Vil tjene millioner på spedbarnsvaksine

To produsenter av rotavirusvaksiner skal konkurrere om å levere rotavirusvaksiner til det norske barnevaksineprogrammet.

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

DRÅPER: Begge de to rotavirusvaksinene som er aktuelle i Norge gis som dråper i munnen til barnet. Foto: COLOURBOX

Fra 1.september skal mellom 60.000 og 90.000 spedbarn i Norge årlig få vaksine mot rotavirus.
20 millioner
Regjeringen ga i statsbudsjettet 20 millioner kroner til årets vaksinering. Hva vaksinasjonsprogrammet vil koste et helt kalenderår og hva verdien av anbudet beløper seg til, er ikke kjent.
Det er Folkehelseinstituttet som gjennomfører anbudskonkurransen for kjøp av vaksine mot rotavirus til grunnvaksinasjon av spedbarn.
Legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline innehar, sammen med Sanofi Pasteur, markedsføringstillatelsen for de to vaksinene mot rotavirus her til lands - og som skal konkurrere om anbudet.
Brukte over sju år på å bestemme seg
De norske helsemyndighetene har for øvrig brukt over sju år på å bestemme seg for om de vil innføre vaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet.
Flere land har tatt i bruk en rotavirusvaksine. Storbritannia er et av landene som sist innlemmet vaksinen i sitt vaksinasjonsprogram.
Nye tall fra Storbritannia
Storbritannia innlemmet vaksinen i fjor sommer. De britiske helsemyndighetene publiserte nylig en rapport som antyder at sykdomsforekomsten har gått betydelig ned, ifølge tall for de to første månedene i år. Imidlertid er det fortsatt for tidlig til at man kan si noe sikkert om trenden vil fortsette.
Kostnadseffektivt
I 2009 viste beregninger fra Kunnskapssenteret at rotavirusvaksinasjon vil være et kostnadseffektivt tiltak.
I mars i fjor ble det publisert en studie i New England journal of Medicine som viste at akutte innleggelser har gått ned etter at vaksinen ble introdusert, men at en fortsatt trenger oppmerksomhet rundt  sykdom knyttet til norovirus hos barn.

Powered by Labrador CMS