Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde

SNART KLAR TIL DRIFT: Bildet viser Widerøes Dash 8 - 100 og smittevernkuvøse. Det ombygde flyet skal brukes til å frakte koronapasienter.

Foto: Luftambulanseavdelingen, Universitetssykehuset Nord-Norge HF.

Pasienter med Covid-19 skal fraktes av Widerøe

Flyselskapet skal bygge om et Dash 8-100, og flyet skal etter planen snart kunne fly to pasienter i smittevernkuvøser samtidig.

Publisert: 2020-04-12 — 09.55

Samarbeidet mellom Widerøe og Luftambulansetjenesten HF (LAT HF) skal sikre helseforetakene en ny landsdekkende ressurs øremerket for transport av koronapasienter, skriver Luftambulansetjenesten HF i en pressemelding.

– Vil styrke vår kapasitet
Det ombygde flyet skal ha base i Bodø. Målet er at det skal kunne ta på seg ekstra lange oppdrag, og kunne lande på alle flyplassene Widerøe betjener til vanlig.

– Flyet vil styrke vår kapasitet til rask transport av smittede pasienter over hele landet, inkludert Svalbard, sier administrerende direktør i LAT HF, Øyvind Juell, i en uttalelse.

Skal leie inn sivile fly og helikoptre
Luftambulansetjenesten skal på oppdrag fra de regionale helseforetakene (RHF-ene) leie inn sivile fly og helikoptre for å styrke helseforetakenes beredskap under koronapandemien. Årsaken er usikkerhet rundt hvordan koronapandemien vil påvirke kapasiteten til luftambulansetjenesten og sykehusene. Fra før av har et Super Puma-helikopter øremerket for transport av Covid-19-pasienter blitt satt inn i beredskapen i Tromsø.

– At Widerøe snart kan fly koronapasienter for oss er svært godt nytt for pasientene og for sykehusene våre. Det sier talsperson for de regionale helseforetakene, administrerende direktør i Helse Sør-Øst, Cathrine Lofthus, i pressemeldingen fra LAT HF.

For stor for egne fly
Ifølge LAT HF er smittevernkuvøsen som brukes for frakt av pasienter med Covid-19 for stor til å brukes i luftambulansetjenestens egne fly, men den er godkjent for bruk i tjenestens to største helikoptertyper (H145 og AW139). 330-skvadronens fem baser med SeaKing-redningshelikoptre er utstyrt med smittevernkuvøser for korona transporter.

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

Konflikt mellom KS og Legeforeningen

DM Arena digital post EASD - følg arrangementet her!

STATSBUDSJETTET 2021

DM ARENA DIGITAL: Post ACTRIMS / ECTRIMS

DM ARENA DIGITAL: Post ACTRIMS / ECTRIMS

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!