PEKER PÅ OVERLEGENS ANSVAR: – Alle kan gjøre feil, selv den beste bakvakt. Da er det viktig å få ryddet raskt opp med den det gjelder, sier Jon Helle, leder av Overlegeforeningen (OF). Arkivfoto: Vidar Sandnes Foto:

Overlege-leder om bøllete bakvakter: – Helt uakseptabelt

– Sørgelig og helt uakseptabelt, sier Jon Helle, leder av Overlegeforeningen, etter rapporter om yngre leger som opplever utskjelling fra sine mer erfarne kolleger.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Dagens Medisin fortalte nylig om en lege i spesialisering ved UNN Tromsø som endte opp gråtende første dag på jobb etter røff og ufin behandling fra overlegen på bakvakt. Per-Kristian Jensen, tillitsvalgt for LIS1 ved sykehuset, fortalte også om en LIS2 som har bestemt seg for å slutte på en avdeling etter spydigheter og ufine kommentarer fra kolleger.

– Dette er veldig sørgelig og helt uakseptabelt. Vi kan ikke ha det sånn. Vi jobber sammen i sykehus, en bransje der vi er avhengig av hverandre for å skape trygghet. Spydigheter og annet som ikke er god folkeskikk, er uakseptabelt, sier Jon Helle, leder i Overlegeforeningen.

– Må beklage og rydde opp
– Mitt inntrykk er at dette gjelder et mindretall av overleger, men ethvert slikt problem må vi ta på alvor. Overlegene jobber i et faglig hierarkisk system hvor de har posisjon med makt, og denne makten må de være bevisst.

Overlegelederen sier han har forståelse for at uheldige situasjoner kan oppstå.

– I en stresset arbeidshverdag med knappe ressurser kan man bli litt knapp i kanten. Hvis man selv merker at man har vært ufin bør man gå tilbake og beklage og rydde opp i det der og da, råder overlegelederen.

– Bør yngre leger også tåle ærlige tilbakemeldinger og kritikk?

– En bakvakt skal være en faglig støtte som skal gi råd om hvordan man håndterer en situasjon som man føler seg utrygg på. Det er viktig å gi konstruktiv som ikke oppleves som trakassering, sier Helle.

– Gjelder få
– Det er avgjørende at vi har bevissthet om hvordan ord og kroppsspråk virker på andre. Det håper jeg de fleste av våre medlemmer klarer veldig godt. Hvis noen ikke selv klarer å se sin egen uønskede atferd, eller ikke vil gjøre noe med, har lederne et ansvar for å rydde opp i det, understreker han.

Som leder av Overlegeforeningen er han ikke kjent med mange tilfeller av bøllete atferd fra overleger.

– Jeg tror den norske trepartsmodellen gjør at vi er mindre hierarkiske enn mange andre europeiske land, og mer vant til å være mer på likefot.

Han har selv mest gode erfaringer fra sin egen turnustid.

– Det jeg husker fra egen turnustid var en bakvakt som sa at den eneste feilen jeg kunne gjøre var å ikke ringe ham. Det var viktig for meg, men det er også avgjørende for pasienten at spesialist konfereres når det er behov for det. Slik må kulturen være på ethvert sykehus.

Powered by Labrador CMS