AKUTTMEDISINFORSKRIFTEN: Fylkeslegen i Aust-Agder, Anne-Sofie D. Syvertsen (innfelt), har på vegne av landets fylkesleger sendt en bekymring til departementet: Små kommuner, som Bindal og Hattfjelldal i Nordland, vil få problemer med å oppfylle bakvaktkravet til leger uten spesialitet. Fylkeslegene er imidlertid ikke bekymret for legevakter i sykehusnære områder, sistnevnte illustrert ved Legevakten i Bodø. Foto: Arkiv

Frykter manglende legerekruttering med ny forskrift

Landets fylkesleger er bekymret for konsekvensene av den nye Akuttmedisinforskriftens krav til organisering av kommunal legevaktordning.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

– Det er kommet henvendelser fra kommuner som sier de ikke vil være i stand til å overholde kravene som er fastsatt i forskriften – eventuelt ikke uten betydelige konsekvenser, skriver fylkeslegene i brev til Helse- og omsorgsdepartementet (HOD).

«Legevaktflyktninger»
Fylkeslegene mener forskriften vil slå negativt ut på rekruttering i legetjenesten i distriktene. Den såkalte unntaksordningen åpner kun for kortvarige vikariater så lenge legen ikke oppfyller kompetansekravene som stilles i forskriften.
I brevet konkluderer de at kommuner og legevaktdistrikt som må innføre todelt vakt for sine leger står i stor fare for å miste disse som «legevaktflyktninger».

– Alternativt kan kommune gjøre om turnuslegestillinger til faste stillinger. Dette vil frata distriktene et viktig rekrutteringsgrunnlag og er ikke ønskelig, skriver de.

–Vil ramme rekutteringen
Fylkeslege i Aust-Agder, Anne-Sofie D. Syvertsen, som på vegne av landets fylkesleger sendte HOD brevet, sier hovedbekymringen er rekruttering:
– Kravene i forskriften er i utgangspunktet gode, og vil virke oppdragende for kompetanse i legevaktene. Men for de mest avsidesliggende distriktene som ikke har mulighet til å inngå i stor-kommunelegevakter, kan dette medføre at de ikke greier å opprettholde kompetansekravene.

– De legene som da blir igjen må gå to – eller tredelt vakt, det er ikke forenelig med et normalt familieliv. Man mister ressurspersoner som er bærebjelkene ute i distriktene, sier Syvertsen til Dagens Medisin.
Følgende eksempel er fra Syvertsens eget fylke, Aust-Agder:

  • Bykle kommune har 21 mil til nærmeste sykehus og det er fem mil til nærmeste kommunesenter som ligger i Valle kommune. Disse har interkommunalt samarbeid om helsetjenester, også legevakt.
  • Neste legevaktsamarbeid er i Kristiansand eller Arendal – over 20 mil unna. Dette er, ifølge fylkeslegene, uaktuelt.
  • Kommunene har til sammen cirka 2100 innbyggere men har på grunn av hyttefolk og feriegjester et snitt på 4500 til 5000 innbyggere i året. I høysesongen kan det være så mange som 30.000 innbyggere når det topper seg.

De to kommunene har til sammen to turnusleger og fire faste stillinger Det er til enhver tid i snitt, to ferdige spesialister i allmennmedisin, én realtivt nyutdannet lege og en ledig plass.

Fylkeslegene skriver:
– Mer enn 2-3 som kan kjøre uten bakvakt vil være utenkelig. Dette tilsier at legene i et slikt distrikt må ha 2-delt vakt, igode tider 3-delt, i verste fall har de ingen med tilfredstillende kompetanse i bakvakt, heter det i brevet til HOD.
HOD: – Vil følge med
Departementet påpeker i sitt svar at «kompetansekravene fastsatt i akuttmedisinforskriftene er å anse som minimumskrav», og svarer blant annet følgende på fylkeslegenes bekymringer:

– Nettopp av hensyn til gjennomførbarheten i mange, særlig mindre kommuner, er det i forskriften fastsatt en overgangsordning på tre år, bl.a for kravet til grunnkompetanse for lege. Det forutsettes at kommunene benytter denne perioden til å arbeide for å styrke tjenesten. Departementet vil ha tett dialog med bl.a KS om gjennomføringen og effekten av kompetansehevingen. I denne forbindelse vil Helsedirektoratet få i oppdrag å følge med på/evaluere om kommunene klarer å rekruttere nok leger til tjenesten. KS skal involveres i arbeidet, skriver HOD i sitt svar.

Powered by Labrador CMS