Portvaktfunksjon i oppløsning
ARBEIDS- OG inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen har påkalt norske legers vrede ved et pålegg til fastlegene om å utlevere pasientjournaler til NAVs kontrollgruppe. Forslaget fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) om å utvide sykmeldingsretten hos kiropraktorer og manuellterapeuter fra åtte til tolv uker, har ikke bidratt til å gjøre ham mer populær.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Som for lovforslaget med pasientjournalene er det også i sykmeldingssaken spørsmål knyttet til samordnin-gen mellom statsrådene Hanssen og Brustad. Mens HOD jobber for å bygge opp under fastlegeordningen, gjør AID tilsynelatende sitt beste for å pulverisere ansvaret for å svekke portvaktfunksjonen fastlegene var tiltenkt i Helse-Norge.
Situasjonen er lite oversiktlig. I Hanssen-departementet må sykmeldingsretten blant kiropraktorer og manuellterapeuter ha vært oppfattet som så vellykket at det er grunn til ikke bare å forlenge ordningen, men til å utvide den til å gjelde sykmeldingsrett i tolv uker. Av forståelige grunner ser nå manuellterapeutene ingen grunn til å stoppe ved 12. Av like forståelige grunner mener fysioterapeutforbundet at det bør være adgang for også andre blant deres medlemmer til å kunne sykmelde (psykiatrisk-, psykosomatisk- og idrettsfysioterapi).
For vår del har vi vanskeligheter med å finne dokumentasjon for at pulveriseringstrenden har vært vellykket. Vi minner om uttalelsen fra lederen i Norsk forening for allmennmedisin, som i Dagens Medisin (22/2007) mener fysioterapeutene driver ren tallmagi når de hevder at ordningen beviser lønnsomhet for staten ved at ikke-legene sykmelder gjennomsnittlig 50 prosent kortere enn legene. Det burde være åpenbart for alle at det ikke er de samme pasientene det er snakk om.
Det er noe skummelt med denne typen statistikk. For det vil ikke forbause oss det minste om noen i AID, basert på slike tall, nå ser sitt snitt til å spare noen kroner ved ytterligere å redusere fastlegenes mandat og betydning. Det er med andre ord grunn til spørre om det kan være en skjult agenda bak uthulingen av fastlegens rolle.
Arbeids- og inkluderingsministeren kan komme til å ta feil. Det skulle ikke forundre oss om den oppsplittede sykmeldingsretten på lengre sikt vil komme til å føre til økning av behandlingsutgiftene - i stedet for å redusere dem. Vår tillit til norske pasienter er ikke større enn at vi aner at enkelte vil vite å benytte seg av muligheten som nå åpner seg til å shoppe sykmeldinger av et større antall yrkesgrupper.
Fastlegeordningen var i sin tid ment å skulle styrke portvaktfunksjonen i Helse-Norge. Ordningen skulle gi legen en mulighet til i noen grad å virke som gamle tiders huslege. For å skape den nødvendige tilliten til legen, ble pasienten gitt anledning til selv å velge den hun/han liker best.
Hvorvidt legene selv har forstått hvilken politisk tillitserklæring ordningen innebar, kan sikkert diskuteres, men mye kan tyde på at deler av regjeringen mangler kunnskap om hvilken viktig rolle den nå bidrar til å desavuere.
Det er kanskje på tide at Hanssen og Brustad begynner å snakke sammen.
Leder, Dagens Medisin 24/07
Lottelise Folge, sjefredaktør i Dagens Medisin