Hjertepasienter risikerer uforsvarlig lang ventetid
Hjertepoliklinikken ved Stavanger universitetssjukehus strever med kapasiteten og har fått to avvik av Statens helsetilsyn, som frykter uforsvarlig lange ventetider.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Ifølge Fylkesmannen i Rogaland sin tilsynsrapport fra kardiologisk poliklinikk ved Stavanger universitetssjukehus (SUS), går avvikene på at henvisninger risikerer ikke å bli vurdert i tide og at pasienter som skal til kontroll, risikerer å vente uforsvarlig lenge.
Vedgår at strever
– Kombinasjonen av mange pasienter og begrenset kapasitet er hovedproblemet vårt. Vi er veldig opptatt av å få dette til, men må medgi at vi har strevd og fortsatt strever litt. Akkurat nå har vi ingen fristbrudd, så denne biten er under kontroll, sier divisjonsdirektør Svein Skeie ved Medisinsk divisjon til Dagens Medisin.
– Har dere fått redusert ventetiden for andre pasienter?
– Vi gjennomgår nå kontrollpasientene, men kan ikke si noe om dette foreløpig. I løpet av kort tid skal vi levere vårt svar til Fylkesmannen, men dette er altså ikke klart ennå, svarer Skeie.
I tilsynsrapporten viser Fylkesmannen til at det elektroniske systemet og rutinene for avvikshåndtering er ikke godt nok kjent og heller ikke funksjonelt.
Blir nedprioritert
Det første avviket bygger på flere forhold. Ifølge rapporten kan antallet henvisninger som ikke er blitt vurdert, komme opp i over hundre i løpet av få dager.
Det er ikke alltid avklart hvilken lege som skal vurdere nye henvisninger, og i praksis blir arbeidet nedprioritert, skriver Fylkesmannen i rapporten. Det er anslått at arbeidet krever et halvt legeårsverk.
Ytterligere problemer skyldes mangelfulle henvisninger fra leger som har henvist til sykehuset, fordi det ikke alltid angis hvilke henvisninger som haster. Det innebærer at slike henvisninger kan ligge i to til tre uker, og avvikssystemet fanger heller ikke opp disse, ifølge rapporten.
Rammer kontrollpasienter
Avvik to går på at sykehuset ikke har god nok styring med at pasienter som skal til kontroll, ikke får tilbud om hjelp innen forsvarlig tid.
Kapasiteten er for dårlig, og hovedproblemet er ifølge rapporten mangel på kardiologer. Dette er ifølge rapporten forsøkt delvis løst ved at sykehuset avsetter 30 minutter til hver konsultasjon, mot 45 minutter som er vanlig ved andre sykehus.
Fristbruddpasienter skal ifølge sykehusledelsen prioriteres fremfor pasienter som skal innkalles til kontroll, og i begynnelse av desember i fjor ventet cirka 450 pasienter på oppfølgingstime.
Vanskelig legerekruttering
Også for blant andre pasienter med hjerteflimmer som skal elektrokonverteres er ventetiden betydelig lang, og 14 pasienter ventet pr. 21. november i fjor.
– Hvordan kan dere løse kardiolog-mangelen?
– Det vil alltid hjelpe med økte tilskudd, men rekrutteringen er det vanskeligste. Vi har utlyst stillinger, men har ikke fått kvalifiserte søkere – og vi har ikke nok ferdigutdannede spesialister her på sykehuset, sier Skeie.
Innlegges i stedet
Det er vanligvis ikke rom for å ta inn pasienter som trenger halv-øyeblikkelig hjelp, og slike pasienter kan i stedet bli innlagt på sykehuset for å sikre at de får forsvarlig medisinsk oppfølging. Dette gjøres til tross for flere korridorpasienter på sengeposten, heter det i tilsynsrapporten.
– Innleggelse høres unødig kostbart ut?
– Jeg har ikke kjennskap til at dette er et stort problem. Generelt har vi for liten fleksibilitet ved poliklinikken, og ved andre poliklinikker. Vi jobber nå også med å få til en bedre poliklinisk ordning som er mer tilgjengelig, både for kardiologisk poliklinikk og andre poliklinikker.
Et dilemma
Han legger til at for alle kronisk syke, ikke bare hjertepasienter, er det et dilemma og vanskelig avveiing mellom nyhenviste og kontrollpasienter.
– Vi må hele tiden avveie den totale risikoen. Vi er enig med fylkeslegen om at dette er viktig å ha orden på. Vanlig kommentar fra fagmiljøene er at det blir vanskeligere å passe på de andre pasientene når fristbruddpasientene prioriteres.
Kjøpe kapasitet
– Kan noe kapasitet kjøpes av private?
– Vi må enten gjøre dette direkte eller spørre det regionale helseforetaket om å få gå til innkjøp av tjenester.
– Har dere bedt om å få kjøpe private tjenester?
– Vi har spurt Helse Vest om de kan vurdere dette, men har så langt ikke fått noe klarsignal, sier Skeie.
– Hvor alvorlig er det at hjertepoliklinikken har fått to avvik?
– Vi tar avvik veldig alvorlig. Målet er å lukke avvikene, og vi jobber som sagt nå med svar til Fylkesmannen. Vi vil også se på andre typer kontrollpasienter og om vi har orden på disse. Risikovurderingen av pasienter som venter på time er det viktige, noe fylkeslegen også sier. Dette må vi være helt sikre på, understreker Skeie.
Fylkesmannen i Rogaland påpeker at poliklinikken har velkvalifiserte medarbeidere som tar ansvar for å utnytte kapasiteten maksimalt.