Planløst om e-helse
Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre la nylig frem stortingsmeldingen «Én innbygger - én journal». Meldingen har gode visjoner, men vi savner en plan.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Eli Gunhild By, forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund
«VI VIL UTNYTTE mulighetene som ligger i moderne teknologi for å nå mål om bedre kvalitet, bedre pasientsikkerhet, mer effektivitet og bedre ressursbruk», sa statsråd Gahr Støre i en pressemelding i forbindelse med fremleggelsen av meldingen om e-helse.
Regjeringens visjon i stortingsmeldingen er klar: Én innbygger - én journal. Dette er en god ambisjon, som vil sikre informasjonsflyt og innhenting av opplysninger både for helsepersonell og pasienter, og gi mulighet for større grad av samhandling mellom virksomhetene i helsetjenesten.
Det er bare så synd at regjeringen mangler en plan. Meldingen skisserer nemlig ingen plan for involvering av pasienter i informasjonsutveksling og innhenting av informasjon. Hvor er planen for standardardiseringsarbeid som skal bidra til felles forståelse og kontinuitet i helsehjelp? Hvor er en IKT-kompetanseplan for helsepersonell?
UTFORDRINGER. Digitale tjenester har endret hverdagen vår. Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) tilgjengeliggjør informasjon om sykdom og behandling på en ny måte. Dagens pasienter har ofte betydelig kompetanse på egen tilstand og egen sykdom - og vurderer helseinformasjon fra flere kilder. Denne muligheten styrkes med e-helse, og økt kunnskap ligger til grunn for pasientens krav, forventninger og valg i sitt møte med helsevesenet. Dette kan oppleves både som en ressurs, men kan også være en utfordring for oss som arbeider i helsetjenesten.
Når pasienten beveger seg fra å være en passiv mottaker til å bli en aktiv deltaker i spørsmål tilknyttet sykdom og behandling, fører dette til etiske, juridiske, helsefaglige og profesjonsmessige utfordringer for helsevesenet. Det er viktig å forstå pasientrollen ved langvarig og alvorlig sykdom, der lite energi og pågangsmot kan hindre aktivt søk etter informasjon.
INTERAKTIVE LØSNINGER. Vi mener at utvikling av tilpassede interaktive løsninger er nødvendig for å møte pasienter og pårørendes behov.
Norsk Sykepleierforbund har overfor regjeringen påpekt at fremtidens helsetjeneste krever nye måter å utnytte teknologien på. Vi er alle klar over den sørgelige sannheten at mens forventninger og behov i befolkningen øker, reduseres tilgang på nødvendige ressurser og personell.
Samtidig stiller pasienter større krav til helsetjenesten. De ønsker mer autonomi, medbestemmelse, og tilgang til helseinformasjon og helsetjenester i hjemmet. Det trengs nye løsninger for å møte behovet.
NETTBASERT SÅRJOURNAL. Et eksempel til etterfølgelse kan være sårpoliklinikken ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), der sykepleiere i kommunal sektor veiledes av sykepleier på UNN i oppfølging av pasienter med hudlidelser. Tjenesten dekker hjemmebesøk hos pasienter med hudlidelser i 16 kommuner. Hjemmesykepleier dokumenterer hudlidelser med digitalt kamera. Bildene sendes til sykepleier på hudpoliklinikken på UNN.
Tilbakemelding og veiledningen gjennomføres ved bruk av nettbasert sårjournal som samhandlingsverktøy. Spesialsykepleier gir fortløpende råd om videre oppfølging. Pasientene sender i noen tilfeller bilder av sine sår direkte til sykehuset. På denne måten slipper pasienten å ta den kanskje lange turen inn til sykehuset, men sikres likevel råd og pleie av ypperste kvalitet.
NY KUNNSKAP! Mange av dagens sykepleiere og andre helsepersonell har fått sin utdanning før eHelse ble introdusert. I tillegg er e-helse fraværende i mange av universitetet og høyskolenes fagplaner. Det er derfor behov for å utvikle eHelse-kompetansen hos helsepersonell. For å oppnå et godt kunnskapsnivå på området, har utdanningsinstitusjoner og arbeidsgivere et felles ansvar.
Kompetanse om eHelse innebærer at helsepersonellet må ha kunnskap om grunnleggende IKT, elektronisk pasientjournal (EPJ) og myndighetskrav som regulerer både dokumentasjon og forvaltning av helseopplysninger, telehelse, velferdsteknologi, personvern og informasjonssikkerhet.
Meldingen tar ikke innover seg denne problemstillingen, men skal vi lykkes må vi ha kompetanse.
UREALISTISK. Sykepleierforbundet forventer at alle helseorganisasjoner som er arbeidsgivere, tar innover seg konsekvensen av intensjonen i meldingen - og sørger for nødvendig opplæring av helsepersonell slik at teknologien kan utnyttes optimalt for alle parter.
Sykepleierforbundet mener at regjeringens melding er et skritt i riktig retning, men opplever den som urealistisk på vesentlige punkter. Meldingen må følges opp med spesifikke tiltak for både pasient- og pårørendeveiledning. Det er avgjørende at bestemte valg tas og tiltak blir gjort innenfor kort tid slik at vi sikrer «Én innbygger - én journal» både journal og kompetanseutvikling for helsepersonell.
Hvis vi skal oppnå hensikten og visjonen til regjeringen, må en finansiering på plass snarest.
Ingen oppgitte interessekonflikter
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 01/2013