Mindre kø med nytt verktøy

Pasienter ved Oslo universitetssykehus (OUS) kan avbestille timer og be om ny avtale gjennom et internettbasert verktøy. Systemet har gitt mindre telefonkø.

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Systemet, som kalles MinJournal, er utviklet av sykehuset selv. Dette lar pasientene slippe telefonkøen for å avbestille og be om ny time.

Nå opplyser OUS at alle poliklinikker og dagkirurgiske enheter skal tilby timeavtaletjenesten innen sommeren 2013.

Fordeler for sykehuset
Sykehuset drar fordeler av ordningen ved at de raskere får beskjed om endringer eller avbestillinger av timer, i tillegg til at sekretærer bruker mindre tid i telefonen og kan disponere tiden bedre.

Gjennom systemet kan pasientene når som helst på døgnet kontakte sykehuset, og dermed når det passer pasientene best. Samtidig kommer de som likevel ringer raskere gjennom.

- Det er kjempeflott at pasientene kan kontakte oss utenom de faste telefontidene, sier Anne Mette Aamodt, helsesekretær ved Barnemedisinsk poliklinikk.

Brukes i hele regionen
Hele Helse Sør-Øst bruker nå MinJournal, etter at Sunnaas som det siste sykehuset har tatt i bruk systemet.

- Vi tar det som en anerkjennelse at alle sykehusene i regionen nå tar tjenesten i bruk, sier Morten Reymert, viseadministrerende direktør ved Oslo universitetssykehus.

Powered by Labrador CMS