Krever skriftlig samtykke før operasjon
Svenske hjertesyke i Skåne må nå gi skriftlig uttrykk for at de er informert om risikoen ved operasjon og har forstått konsekvensene. - Ikke nødvendig, mener norsk overlege.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
SVERIGE: Et økende antall komplikasjoner ved hjertekirurgi er bakgrunnen for endringene i Skåne.
- I flere tilfeller der det har oppstått komplikasjoner, ser vi at informasjon om risiko ved operasjon ikke har nådd frem, uttaler Carsten Lührs ved Universitetssjukhuset i Lund til svenske Dagens Medicin.
Han er én av initiativtakerne til den nye ordningen som trer i kraft ved sykehus i Skåne, og ansvarlig for hjertesvikt og klaffesykdom ved hjerte-/lungedivisjonen på sykehuset.
- Vi har ikke funnet at signert samtykke er nødvendig hos oss, sier Rolf Busund. Han er overlege ved avdeling for hjerte-, lunge- og karkirurgi på Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN).
Økt gjennomsnittsalder
Bakgrunnen for opplegget er økningen av antallet pasienter med alvorlige komplikasjoner etter hjerteoperasjon. Gjennomsnittsalderen for dem som gjennomgår hjertekirurgi er også stigende. - Høy alder er en viktig risikofaktor. Det finnes de som heller vil avstå fra operasjon enn i verste fall å risikere delvis lammelse etter et slag, kommenterer Carsten Lührs. Tilbys samtale
Fra midten av september har samtlige pasienter som står på venteliste for hjerteoperasjon i Skåne, fått tilsendt tre A4-sider med informasjon om mulige komplikasjoner ved inngrepet, hvilke faktorer som øker risikoen og hva man vet om konsekvensene. Her er to telefonnumre pasientene kan ringe; for å snakke med en sykepleier eller få hjelp til å avtale tid med en thoraxkirurg. I skrivet er det også en slipp som pasienten må ta med til sykehuset. Her skal det krysses av for om man har lest informasjonen, om innholdet er diskutert med en lege eller om man avstår fra informasjon om risiko ved operasjon. Slippen må undertegnes. Intervjues om informasjon
I mange land er dette rutine, men ifølge Carsten Lührs er Sverige trolig det første landet med et så omfattende opplegg. Parallelt med innføringen av skjemaet starter en studie der pasientene skal intervjues. Målet er å finne ut om pasientene opplever at de blir bedre informert enn før. - Har vært diskutert
Ved UNN diskuterer avdelingen, ifølge Rolf Busund, fortløpende informasjonsprosedyrene sine. Legene har imidlertid vurdert at det ikke er nødvendig med noe som tilsvarer det svenske opplegget. - Vi har diskutert skriftlig samtykke, men har kommet til at eksisterende rutiner er gode nok. I dag får pasienter som skal hjerteopereres, tilsendt et hefte med beskrivelse av prosedyrer, hva som skjer postoperativt, noe om risiko osv. Dagen før operasjon får de grundig muntlig orientering av legen som skal operere, forteller Busund. Og han legger til: - Tilbakemeldingen fra våre pasienter er at de er meget tilfreds med den informasjonsprosedyren vi har. Eldre og sykere
I likhet med svenskene, opplever legene ved UNN at de som hjerteopereres, er eldre og sykere enn for bare få år siden. - Vi har ikke sett detaljert på frekvensen av ulike komplikasjoner det siste året, men jeg blir ikke forundret hvis vi finner flere komplikasjoner hos denne pasientgruppen. - Opplever dere at pasienter trekker seg på grunn av risikoen for komplikasjoner? - Uhyre sjelden, men det skjer - særlig hos gamle pasienter og i tilfeller hvor vi forteller pasienten at det er et risikofylt inngrep - og hvor vi selv er i tvil, sier Rolf Busund. Opphav:
Bakgrunnen for opplegget er økningen av antallet pasienter med alvorlige komplikasjoner etter hjerteoperasjon. Gjennomsnittsalderen for dem som gjennomgår hjertekirurgi er også stigende. - Høy alder er en viktig risikofaktor. Det finnes de som heller vil avstå fra operasjon enn i verste fall å risikere delvis lammelse etter et slag, kommenterer Carsten Lührs. Tilbys samtale
Fra midten av september har samtlige pasienter som står på venteliste for hjerteoperasjon i Skåne, fått tilsendt tre A4-sider med informasjon om mulige komplikasjoner ved inngrepet, hvilke faktorer som øker risikoen og hva man vet om konsekvensene. Her er to telefonnumre pasientene kan ringe; for å snakke med en sykepleier eller få hjelp til å avtale tid med en thoraxkirurg. I skrivet er det også en slipp som pasienten må ta med til sykehuset. Her skal det krysses av for om man har lest informasjonen, om innholdet er diskutert med en lege eller om man avstår fra informasjon om risiko ved operasjon. Slippen må undertegnes. Intervjues om informasjon
I mange land er dette rutine, men ifølge Carsten Lührs er Sverige trolig det første landet med et så omfattende opplegg. Parallelt med innføringen av skjemaet starter en studie der pasientene skal intervjues. Målet er å finne ut om pasientene opplever at de blir bedre informert enn før. - Har vært diskutert
Ved UNN diskuterer avdelingen, ifølge Rolf Busund, fortløpende informasjonsprosedyrene sine. Legene har imidlertid vurdert at det ikke er nødvendig med noe som tilsvarer det svenske opplegget. - Vi har diskutert skriftlig samtykke, men har kommet til at eksisterende rutiner er gode nok. I dag får pasienter som skal hjerteopereres, tilsendt et hefte med beskrivelse av prosedyrer, hva som skjer postoperativt, noe om risiko osv. Dagen før operasjon får de grundig muntlig orientering av legen som skal operere, forteller Busund. Og han legger til: - Tilbakemeldingen fra våre pasienter er at de er meget tilfreds med den informasjonsprosedyren vi har. Eldre og sykere
I likhet med svenskene, opplever legene ved UNN at de som hjerteopereres, er eldre og sykere enn for bare få år siden. - Vi har ikke sett detaljert på frekvensen av ulike komplikasjoner det siste året, men jeg blir ikke forundret hvis vi finner flere komplikasjoner hos denne pasientgruppen. - Opplever dere at pasienter trekker seg på grunn av risikoen for komplikasjoner? - Uhyre sjelden, men det skjer - særlig hos gamle pasienter og i tilfeller hvor vi forteller pasienten at det er et risikofylt inngrep - og hvor vi selv er i tvil, sier Rolf Busund. Opphav:
Annonse kun for helsepersonell
Temabilag: Hjerte og kar, Dagens Medisin 15/03
Lisbeth Nilsen