Ny topp i antall henvendelser til Pasient- og brukerombudet

Antallet som tar kontakt med Pasient- og brukerombudet, har økt med 20 prosent de siste fem årene, ifølge ombudets årsmelding. Over 18.200 tok kontakt i 2023.

Publisert

Forhold innen psykisk helsevern og fastlegetjenesten troner øverst på listen over hvorfor pasienter og brukere tar kontakt, skriver Pasient- og brukerombudet i en pressemelding.

Flest henvendelser mottok ombudet i forbindelse med fastlegetjenesten. Over 3500 personer i denne pasientgruppen tok kontakt i fjor.

Samtidig mottok ombudet over 2200 henvendelser fra pasienter innen psykisk helsevern, som er den pasientgruppen med raskest økende antall henvendelser de siste tre årene.

– Over 20 prosent av disse henvendelsene skyldes at pasientene har fått avslag på henvisning til spesialhelsetjenesten, heter det i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS