Dnlf vil ha helsehavarikommisjon
Hensynet til pasientene og de ansatte tvinger frem en havarikommisjon, mener Den norske legeforening (Dnlf).
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Under Overlegeforeningens møte på Soria Moria i Oslo nylig kom det frem at legene ønsker en havarikommisjon i helsetjenesten, gjerne etter mønster fra kommisjonen for transport.
Ikke skyld og ansvar
Grete Myhre, leder for Statens havarikommisjon for transport (SHT), ga legene en innføring i havarikommisjonens oppgaver.
– Kommisjonen har ikke som formål å fordele skyld og ansvar, understreket hun, men vi prøver å snu alle stener, vi snakker med involverte og vi ønsker å avdekke årsakene til at en ulykke eller hendelse har skjedd, forklarte Myhre.
Hun la vekt på at SHT selv avgjør omfanget av de undersøkelsene som skal foretas, og hun presiserte at tillit er nøkkelordet i arbeidet.
Ønsker lik ordning
– Vi mener det er behov for en tilsvarende ordning i helsevesenet, sier leder Arne Lauvdal Refsum i Overlegeforeningen.
– Gjennom en slik ordning kan vi få raske svar, og de involverte behøver ikke frykte at det de sier, vil bli brukt mot dem. Dette vil stimulere sykehusene til å bli lærende organisasjoner hvor pasientsikkerhet og kvalitet blir prioritert, sier Lauvdal Refsum.
Første telefon
Overlege Janicke Mellin-Olsen ved Bærum sykehus har vært aktiv i debatten om helsekommisjon. Hun mener en slik havarikommisjon bør være det første stedet man ringer etter en ulykke i helsevesenet, og at denne kommisjonen bør ha vakt hele døgnet.
– Personer i denne havarikommisjonen kan gi råd til helsepersonellet, som jo selv er i krise, om hvordan de bør håndtere situasjonen. Det gjelder enkle råd som blant annet å kalle inn kolleger, hva som bør sies, eller ikke sies til de pårørende og hva de skal sikre av dokumentasjon, sier Mellin-Olsen.