UNN undersøker feilfakturering av pasienter

Det kan være ulik praksis internt i sykehuset fra klinikk til klinikk som har ført til at pasienter skal ha betalt for mye ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). 

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Dette sier UNN-direktør Anita Elisabeth Schumacher til Narvik-avisen Fremover.

Feil fakturering har resultert i at pasienter ved (UNN) har måttet betale for bandasjer eller tabletter som de har fått med seg etter besøk i noen av poliklinikkene, skriver Fremover.  

Anita E. Schumacher er direktør ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) Foto: Anne Grete Storvik

Sykehuset har kun mulighet til å avkreve pasienter inntil 75 kroner i egenbetaling i tillegg til egenandelen.

Ifølge Schumacher kan det være forskjellig praksis internt i sykehuset fra klinikk til klinikk, og dette er det nå er iverksatt et arbeid for å finne ut av.

Helse Nord opplyser til avisen at de skal gjøre problemstillingen fra UNN kjent for de øvrige sykehusene i regionen.

Kommunikasjonsdirektør i Helse Nord, Anne May Knudsen, uttaler til Fremover at det er for tidlig å si om dette er en problemstilling ved flere sykehus.

–  UNN vil undersøke saksområdet ytterligere, og de vil orientere oss i det regionale helseforetaket. Når vi har mer kunnskap fra UNNs kartlegging, vil vi bidra til å sikre at eventuell feil bruk av regelverket blir rettet, heter det fra Knudsen.

Ifølge Fremover var det Jens Kratholm, som driftet Øyeklinikken i Narvik, som avdekket feilen. Nordland politidistrikt tok i desember ut tiltale mot Kratholm. Tiltalen gjelder bedrageri mot flere tusen pasienter.

Powered by Labrador CMS