke, sier han til Dagens Medisin.
Leder Rolf Kirschner i Norsk gynekologisk forening syns det er gledelig at salget av p- piller har økt - til tross for det han synes er mye negativ medieoppmerksomhet. 
- Dette viser at det hersker en fornuftig prevensjonspolitikk, og jeg håper det også betyr at aborttallene holder seg eller går ned, sier han.
Bryr seg ikke om mediene?
Ifølge Kirschner viser omsetningsøkningen også at fastleger, spesialister, jordmødre, helsestasjoner og andre som forskriver p-piller, ikke bryr seg for mye om sensasjonsoppslag i mediene om negative følger av p-pillebruk. Han mener videre at ordningen med gratis p-piller for kvinner mellom 16 og 19 år ikke har spesielt stor innvirkning på salget.
Ordningen med gratis prevensjon til unge jenter ble permanent i 2002.
Omsetningssvikt etter medieoppslag
Salget av p-pillen Yasmin falt med syv prosent i august. - Svikten skyldes de negative avisskriveriene, sier produktsjef Åslaug Reiten i Bayer Schering Norge.
I Danmark har det i en lengre periode vært et stort mediefokus på bivirkninger tilknyttet bruk av Yasmin, og forholdet har blitt belyst også i norske medier.
Ikke kritisk
Produktsjef Åslaug Reiten i Bayer Schering Norge mener dette er årsaken til  at salget av p-pillen gikk ned med syv prosent i august, sammenlignet med samme periode i 2006. 
- Dette har helt klart en parallell til negative medieoppslagene, sier Reiten.
Hun mener at syv prosent ikke er kritisk: - Det er noe reduksjon, og er en mindre økning enn tidligere.
Reagerte raskt
Hun roser det norske Legemiddelverket, som hun mener reagerte fort da oppslagene kom - med tanke på faren for at flere slutter å ta p-piller.
- Det er ille dersom dette skulle føre til økte aborttall, slik vi har sett i Danmark, sier hun til Dagens Medisin.
Dagens Medisin 19/07

Powered by Labrador CMS