Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde
Bildet viser plexiglass som er hengt opp foran en av skrankene på Boots apotek Heimdal. – Dette innføres for å redusere dråpesmitte med store dråper, men også for å sikre avstand, sier kommunikasjonssjef i Boots Norge, Anne Margrethe Aldin Thune. Foto: Privat

Koronatiltak i apotek: – Vil verne både ansatte og kunder

De store apotekkjedene innfører en rekke tiltak for å redusere risikoen for koronasmitte i sine apotek.

Publisert: 2020-03-17 — 13.42
Anne Margrethe Aldin Thune, kommunikasjonssjef i Boots Norge. Foto: Boots

Norske apotek er på listen over 15 kritiske samfunnsfunksjoner som må holdes i gang under det pågående koronautbruddet. Nå melder både Apotek 1, Vitusapotek og Boots at de innfører flere smitteverntiltak for å prøve å forhindre smitte i apotekene.

Oppfordrer kunder til å vise hensyn
– Hos oss handler smittevern både om å verne ansatte, slik at vi kan opprettholde åpne apotek gjennom hele denne situasjonen, men også om å verne kundene mot smitte. Derfor har vi satt i gang en «kampanje» i våre kommunikasjonskanaler ut mot publikum som oppfordrer folk til å vise hensyn og å holde avstand når de er på apoteket. Vi har også fokus på å kommunisere at de som er satt i karantene eller som er smittet med koronavirus må sende andre for å hente for seg i apoteket, skriver Anne Margrethe Aldin Thune, kommunikasjonssjef i Boots Norge, i en e-post til Dagens Medisin.

Ulike begrensninger for det enkelte apotek
Hun forteller videre at apotekkjeden begrenser antall besøkende i apoteket.

– Dette handler om skjønnsmessige vurderinger av hvor mange det kan være i lokalet hvis man samtidig skal kunne følge råd rundt generelt smittevern og avstand. Her blir det kommunisert i det enkelte apotek rundt antall og forholdregler ut fra lokalets størrelse og beskaffenhet. I forhold til dette innfører vi også tiltak for køordning med fysiske stengsler, opplyser Thune.

Boots-apotekene innfører også fysiske barrierer for å sikre avstand.

– Her er pleksiglass ett av tiltakene som er på vei inn. Dette innføres for å redusere dråpesmitte med store dråper, men også for å sikre avstand. Det vil også stå desinfeksjonsflaske ved inngangen som kundene oppfordres til å bruke. Vi har også økt fokus på vask av hender blant ansatte. Oppslag om håndhygiene og generelt smittevern var det første tiltaket vi innførte for cirka seks uker siden. I tillegg gjennomføres det desinfisering av overflater flere ganger daglig.

Maks fem kunder av gangen
Tirsdag gikk Apotek 1 ut med en klar oppfordring til alle kunder: Ikke kom til apoteket hvis du er i karantene.

– Vi må passe på våre medarbeidere og våre kunder. Da kan vi ikke ha potensielt smittede personer i våre apotek. Det ber vi folk respektere, sier administrerende direktør Øyvind Winther i en uttalelse fra apotekkjeden.

Apotek 1-apotekene innfører nå også maksgrense på fem kunder av gangen i sine apotek. I tillegg skal det brukes markeringstape foran kassene for å sikre at kundene holder én meters avstand til kassen. Apotekkjeden installerer også pleksiglass ved kassene på alle sine apotek.

Bruker plexiglass for å beskytte
Plexiglass foran skrankene blir også innført i alle Vitusapotek, og kommunikasjonssjef i Vitusapotek/NMD, Tonje Kinn, opplyser til Farmatid at alle Ditt Apotek-apotekene også vil få tilbud om dette. Vitusapotek innfører også lignende tiltak som de andre apotekkjedene: Maskeringstape på gulvet for å markere minst én meter avstand mellom kunde og ansatt, smittvernplakater og Antibac tilgjengelig for både kunder og ansatte.

Apotekene får nå også muligheten til å unngå bruk av kundesignatur ved uthenting av reseptvarer. 

«På bakgrunn av en henvendelse fra Apotekforeningen angående smitterisiko med bruk av signaturplate og signeringspenn, har Helsedirektoratet besluttet å innføre midlertidig unntak fra krav til kundesignatur definert i punkt 6 i oppgjørsavtalen mellom Helfo og apotek. Tilsvarende unntak fra krav til kundesignatur er også besluttet innført hos bandasjister, jf. pkt. 6 i oppgjørsavtalen mellom Helfo og bandasjist», skriver direktoratet i et brev datert 12. mars.

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem

Nyheter fra startsiden

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!