VENTER PÅ GODKJENNING: Luftfartstilsynet har ikke forlenget den midlertidige godkjenningen for underhengende oppdrag, for fire modifiserte luftambulansehelikopter. Foto: Peder Torp Mathisen/Forsvaret
VENTER PÅ GODKJENNING: Luftfartstilsynet har ikke forlenget den midlertidige godkjenningen for underhengende oppdrag, for fire modifiserte luftambulansehelikopter. Foto: Peder Torp Mathisen/Forsvaret

Begrensninger i oppdrag for fire ambulansehelikoptre

De fire helikoptrene kan ikke gjøre oppdrag der pasienter for eksempel skal hentes opp fra vann. Beredskapen er likevel god, opplyser Luftambulansetjenesten.

Publisert

Norsk Luftambulanse Helikopter AS (NLA AS) er i gang med å modifisere sine helikopter av type H145, som blant annet innebærer at modellen går fra fire til fem rotorblader.

Med fem rotorblader får helikopteret flere forbedringer, ifølge Luftambulansetjenesten.

Disse helikoptrene har blitt fløyet med en midlertidig godkjenning for underhengende løsning, fra Luftfartstilsynet. Godkjenningen gikk ut 31. desember 2022 og er ikke forlenget, opplyser Luftambulansetjenesten i en pressemelding.

Underhengende oppdrag gjøres når pasienter for eksempel skal hentes opp fra vann, bratt og vanskelig terreng, og der redningsmann og pasient henger under helikopteret i tau.

I 2021 var det om lag 80 underhengende oppdrag, av totalt 7949 helikopteroppdrag, sier kommunikasjonsrådgiver Elin Åsbakk Lind til Dagens Medisin.

Fire av fjorten kan ikke ta underhengende oppdrag

Europeiske luftfartsmyndigheter jobber med sertifisering av en ny løsning for underhengende oppdrag for de nye helikoptrene, men dette drøyer ut i tid.

Luftambulansetjenesten har derfor per nå fire helikopter av totalt 14, som ikke kan fly underhengende oppdrag.

Dette gjelder helikopterne som er stasjonert i Kirkenes, reservehelikopteret som en kort periode står i Tromsø, helikopteret i Trondheim og ett av to helikopter på Lørenskog.

Beredskapen er god

Befolkningen knyttet til baser som ikke lenger har helikopter som kan fly underhengende oppdrag er likevel godt ivaretatt, ifølge Luftambulansetjenesten.

– Dersom det kommer oppdrag der det kreves underhengende oppdrag, vil vi kunne bruke redningshelikopter fra nærliggende baser. Vi kan også bidra med å fly inn og sette ned akutt medisinsk personell, sier Åsbakk Lind til Dagens Medisin.

Kommunikasjonsrådgiveren opplyser videre at helikoptrene uten denne godkjenningen er fordelt rundt om i landet, og i nærheten av baser der det er helikopter som kan fly underhengende oppdrag.

Alle helikopter er jevnlig på vedlikehold og service, og dermed vil det variere hvilke og hvor mange baser som blir berørt – maksimalt 5 av 13 baser, hvor den ene basen også har et helikopter som kan fly underhengende, opplyser Luftambulansetjenesten i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS