STOPPER DIGITALISERING: Det skulle bli lettere å få digital kontakt med fastlegene. Dette stoppes nå som følge av helseministerens forslag, skriver Jan Robert Johannessen, Regin Hjertholm og Bent Asgeir Larsen.

Det er fristende å kalle det en digital skandale

Regjeringens forslag om en ny kommunal nettlegeordning setter effektiv digitalisering av fastlegetjenesten på pause. I stedet for å styrke et system som allerede fungerer, investeres det i en løsning fastlegene ikke har etterspurt – og som risikerer å øke presset på en allerede presset fastlegetjeneste.

Publisert

Norske fastleger er langt fremme på digital pasientkontakt. De fleste henvendelser skjer i dag via Helsenorge.no. Gjennom digitaliseringsprogrammet EPJ-løftet er vi i gang med å videreutvikle disse løsningene for å skape mer målrettede og effektive verktøy for både lege og pasient. Arbeidet er forankret i behov vi som klinikere har identifisert gjennom årelang erfaring. 

 Regjeringens forslag om en ny kommunal nettlege, på utsiden av dagens fastlege- og legevaktsordning, vil sette en stopper for allerede igangsatte gode digitale tiltak for både lege og pasient. Vi jobber med å forbedre konkrete mangler i helsenorge.no som senker tilgjengeligheten for pasientene til sin digitale fastlege. 

Med de 32 millionene helseministeren vil bruke på en unødvendig nettlegetjeneste, hadde vi kunne vært i mål i år.

I denne situasjonen får vi nå beskjed om at arbeidet med videreutvikling av våre digitale tjenester på helsenorge.no må stoppes fordi ressursene til Norsk Helsenett skal brukes til utprøving av ny digital nettlege, som beskrevet i stortingsmelding «Fornye, forsterke, forbedre. Framtidens allmennlegetjenester og akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus.». Regjeringen planlegger å prøve ut ordningen i inntil 20 kommuner, med ambisjon om å rulle den ut nasjonalt. 

Hvis pasienten ikke får time hos egen fastlege, eller ledige timer ikke passer, skal det bli mulig å få en videokonsultasjon hos en dedikert nettlege.

Pauset arbeidet i EPJ-løftet

For å løse oppdraget har Norsk Helsenett nå pauset arbeidet i EPJ-løftet med å forbedre helsenorge.no. 5000 fastleger og våre 5,6 millioner pasienter må vente enda lenger på bedre løsninger. 

I sin iver etter å fremstå handlekraftig velger helseministeren å strupe ressursene til videre digitalisering av fastlegetjenesten sitt digitale tilbud, for heller å satse store ressurser på et uhensiktsmessig medisinsk tilbud med offentlige engangsleger . Vi mener det vil slå bena under kontinuiteten mellom lege og pasient og påføre oss enda en økning i forventningsnivået for hvor tilgjengelig og omfattende tjenester fastlegene skal tilby. Den beste behandlingen får man hos sin faste lege over tid, dette er vitenskapelig dokumentert. 

Fastlegene har dessverre mye erfaring med å skulle følge opp våre pasienter etter at de har brukt eksisterende helprivate nettlegeløsninger. Mange har gratis tilbud via privat helseforsikring eller jobb, og vi ser at disse nettkonsultasjonene ofte ender med å bli en ekstra digital konsultasjon som oftest konkluderer med råd om å gå til fastlegen for videre avklaring. Typisk følger også forventninger for hva fastlegene skal gjøre, noe som øker presset for unødig prøvetaking og henvisninger.

Feil bruk driver opp ressursbruken

 Vi vil minne om at norske fastleger har lang og solid erfaring med digitale tjenester. Tjenester som virker godt blir umiddelbart tatt i bruk. I pandemien snudde vi oss alle på flekken og tok i bruk video, utviklet digitale prioriteringsmekanismer og nye digitale arbeidsflyter. Etter pandemien har bruken blitt justert i henhold til våre erfaringer om nytte og bivirkninger.

Vi har erfart at digitale løsninger ofte blir brukt feil. Dette driver opp ressursbruken fordi vi må gi veiledning om riktig bruk, og ved at de digitale kontakten ofte blir «halvveisløsninger» som generere fysiske konsultasjoner. Vi kunne løst pasientens behov bedre, uten den digitale førstekontakten. 

Fastlegene har lenge ønsket seg forbedringer i helsenorge.no for en bedre digital arbeidsflyt på legekontorene, og for bedre støtte til pasientene, med formål om å øke tilgjengeligheten til fastlegene. Det skulle bli lettere å få digital kontakt med fastlegene. Dette stoppes nå som følge av helseministerens forslag. Med de 32 millionene helseministeren vil bruke på en unødvendig nettlegetjeneste, hadde vi kunne vært i mål i år. Det er fristende å kalle det en digital skandale. 

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS