Krever at pasientene undertegner infoskjema
Antallet pasientklager til Ullevål universitetssykehus øker kraftig. Halvparten av klagene gjelder mangelfull informasjon. Nå vil sykehuset at pasientene skriver under på at informasjon er gitt.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Stadig flere pasienter klager på behandlingen de har fått ved Ullevål Universitetssykehus.
- Det har vært en kraftig økning fra i fjor til i år. Til nå i år har vi behandlet like mange klager som i hele fjoråret, og vi har frem til nå i år måttet utbetale like mye i egenandel som i hele fjor, bekrefter fungerende divisjonsdirektør for Kirurgisk divisjon, Else Wiik Larsen, overfor Dagens Medisin.
Konstituert senterleder for Dagkirurgisk senter, avdelingsoverlege Stein Tyrdal, forteller at halvparten av klagene gjelder mangelfull informasjon.
Kan dø
Tyrdal leder arbeidet med å utarbeide et nytt informasjonsskjema der alle pasienter som skal inn til planlagt kirurgi ved Kirurgisk senter på sykehuset, må skrive under på at informasjon er gitt. - Skjemaet er ikke helt ferdig, men vi satser på å ha det klart til årsskiftet. Dette testes nå ut på de forskjellige avdelingene. Deretter må skjemaet til vurdering ved sykehusets juridiske avdeling og informasjonsavdeling, forteller Tyrdal. I informasjonsskjemaet gjøres blant annet pasientene oppmerksomme på at de kan dø av selv enkle rutineinngrep. - Selvsagt er dette et betent tema. Slik informasjon kan i seg selv være en unødvendig stressfaktor. Selv om pasientene tåler langt mer enn vi ofte tror, er det en fare for at dette kan virke unødvendig brutalt, medgir Tyrdal. Pågående journalister
- Er et slikt skjema virkelig nødvendig? - Det er pågående journalister og jurister og som har gitt oss dagens informasjonssamfunn, et samfunn hvor doktoren skal ned av pidestallen. Jeg er ikke motstander av informasjonssamfunnet, men jeg ser det har sin pris. At vi nå må sikre oss på denne måten, er en slik pris, sier Tyrdal. - Gjøres dette først og fremst for å informere bedre eller for å skaffe sykehuset bedre ryggdekning? - Dette har to sider, for det første en juridisk side. Jeg kan fortelle at den første pasienten jeg testet skjemaet på, tilfeldigvis var en jurist. Hans umiddelbare kommentar var at «her har dere dekket dere godt». Den andre siden er at pasientene faktisk skal få den informasjonen de trenger. Og det å informere, er viktig. Det viser seg at standardisert informasjon av denne typen fører til færre komplikasjoner hos pasientene. Studier har vist at blodtrykk, puls og temperatur normaliserte seg raskere hos pasienter som mottok standardisert informasjon. De uttrykte også større tillit og tilfredshet med sykehuset, forteller Tyrdal. Hjelp for pårørende
- Halvparten av alle klagesaker gjelder mangelfull informasjon. I journalen kan det stå at informasjon ble gitt, men vi har ingen garanti for at pasienten virkelig fikk dette med seg. Vi opplever at en pasient som er inne til et rutineinngrep og som får lungeemboli og holder på å dø, reagerer på at han ikke ble informert om denne risikoen i store bokstaver. Nå skal alle informeres om en slik risiko. Dette kan også være til hjelp for pårørende som eventuelt har mistet sine etter et rutinemessig inngrep. Da vet alle hva slags informasjon som faktisk ble gitt, sier Tyrdal. Informasjonsskjemaet skal etter planen deles ut til alle voksne pasienter ved Kirurgisk divisjon som skal til planlagte prosedyrer hvor det kreves anestesi i en eller annen form. Hvert år dreier dette seg om mange tusen pasienter. - Faren for alvorlige komplikasjoner er til stede for alle pasienter. Selv for mine, og jeg driver med albuekirurgi, sier Stein Tyrdal.
Advokat advarer Advokat Steinar Winther Christensen er betenkt over informasjonsskjemaet som Ullevål universitetssykehus vil innføre. Winther Christensen fører mange saker på vegne av pasienter som klager på behandlingen de fikk. - Pasientene må ikke skremmes
- Dette bør absolutt Helsedepartementet se nærmere på. Å innføre en slik praksis har såvidt mange prinsipielle sider at dette ikke bør utføres av ett sykehus alene. Informasjonen i et slikt skjema må balanseres nøye, slik at pasientene ikke skremmes bort fra å ta imot behandling de ellers har krav på. - Det må heller ikke skapes et inntrykk at dette skjemaet fratar pasientene eller etterlatte lovfestede rettigheter til erstatning, advarer Winther Christensen. Juridisk ryggdekning
Han mener Ullevål vil kunne skaffe seg en viss juridisk ryggdekning ved å la pasientene undertegne et slikt skjema. - Ofte er det uenighet om hva slags informasjon som ble gitt. Dersom Ullevål universitetssykehus ønsker å foregripe slik uenighet, vil dette skjemaet lang på vei hjelpe dem, mener Winther Christensen. Opphav:
Tyrdal leder arbeidet med å utarbeide et nytt informasjonsskjema der alle pasienter som skal inn til planlagt kirurgi ved Kirurgisk senter på sykehuset, må skrive under på at informasjon er gitt. - Skjemaet er ikke helt ferdig, men vi satser på å ha det klart til årsskiftet. Dette testes nå ut på de forskjellige avdelingene. Deretter må skjemaet til vurdering ved sykehusets juridiske avdeling og informasjonsavdeling, forteller Tyrdal. I informasjonsskjemaet gjøres blant annet pasientene oppmerksomme på at de kan dø av selv enkle rutineinngrep. - Selvsagt er dette et betent tema. Slik informasjon kan i seg selv være en unødvendig stressfaktor. Selv om pasientene tåler langt mer enn vi ofte tror, er det en fare for at dette kan virke unødvendig brutalt, medgir Tyrdal. Pågående journalister
- Er et slikt skjema virkelig nødvendig? - Det er pågående journalister og jurister og som har gitt oss dagens informasjonssamfunn, et samfunn hvor doktoren skal ned av pidestallen. Jeg er ikke motstander av informasjonssamfunnet, men jeg ser det har sin pris. At vi nå må sikre oss på denne måten, er en slik pris, sier Tyrdal. - Gjøres dette først og fremst for å informere bedre eller for å skaffe sykehuset bedre ryggdekning? - Dette har to sider, for det første en juridisk side. Jeg kan fortelle at den første pasienten jeg testet skjemaet på, tilfeldigvis var en jurist. Hans umiddelbare kommentar var at «her har dere dekket dere godt». Den andre siden er at pasientene faktisk skal få den informasjonen de trenger. Og det å informere, er viktig. Det viser seg at standardisert informasjon av denne typen fører til færre komplikasjoner hos pasientene. Studier har vist at blodtrykk, puls og temperatur normaliserte seg raskere hos pasienter som mottok standardisert informasjon. De uttrykte også større tillit og tilfredshet med sykehuset, forteller Tyrdal. Hjelp for pårørende
- Halvparten av alle klagesaker gjelder mangelfull informasjon. I journalen kan det stå at informasjon ble gitt, men vi har ingen garanti for at pasienten virkelig fikk dette med seg. Vi opplever at en pasient som er inne til et rutineinngrep og som får lungeemboli og holder på å dø, reagerer på at han ikke ble informert om denne risikoen i store bokstaver. Nå skal alle informeres om en slik risiko. Dette kan også være til hjelp for pårørende som eventuelt har mistet sine etter et rutinemessig inngrep. Da vet alle hva slags informasjon som faktisk ble gitt, sier Tyrdal. Informasjonsskjemaet skal etter planen deles ut til alle voksne pasienter ved Kirurgisk divisjon som skal til planlagte prosedyrer hvor det kreves anestesi i en eller annen form. Hvert år dreier dette seg om mange tusen pasienter. - Faren for alvorlige komplikasjoner er til stede for alle pasienter. Selv for mine, og jeg driver med albuekirurgi, sier Stein Tyrdal.
Advokat advarer Advokat Steinar Winther Christensen er betenkt over informasjonsskjemaet som Ullevål universitetssykehus vil innføre. Winther Christensen fører mange saker på vegne av pasienter som klager på behandlingen de fikk. - Pasientene må ikke skremmes
- Dette bør absolutt Helsedepartementet se nærmere på. Å innføre en slik praksis har såvidt mange prinsipielle sider at dette ikke bør utføres av ett sykehus alene. Informasjonen i et slikt skjema må balanseres nøye, slik at pasientene ikke skremmes bort fra å ta imot behandling de ellers har krav på. - Det må heller ikke skapes et inntrykk at dette skjemaet fratar pasientene eller etterlatte lovfestede rettigheter til erstatning, advarer Winther Christensen. Juridisk ryggdekning
Han mener Ullevål vil kunne skaffe seg en viss juridisk ryggdekning ved å la pasientene undertegne et slikt skjema. - Ofte er det uenighet om hva slags informasjon som ble gitt. Dersom Ullevål universitetssykehus ønsker å foregripe slik uenighet, vil dette skjemaet lang på vei hjelpe dem, mener Winther Christensen. Opphav:
Annonse kun for helsepersonell
Dagens Medisin 15/03
Tor A. Godal