NY TEKNOLOGI: UiO-forsker Gunnveig Grødeland har brukt en helt ny vaksineteknologi utviklet ved UiO for å utvikle det som kan bli verdens første målstyrte DNA-vaksine.

Foto: Yngve Vogt/UiO

OUS-forsker skal teste ut verdens første målstyrte DNA-vaksine

Gunnveig Grødeland på Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin ved Universitetet i Oslo (UiO) starter på nyåret en klinisk studie for å undersøke om en helt ny vaksine kan beskytte mot fugleinfluensa.

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Vaksineforskeren Grødeland har i ti år jobbet med en vaksine mot fugleinfluensa.

– En influensa som i teorien kan bli en langt større trussel mot mennesker enn den pågående koronapandemien, ifølge forskeren selv.

Saken ble første omtalt av UiOs eget forskermagasin Apollon.

En potensiell pandemi
Per i dag smitter fugleinfluensaviruset mellom fugler og mennesker. Men forskere frykter at viruset en dag vil smitte mellom mennesker også. Arbeidet med å utvikle en vaksine før en eventuell fugleinfluensapandemi bryter løs, er derfor viktig.

Og UiO har allerede laget en mulig vaksine mot fugleinfluensa.

– Fordelen med vaksinen vår er at den kan fremstilles raskt og at den målrettet aktiverer immunforsvaret, forteller Grødeland til Apollon.

Klinisk studie
Nå har forskeren fått finansieringen på plass til å starte en klinisk studie.

Vaksinen vår målstyrer stoffene frem til de relevante immuncellene. Gunnveig Grødeland, UiO

Uttestingen starter på Ullevål sykehus på nyåret. Da skal vaksinen prøves ut på opptil femti forsøkspersoner. I første runde skal Grødeland sjekke om vaksinen har bivirkninger og hvordan immunresponsen blir.

Hun bruker en helt ny vaksineteknologi, utviklet av Bjarne Bogen ved UiO. Den nye vaksinen er en DNA-vaksine. Slike vaksiner inneholder DNA-strenger. Meningen er at disse DNA-strengene skal programmere kroppens egne celler til å produsere de stoffene som trengs for å finne frem til og mobilisere immunforsvaret.

– De klassiske DNA-vaksinene har vært testet ut i kliniske studier i 20 til 30 år. Studiene har vist at disse vaksinene er trygge, men at de ikke har vært effektive nok til å gi immunologisk beskyttelse.

Målstyrt DNA-vaksine
UiO har derimot laget en målstyrt DNA-vaksine.

– Det betyr at vaksinen vår målstyrer stoffene frem til de relevante immuncellene, forklarer Grødeland.

Den store oppfinnelsen til UiO er at DNA-strengene i vaksinen skal få kroppens egne celler til å produsere noen helt spesielle molekyler, som er satt sammen av tre deler. Den ene delen er en bit fra fugleinfluensaviruset. Denne biten skal få immunsystemet til å reagere. Den andre delen er en målsøkende enhet med gripetang. Denne gripetangen skal sørge for at molekylet fester seg til noen helt bestemte immunceller. Den tredje delen binder de to første delene sammen.

– Hele poenget vårt er å finne den immunresponsen som fungerer best mot fugleinfluensa, sier forskeren til Apollon.

Hvis alt går som det skal, blir dette historiens første DNA-vaksine mot influensa.