Vi trenger kjernekompetanse i utdanningen
Målet for en ny EAPC-rapport er å forbedre omsorgen for barn i og utenfor hele Europa. Håpet er å sette standard for både nye utdanninger og de eksisterende utdanningsprogrammene innen barnepalliasjon.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Natasha Pedersen, leder og fagansvarlig. JA til lindrende enhet og omsorg for barn (JLOB)
UTDANNING AV helsepersonell som er i stand til å holde en balanse i kognitive ferdigheter - og deres følelsesmessige engasjement ovenfor og med barn og familier med svært alvorlig og livstruende sykdommer og tilstander - er svært sentral i barnepalliasjon.
I november 2014 fikk European Association for Palliative Care (EAPC) ferdigstilt en rapport som publiserer kjernekompetanse innen utdanningen - med spesifikt fokus på barnepalliasjon. Utdanning er en viktig komponent i utviklingen av barnepalliasjon som fagområde.
Rapporten ble offentliggjort den 4. mars, er utarbeidet av EAPCs egen styringsgruppe, som består av Julia Downing, Julie Ling, Franca Benini, Shelia Payne og Danai Papadatou. Fondazione Maruzza Lefebvre D’Ovidio Onlus, som er en frivillig organisasjon i Italia, har gitt økonomisk støtte til fullføringen av arbeidet med rapporten.
VIKTIG VEILEDER. Dokumentet vil være en viktig veileder til det man anser som kjerne- og grunnleggende kompetanse for videre utforming og etablering av utdanningen innen barnepalliasjon. Rapporten er basert på erfaringer i mange deler av Europa. Mye arbeid har gått med til å utvikle denne rapporten, og utarbeidelsen av dokumentet har vært viktig ut ifra forespørsler fra hele verden. Rapporten fokuserer hovedsakelig på den generelle situasjonen, de grunnleggende kjerneområder - og på spesialisert utdanning innen barnepalliasjon.
Materialet i rapporten er også basert på de eksisterende rammeverk og læreplaner - og er designet for å utfylle andre EAPC-dokumenter innenfor utdanning og ut ifra IMPaCCT-standarder for barnepalliasjon i Europa. I tillegg har Education and Training Curriculum in Paediatric Palliative Care (NHPCO, 2003), the White paper on core competencies in palliative care (Gamondi et al 2013) og the White paper on standards and norms for hospice and palliative care in Europe (Radbruch et al 2009, 2010), etablert et viktig grunnlag for innholdet.
STANDARD FOR UTDANNING. Håpet er at dokumentet skal bidra til å forbedre omsorgen for barn i hele Europa - - og utenfor - og bidra til å sette en standard for etablering av nye utdanninger og til de eksisterende utdanningsprogrammer for barnepalliasjon.
Rapporten foreslår blant annet slik kjernekompetanse innenfor barnepalliasjon:
- Tilegne og vise til de viktigste kjerne- og grunnleggende aspektene ved barnepalliasjon i de ulike settingene der barn og familier er.
- Tilegne og tilføre et spekter av kunnskap om spedbarnets, barn og unges utvikling, om hvordan familien fungerer, og hvordan de påvirkes av en livstruende sykdom.
- Forbedre fysisk komfort gjennom hele barnets sykdomsforløp, inkludert omsorgen ved livets slutt.
- Identifisere og respondere på barnets psykososiale, utdannings- og spirituelle behov i palliativ omsorg.
- Vurdere og adressere behovene til familiene som er i pleie.
- Adressere utfordringene i klinisk og etisk beslutningstaking innenfor barnepalliasjon.
SAMSPILL. EAPC-rapporten fastslår at det skal legges til rette for kommunikasjon og beslutningstaking under krise og omsorg ved livets slutt. Derfor er det viktig å:
- vise til kapasitet for tverrfaglig teamarbeid og tverrfaglig samarbeid,
- utvikle mellommenneskelige og kommunikasjonsmessige ferdigheter og -evner som passer for barn og unge, som å demonstrere evne til å formidle dårlige nyheter og undervise foreldrene i hvordan de kan gi omsorg for alvorlig syke barn.
- vurdere sorgprosessene, adressere de forskjellige behovene til etterlatte foreldre, søsken og signifikante andre - og gi nødvendig støtte.
- øve opp en reflekterende praksis, selvbevissthet, og egenomsorg.
- øke en bevissthet i samfunnet om palliasjon til barn og unge.
FERDIGHETER. Målet er at barna og deres familier skal motta den beste og mest kompetente omsorgen fra helsepersonell som har kunnskap og ferdigheter innen barnepalliasjon.
Denne typen omsorg bør gis av velutdannede, spørrende og kontinuerlig oppdatert helsepersonell og andre som tilbyr barn og foreldre de beste alternativene som er mulig å tilby. Og som ikke minst er tilpasset situasjonen som familiene befinner seg i, og lever i.
Ingen oppgitte interessekonflikter
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 06/2014