Lisbet Rugtvedts blogg

En ultradårlig ide på Bryn

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Lisbet Rugtvedt

Lisbet Rugtvedt var fram til 31. desember 2018 generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen og har vært statssekretær i Kunnskapsdepartementet. Hun har også vært stortingsrepresentant og byrådssekretær for kultur i Oslo kommune.

Etter oppslagene om at NorgesGruppens matbutikk Ultra Bryn skulle satse stort på et godteriland, gikk organisasjonene i den norske NCD-alliansen sammen om et brev for å minne om at matvarekjeden for kort tid siden var blant dem som lovte å samarbeide med helseministeren om sunnere kosthold. NCD-alliansen er Kreftforeningen, LHL, Diabetesforbundet og Nasjonalforeningen for folkehelsen.
Planene som ble presentert i bladet «Dagligvarehandelen» innebar en klar målsetning om å øke omsetningen med 30-40 prosent for sukkervarer gjennom etablering av et godteri land som kundene ville måtte forsere på vei til kassene. Butikken er allerede i dag preget av et omfattende sukkerbelte her, men nå skulle det altså gjøres langt mer markert. Det er vanskelig å se planen som noe annet enn et markedsføringsframstøt mot barn og unge.
Bare en dag tok det fra vårt kritiske brev ble sendt til NorgesGruppen og til det kom svar. «Med utgangspunkt i denne saken vil vi gjøre en kritisk gjennomgang og vurdere om det er behov for endringer av konseptet på Ultra Bryn slik at det er mer i tråd med den retningen vi ønsker oss.» Og retningen er i følge Norgesgrupen å støtte opp om myndighetenes kostholdsmål for en bedre helse.
Det er ikke et offentlig kostholdsmål å øke sukkerspisingen med 30-40 prosent. Tvert i mot er målet at vi bør spise mindre av både salt, sukker og fett. Skal matvarekjedene støtte opp om dette, må de faktisk være villige til å redusere omsetningen av varer som inneholder mye salt, sukker og fett. Begge deler er ikke mulig samtidig – at det skal selges mer av det søte, samtidig som det skal spises mindre. I såfall måtte det være slik at kundende handlet inn for å lagre eller kaste snopet.
Matvarekjedene er kanskje i ferd med å bli flinkere til å gjøre frukt og grøntdiskene bedre og mer synlige, og ha sunne varer på tilbud. Det er bra. Og det er fint at det er kommet en ferdigpizza som er kvalifisert til nøkkelhullmerking. Vi vil gjerne ha mer drahjelp i butikkene til å gjøre sunnere valg, og uten at det velter husholdningsbudsjettet. Men matvarekjedene må ikke tro at de kan bidra til å gjøre oss sunnere, uten at det er noe vi skal spise mindre av! Med andre ord må de både bidra til at vi kan velge det sunne, og velge bort det usunne.
I så måte er enda mer fristene snopsalg foran kassene en ultra, mega dårlig ide. Forhåpentligvis har NorgesGruppen nå kommet til samme konklusjon.

Powered by Labrador CMS