«HAR FÅTT UTDELT EN UDRESSERT VILLHUND»: Kommuneoverlege Cato Innerdal er oppgitt over assisterende helsedirektør Espen Nakstads uttalelser om at skolene håndterer hverdagen etter åpningen ulikt.

Foto: Sondre Innerdal

– Dersom myndighetene ønsker «normaldrift», må de skrive det med klartekst

Kommuneoverlegen i Molde er oppgitt over det han kaller helsemyndighetenes vagt formulerte budskap når de gir råd til skolene. Nå retter han kritikk mot Espen Nakstads uttalelser.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.


Assisterende helsedirektør Espen Nakstad sier torsdag kveld til NRK at han er overrasket over at skolene har hatt ulik praktisering av skolehverdagen etter gjenåpningen:

–  Vi er bekymret for at elevene har for korte skoledager og skoleuker nå, og det bør være mulig å normalisere det i større grad nå enn det en har kunnet hittil.

Det er ikke sammenheng i budskapet om nærkontakt i barneidretten, og én meter mellom pultene Cato Innerdal

Samtidig oppfordrer Nakstad alle skoler og kommuner om å lese smittevern grundig sammen med smittevernoverlegen, og at de må sette seg inn i tiltakene som kan gjøres.
Dette reagerer kommuneoverlegen i Molde, Cato Innerdal på.

– Jeg registrerer at assisterende helsedirektør Nakstad via NRK ber «alle skular og kommunar om å lese smittevernrettleiaren grundig saman med smittevernoverlegen og set seg inn i tiltaka som kan gjerast».

–  Dette da med hentydning til at det nå angivelig skal være mulig med «mer normal drift for skolene» enn det som blir praktisert. At det ikke er gjort skyldes slik jeg forstår uttalelsene at kommunene/kommuneoverlegene ikke har forstått innholdet i skoleveilederne, skriver Innerdal på sin Facebookside.

–  Jeg har latt meg imponere av Nakstads innsats. Men som kommuneoverlege med det overordnede smittevernansvaret opplever jeg dette som et spark i feil retning. Eller i blinde?
Det skriver Innerdal i innlegget, som han har gitt Dagens Medisin tillatelse til å gjengi fra.

Innerdal skiver videre at dersom myndighetene faktisk ønsker «normaldrift», må de skrive det med klartekst: «Ikke vise til mer eller mindre vagt formulerte skriftlige budskap, og så kritisere for at dette ikke blir forstått riktig! Gi meg tydelige retningsangivelser, så skal jeg gå!»

På spørsmål fra Dagens Medisin om hva som er bakgrunnen for kritikken, svarer Innerdal at de har fått mange spørsmål fra skolene.

– Kommunene, skolene og kommuneoverlegene gjør så godt vi kan. Ingen ønsker å trå feil, og etterpå få «tyn» fra de samme myndighetene. Vi husker jo tilbake til hvordan lokale karantenetiltak ble håndtert fra sentrale myndigheter.

– Ikke sammenheng i budskapet

– Vi får mange spørsmål om hvordan man skal forstå, og hvor langt man kan «slippe opp», forteller han.

–  Er man konservativ og holder seg innenfor de anbefalingene som er gitt, så har man tydeligvis ikke forstått innholdet. Jeg sier ikke at det er feil å tilstrebe normaldrift i skolene. Men det er ikke sammenheng i budskapet om nærkontakt i barneidretten, og én meter mellom pultene, sier Innerdal til Dagens Medisin.

– Har fått utdelt en udressert villhund

I Facebook-innlegget bruker kommuneoverlegen følgende metafor på hvordan han opplever det hele:

–En blind kommune(overlege) i bunnen av ei gigantisk steinur. Som hjelpemidler for å komme til topps har jeg fått utdelt en udressert villhund (=vagt formulerte veiledere som kan tolkes på mange måter) og en kort hvit stokk (=veiledernes innhold endres ofte). For å «hjelpe» til på ferden har departement, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet plassert seg på ulike plasser i ura. Hver for seg står de og beljer, tidvis til meg og tidvis til bikkja. «Kom hit, kom hit!!»

–  Jeg forstår at det er utfordrende også for sentralmyndighetene. Men det er heller ikke lett for kommunene/kommuneoverlegene å leke blindbukk i steinur.

–  Særlig ikke når «hjelperne» verken er enige om «målet» eller «veien». Jeg imøteser derfor en snarlig revidert veiledertekster som gjør lett å forstå at skolene kan drive omtrent som normalt, skriver Innerdal i innlegget.

Her er Veileder om smittevern for skoletrinn 1-7

Powered by Labrador CMS