Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

VIL HA KULTURENDRING: – En liten gruppe leger med mye kompetanse og makt lager trøbbel for mange, sier Per-Kristian Jensen, tillitsvalgt for LIS1, tidligere turnusleger, ved UNN Tromsø.

VIL HA KULTURENDRING: – En liten gruppe leger med mye kompetanse og makt lager trøbbel for mange, sier Per-Kristian Jensen, tillitsvalgt for LIS1, tidligere turnusleger, ved UNN Tromsø. Foto: Privat/UNN

Tar oppgjør med bøllete bakvakt-overleger

Etter at en fersk LIS1 gråt på vakt etter tøff behandling av bakvakt, sendte tillitsvalgt Per-Kristian Jensen epost til alle overlegene ved UNN Tromsø.

Annons:

Per-Kristian Jensen, som er lege i spesialisering (LIS1) og tillitsvalgt ved UNN Tromsø, vil ha slutt på kjefting, nedsnakking og spydige kommentarer mot yngre leger fra sine mer erfarne kolleger. Han sier dette er en form for trakassering som det fortsatt snakkes lite om.

– Det er en liten gruppe leger det er snakk om, men de lager mye trøbbel for mange. Slik skal det ikke være, sier Jensen til Dagens Medisin.

– Ufin oppførsel
Nylig satt han i akuttmottaket sammen med en fersk lege i spesialisering (LIS1) som gråt etter å ha fått en overhøvling på telefon fra bakvakten. Det var første dag på jobb for den ferske legen.

– Det var mellomvakten som hadde bedt henne ringe bakvakten, så hun var meldebudet som fikk kjeften. Jeg hørte ikke hva som ble sagt, men det var ufint. De erfarne i akuttmottaket kom støttende til og sa at dette måtte hun ikke ta personlig, for slik har det alltid vært, forteller Jensen.

Samme kveld bestemte Jensen seg for å ta opp problemet – ved å sende epost til alle overlegene ved sykehuset på vegne av alle LIS1 ved sykehuset.

“Selv om det alltid har vært slik så skal man ikke finne seg i slik oppførsel”

- Per-Kristian Jensen, LIS1 og tillitsvalgt

«I dag er dere ledende innenfor deres fagfelt, men dere har vært i våre sko en gang. Helt fersk og med jobb over hodet», skriver Jensen i eposten der han minner overlegene om deres ansvar for opplæring.

«Husk. Til syvende og sist er vi kolleger. For å bli best mulig, er det viktig at man tør stille spørsmål når man lurer (…)Vi har akkurat startet i et utdanningsløp, og alle er nok enige i at man lærer mer dersom man ikke opplever frykt. Du vil vel ha den beste til din avdeling når den tid kommer?».

Hele innlegget er publisert på yngreleger.no og hyppig delt i sosiale medier. Mange kommenterer at de kjenner seg igjen i problemet og støtter at dette tas opp. Responsen overrasket Jensen.

Fikk positiv respons
– Jeg fikk vanvittig mange svar, som var udelt positive. Det har vært overleger som har satt pris på å bli minnet på sitt ansvar, og jeg har vært i møte med representanter fra ledelsen som ønsker å få vite om slike hendelser. Flere har bekreftet at kulturen har vært slik i alle år, men at ingen har sagt det så klart og høgt før. Jeg tror ikke dette er et spesielt fenomen for UNN, men at det er gjengs over hele Norge og kanskje et større problem på store sykehus, sier legen.

Jensen har tidligere jobbet som ambulansearbeider i mange år, og ble overrasket i møtet med den hierarkiske legekulturen.

– Overlegene har et enormt arbeidspress og jeg har forståelse for at de er overarbeidet og gjerne skulle vært foruten noen arbeidsoppgaver og telefoner. Men dette er et systemproblem, og ikke noe man kan la gå utover kolleger, sier han.

– Problemet må snakkes om
Han synes det er bra at problemet blir tatt alvorlig av ledelsen. I februar skal han i nytt oppfølgingsmøte med ledelsen, og han har bedt alle han er tillitsvalgt for om å rapportere inn alle hendelser. Senest i går var han i samtale med en LIS2 som hadde bestemt seg for å slutte på en avdeling. Hun hadde vært usikker på om det var riktig valg, men spydigheter og ufine kommentarer fra kolleger fikk henne til å ta en endelig avgjørelse

– Det som bekymrer meg er at mange sier at «det alltid har vært sånn». Men selv om det alltid har vært slik så skal man ikke finne seg i slik oppførsel. Når slik oppførsel aksepteres, hvordan skal vi da klare å unngå at leger blir sånn selv? Vi må snakke om problemet. Alle er tjent med at legen gleder seg til å gå på jobb, både oss som leger og pasientene, sier han.

IKKE GENERELT UNN-PROBLEM: Haakon Lindekleiv, medisinsk fagsjef ved UNN, understreker at det er snakk om enkeltleger som viser uakseptabel atferd.
Foto: Per-Christian Johansen, UNN

Fagsjef: Uakseptabel atferd
Medisinsk fagsjef Haakon Lindekleiv ved UNN Tromsø roser Jensen for å ta opp dette temaet.

– Da jeg ble kjent med brevet inviterte jeg Jensen til møte. Vi avklarte hvem og hva dette gjaldt. Jeg ble også kjent med lignende tilfelle med annen bakvakt. Dette følges opp av de involverte bakvaktenes nærmeste ledere, sier Lindekleiv.

– Dette er uakseptabel adferd som ikke hører hjemme på UNN. Tilbakemeldingen fra legene i spesialisering del 1 er at slik oppførsel ikke er et generelt problem i UNN, understreker han.

Legene det er rapportert om har ikke blitt møtt med sanksjoner.

Følges opp med veiledning
– Bakvaktene dette gjelder følges opp av sine nærmeste ledere. De får veiledning i å bedre forstå hvordan andre oppfatter det de sier. Det som kanskje var akseptert atferd for noen tiår siden er ikke greit i dag. For pasientsikkerheten er det avgjørende at yngre leger tør kontakte sine erfarne kolleger, sier Lindekleiv.

– Kan leger i spesialisering ved UNN være trygge på å bli tatt i god på en god måte av sine overleger i fremtiden?

–  Tilbakemeldingene fra legene i spesialisering del 1 er at de generelt opplever å bli tatt imot på en høflig og god måte. Jeg er glad for at dette temaet blir tatt opp. Det er viktig at vi har en kultur der helsepersonell sier ifra dersom de opplever uakseptabel oppførsel fra kolleger, sier fagsjefen.

Kommentarer

  • MeToo 29.01.2019 18.46.49

    Ikke bare UNNs problem! Har jobber der i 15 år etter turnus, nå flyttet til et sykehus på Østlandet. Jeg er nå en erfaren overlege, og trippelspesialist med doktorgrad. Men likevel ble skjelt ut to ganger av mannlige overleger på Rikshospitalet. Eneste «feilen min» er at jeg er en kvinne. Jeg kan vedde at den unge legen fra UNN er en kvinnelig lege. Og man må være ærlig og se elefanten i rommet: det er tilnærmet utelukkende unge kvinnelige leger som blir skjelt ut av gamle gubber (overleger). Og hvis du er en ung, kvinnelig og Gud forby, utenlandsk lege, da er løpet kjørt (mtp å få en kreftfri kariere). Jeg tror også at jeg vet hvem disse gubbene på UNN er. Skjerp dere, så god er dere ikje! Mange av norske universitetssykehus har alt for forgubbet miljøene, og dette dyrker frem psykopatiske trekk hos mange... Et lite råd til alle flotte unge kolleger: hvis du må snakke med en greten bakvakt start alltid slik: «Jeg tar opp samtalen for å kvalitetssikre at dine råd blir fulgt opp» :-)

  • LiS 29.01.2019 14.21.27

    Dette er et generelt problem flere steder, men at UNN skiller seg ut overrasker ikke. Makan til forferdelig arbeidssted, jeg er glad jeg forlot denne synkende skuta etter 6 mndr.

  • ekstern lege 28.01.2019 11.53.32

    Slik oppfører mange av overlegene ved UNN seg også mot eksterne kolleger. Har opplevd å bli hengt ut som kunnkapsløs og gjort narr av i notater fra overleger ved UNN - som har akkurat samme fartstid som meg selv. Har også sett hvordan overleger internt henger ut hverandre i journalnotater med et språk man ikke skulle tro var mulig. Dette er en kultur som sitter dypt inne i UNN,.

  • Mari 26.01.2019 20.14.38

    Jobber selv på UNN og var der i turnus. Det er en åpenbar forklaring. De folka er så sinnsykt overarbeidet at de har ikke mer kapasitet igjen. Ja det er fortsatt unødvendig å bli frekk i kjeften, og jeg unnskylder dem ikke, men jeg ønsker å peke på at dette faktisk er et arbeidsmiljøproblem! Som også er ledelsens ansvar å gjøre noe med. Så folk skal fortsatt prøve å være hyggelige, men ledelsen må komme på banen og SE arbeidsforholdene. For det er her hunden ligger begravet.

  • Lis 2 25.01.2019 16.14.59

    For å gå tilbake til selve artikkelen vil jeg si at dette var et flott tiltak. Jeg må selv hanskes med bakvakter en stund til, men er også nå kommet langt nok til at jeg må svare på spørsmål fra andre leger. Med turnustiden ferskt i minne gjør jeg mitt ytterste for å være spesielt hyggelig mot Lis 1 og medisinstudenter. Et tips til alle (uansett om det er pasient, sykepleier eller forvakt som ringer) er å smile når man tar telefonen. Da høres det på stemmen også.

  • Lege nr. 1 million 25.01.2019 16.21.00

    Bra Lis 2: Helt enig i det å smile både i telefonen - og ellers. Det er faktisk dokumentert at å smile frigjør lykkehormoner i hodet til den som smiler, slik at man selv blir i bedre humør, også. Der er vi helt enige. Veldig bra at du har tatt lærdom av dårlig erfaring. Og god helg!

  • Lis 2 25.01.2019 16.40.13

    Jeg blir absolutt i bedre humør av å være hyggelig mot folk ja. Når andre er gretne og frekke tenker jeg at det går mest utover dem selv. God helg til deg også. :)

  • Lege nr 100 26.01.2019 09.46.07

    Lege nr 1 miljon och miljard: nær inlægg om cirka alla problemer i helsevesenet ( medisinvalg, økonomiska skandaler, ME, fibromyalgi osv osv) blir førklarad med pathologi i dokterns hode har antingen psykiatriska klinikker tømt sig i legestudier eller du har ett par issues sjælv. Det leder væl ingen tvivl att också bland leger førekommer personlighetstrekk som ær oønskad, men den presentering av katastrofale mængder av psykopathologi bland leger motsætter jag mig till. Jag jobber varje dag med en bred gruppe av flinke leger som satsar (før?) mycket energi på att hjælpa sina patienter genom helsesystemet. Så give me a break med de i visa kretser populære insinueringer att det koker av psykopatologi bland leger. Psykopatologi ær undantag, det ær dærfør det heter patologi. Så tillbaka till artikeln: viktigt tema, spesiellt (men ikke bara) før unga kolleger. Sura, sarkastiska eller på annan måte otrevliga bakvakter bør få tilbakemelding. Ingen før hjælp av engstliga unga leger..

  • Lege nr 100 26.01.2019 09.51.16

    Mitt førre kommentar hamnade fel Skulle bara sæga LIS2 att jag ær helt enig. God tips. Att møte folk i god humør hjælper, också i en vis førståelse før stresset de upplever i samtalet om det nu gæller leger «øver», eller «under» dig eller pasienter. Well done Jensen

  • Lege nr 1 fantasillion 25.01.2019 16.12.15

    Det var IKKE tilfeldig at dette kom fra UNN. Når toppledere over tid har angrepet folk de ikke liker, sprer dette seg nedover i systemet.

  • mett og god 25.01.2019 14.11.11

    Et kjent problem, etter hvert, at det er mange ledere med psykopatiske trekk https://www.nrk.no/vestfold/_-mange-psykopater-i-lederstillinger-1.13517319 . Slik at overleger er ikke i noen spesiell særstilling, her...

  • lege 25.01.2019 14.24.28

    Enig i at det ikke er noen særstilling mht. psykopatiske, narsissistiske, autoritære trekk og andre uheldige tilbøyeligheter... Men særstillingen - for pasientene - er at de er i en hjelpeløs avhengighetsposisjon, nede for telling, har mindre ressurser - og må søke "hjelp" hos mennesker som har slike særdeles farlige personlighetstrekk. Rettssikkerheten for pasientene er i realiteten langt under pari. Det skal enormt til før leger blir pålagt psykiatrisk veiledning. Da snakker vi seskuelle overgrep, medikamentmisbruk osv. - men annen ødeleggelse av menneskeliv forbigås i stillhet. Fylkeslegen er i realiteten ikke så nøytral i mange saker. Nok av tilfeller hvor det er helt uforståelig at "overlegen" ikke har fått mer enn en irettesettelse, og at Fylkeslegen konkluderer med at loven ikke er brutt - til tross for at premissene for lovbrudd er bekreftet og beskrevet. Det er sjokkerende fra Fylkeslegen. Når overlegen jobber ved universitetssykehus og er professorkompetent, er detfritt fram

  • V.G 25.01.2019 13.05.46

    Problemet er at ingen vil stikke handa bort i noe som ikke rammer en selv derfor har dette fått utvikla seg til galematias innen sykehusene. En tidl.direktør truet faktisk en lege med karrierestopp til kona om han ikke gjorde som han sa i et annen tilfele skulle han smøre hele fam. til en annen lege utover første side i avisen mange hørte på men snudde seg bort.

  • Lege nr 100 25.01.2019 12.54.34

    Støder Jensens initiativ fullt. Livet som ny lege ær skummelt nok utan vasse kommentar

  • Lege 25.01.2019 11.19.07

    Det kan jo hende at de som blir utskjelt av en overlege er...eh....udugelige. Ca 5-10% av alle som begynner på turnus er totalt uegnet som leger. Nesten ingen underkjennes.

  • DrDigg 25.01.2019 11.37.20

    Helt på sin plass å diskutere tonen i tilbakemeldingen til ferske kolleger. Kan likevel ikke utelukke at det er litt av begge deler: Psykopatbakvakter og sutrete millenials.

  • Lege 25.01.2019 11.57.24

    Enig, men generelt må jeg si at min erfaring som bakvakt både på småsykehus og universitetsykehus er at det gies sjelden grundige tilbakemeldinger. Mange trodde alt ville bli bedre når loddtrekningen forsvant, men jeg synes ikke det endret noe.

  • lege 25.01.2019 12.03.21

    Utskjelling er uansett ingen egnet form for tilbakemelding til en kollega som har valgt galt yrke. Jeg er forøvrig enig i at det er mange helt uegnede leger - og dessverre flere enn 5-10% av de som begynner i turnus, jf. stygg pasientbehandling med lite lydhørhet, autoritære holdninger, neglisjering av viktig pasientopplysninger, bagatellisering, psykologisesring som er uberettiget (gidder ikke å utrede folk som har hatt depresjon og angst- fordi det sikkert bare er "psykisk" holdningen... og pasientene bøter med liv og helse). Vi har mye vi burde ta opp, men jeg vet ikke hvordan vi skal få bukt med problemet med uegende personlige egenskaper- annet enn at pasientene snart må få videoopptak av konsultasjoner hvis de ønsker. Drastisk, men psykiatrisk evaluering før studie, klarer mennesker med lite empati, autoritære trekk, rigide trekk, skråsikkerhet osv. å komme seg igjennom med litt trening i hva de skal svare på spørsmål. Vi må våge å snakke om at mange leger har mentale problemer.

  • lege1 25.01.2019 12.50.08

    Enig med lege. Mange kollegaer (de fleste) har jobbet veldig hardt for å komme inn på studiet og brukt mye av livet på det. . Mange kommer fra «legefamilier» og har press på seg for å gå samme veien. Det blir til en innsnevret livsstil som egentlig er ganske lite givende ellers. Så hvor skal man da hevde seg? Jo i jobben, for det er der man blir målt. Og er enig i at mange leger har mentale problemer. Men man kan jo oppføre seg som folk likevel. Bra med fokus på dette. For legeyrket er ikke det samme som det var.

  • lege 25.01.2019 13.22.11

    Hei lege1. Vedr. mentale problemer hos leger: Det er vel nokså godt dokumentert at leger, men også andre helserarbeidere, har personlighetstrekk som gir risiko for symptomlidelser. Problemet mht. å oppføre seg skikkelig selv om man har mentale utfordringer er sammensatt: Selvsagt vil mange som har utfordringer mentalt, være i stand til å oppføre seg skikkelig, de jobber med seg selv, går kanskje i psykoterapi og gjør en god jobb. Problemet er at mange har avvik personlighetstmessig - og som gjør at de ikke selv lider spesielt av sin dårlige oppførsel. De har ikke normalt empatinivå, og de har dårlig mentaliseringsevne, dvs. lite evne til å seg selv utenfra og andre innenfra - og forstår ikke el. bryr seg ikke om egen atferd. De mangler ofte kunnskap, rent teoretisk, også om hvilken skade de kan påføre pasienter og kollegaer, mentalt ved sin atferd.Pasienter som er avhengig av helsevesen hvor det er ukultur overfor visse tilstander, utvikler f.eks. PTSD- og likevel benektes problemet.

  • Merete Sandvig Hoel 25.01.2019 13.41.18

    Får ikke svart på alt her - men takk til Lege som peker på at ukulturen på bakrommene i siste instans alltid rammer pasienten hardest. Forhåndsdømming fordi det tidligere er beskrevet psykiske vansker, og utvikling av PTSD pga gjentatt forhåndsdømming og "nedtråkking" er kjent for flere, for å si det sånn. Når legen lar pasienten gå synlig fortvilet ut døra, er det neppe i pasientens tanke at behandlinga kom av hva legen selv utsettes for på bakrommet. Jeg synes påpekningen av at en del - litt for mange - leger har problemer med å takle kritiske pasienter. Ukulturen synes sånn sett å ligge utdanningen generelt.

  • lege 25.01.2019 14.06.32

    Til Sandvig Hoel: Takk for at du synes det er fint jeg tar dette opp. I følge psykiatere er det ikke tilfeldig hvem som velger hvilket yrke- eller spesialitet. Det vil si at ulike yrker tiltrekker seg mennesker med bestemte personlighetstrekk - slik at utdanningen i seg selv ikke er hovedproblemet. Det vil ikke si at alle leger, fysioterapeuter osv. har dårlig selvfølelse som de håndterer ved å tråkke andre ned, men at en del, som da kan ha narsisstiske personlighetstrekk, psykopatiske trekk (opphopning blant leger), tråkker brutalt ned pasienter, neglisjerer viktige opplysninger som er avgjørende for liv og helse, er fordomsfulle osv. Og vi har opphopning av uheldig personlighetstrekk blant de som søker seg til fysioterapi- og legestudiet. Det er noe bedre blant sykepleiere - og det merkes også, klinisk, at sykepleiere, statistisk, har mer empati. Også her er det problemer mht. at maktmennesker søker seg til s.pl. ledelserstilliner. Utdanning må få ut de uegnede - men er vanskelig

  • lege 25.01.2019 11.01.35

    Veldig bra! Men problemet her - er at veiledning av kort varighet ikke er nok. Det er en grunn til at folk oppfører seg slik: personligheten og verdisynet deres. Psykiatere mener det krever psykoterapi i årevis- hvis de er korrigerbare. Det er slike leger som også pasientene utsettes for - i stor skala, er min erfaring, er Norsk Pasientforenings erfaring, er pasientforeningers erfaring, er kollegaers erfaring, er pasienters erfaring og er pårørendes erfaring. Pasientene - derimot - er enda mer svekket og ressurssvake enn yngre kollegaer og det står om liv og helse når helsepersonell med avvikende og uheldige personlighetstrekk sparker nedover. Og - pasientene er nederst på rangstigen av alle. Klagemulighetene til pasientene er en illusjon: å komme igennom hos Fylkeslegen med en klage- når det er ord mot ord- og få satt i gang tiltak overfor helsepersonell er nesten umulig. Pasientombud og Norsk Pasientforening har for lite ressurser. Npf fikk redusert ressursene med blå-blå regjering.

  • Lege nr 100 25.01.2019 12.50.49

    Jag har læst flera av dina inlægg med kritikk på legens pasienthantering och psykologisering. Av dina inlægg lukter det pathologisering av kolleger med annat synpunkt æn ditt från långt hål. Practice what you preach! Några leger ær otrevliga personer och bør få en korrigering, någrå ær idioter, och någon sutrer passiv-agressiv om sina kolleger vilket nu ikke heller ær en så fantastisk social kvalitet. Ellers syns jag att (speciell førsta dags) kolleger bør beskyttes mot bullies

  • Lis 2 25.01.2019 15.21.45

    Lege nr 100: Du er ikke den eneste som har lagt merke til at "lege" har skrevet utallige innlegg på Dagens medisin hvor h*n bedriver fjerndiagnostisering og ekstrem generalisering av sine såkalte kollegaer. Ironien og dobbeltmoralen er til å ta og føle på når h*n hele tiden kritiserer leger for å bedrive psykologisering av pasienter når h*n selv bedriver ekstrem psykologisering og tydeligvis tror h*n kan sette psykiatrisk diagnose på sine kollegaer. Jeg er skremt av at en lege tydeligvis går rundt og fjerndiagnostiserer sine kollegaer. Håper jeg aldri får en slik person som bakvakt. Er bedre med en bakvakt som kjefter når jeg stiller et dumt spørsmål enn en bakvakt som setter psykiatriske diagnoser på meg.

  • Fastlege 26.01.2019 17.53.57

    Jeg har også lest disse uttalelsene som svar til allverdens artikler i Dagens medisin. Hvis en lege oppriktig mener at de fleste andre leger har alvorlig psykopatologi så bør h*n jo ta kontakt med Helsetilsynet. Eventuelt andre medier. Selv er jeg uenig, og oppfatter dette dypt ukollegialt. Har møtt utallige samvittighetsfulle og empatiske leger (og annet helsepersonell) Både som pasient, pårørende og kollega. Noen personlighetstrekk er forsket på som viser overhyppighet hos leger, men psykopatiske trekk er ikke blant dem. Leger er som andre mennesker. De fleste er ordentlige folk, mens noen ikke er det.

  • Lege nr. 1 million 25.01.2019 15.35.25

    Heisan kollegaer som kritiserer en eller flere andre leger som bidrar konstruktiv til debatt om ubehagelige temaer: Jeg oppfatter ikke legene her som fjerndiganostiserende. Jeg driver selv med helsetjenestefag, psykologi/psykiatri og det er nå en gang slik at som gruppe- noe flere leger også har påpekt- har vi opphopning av uheldige personlighetstrekk blant leger - på lik linje med jurister, militære og forretningsfolk. Det betyr ikke at man diagnostiserer kollegaer pr. distanse, men påpeker mulige årsaksforhold som er relevante, når man erfarerer og kan dokumentere ukultur i helsevesenet. Det blir vanskelig å ta opp temaet - ved slike reaksjoner. Vedr. psykologisering, så er det også kjent i helsetjenestefag, at psykologisering, som definsisjonsmessig da er tilleggelse av psykologiske forhold - som legen, fysioterapeut osv. IKKE kan verifisere- som forklaring, regnes som en hersketeknikk. Det er mange pasienter som ikke blir utredet,når de presenterer dyspnoe - pga. psykologisering

  • Lege nr 1 milliard 25.01.2019 15.52.58

    Enig med Lege nr. 1 million: usaklige kommentarer fra lege nr.100 og Lis 2 med stor grad av tilleggelse av "mentale" forhold overfor kollegaer/leger som faktisk tar opp problemet på GRUPPE-nivå - og ikke om enkeltindivid, dvs. ikke noe fjerndiagnostisering av enkeltpersoner. Synd at et slikt viktig tema som må debatteres, og som er betent - åpenbart- skal ende opp med usaklige karakteristikker av kollegaer som har fagkunnskap. Det er selvsagt vanskelig ikke å snakke om mental helse/uhelse og personlighetstrekk når det handler om helsepersonells uegnede oppførsel - både mot yngre kollegaer og mot pasienter. Helsepesonells mentale helse og personlighetstrekk er tross alt det aller viktigste for deres funksjon i helsevesenet - selv om også arbeidsforhold er vesentlig. Det handler ikke om arbeidstaker eller arbeidsforhold - dvs. folka eller jobben - men folka i jobben, dvs. hvordan enkeltpersoner håndterer stress, press osv. Da er faktisk personlighet og verdisyn svært viktig for atferd.

  • Lis 2 25.01.2019 15.57.02

    Lege n r 1 million: Noen av oss ser oss etter hvert lei på at et par personer bruker kommentarfeltet under artiklene til Dagens medisin på å bedrive den samme utskjellingen av kollegaer gang på gang. Jeg har lest sikkert 100 innlegg av "lege" med ekstrem generalisering og psykologisering av leger og fysioterapeuter. Hver gang blir det fremstilt som om majoriteten (h*n korrigerer seg bare ved kritikk og innrømmer da at det finnes unntak, hvilket igjen tyder på at h*n bare mener noen få er friske mentalt) av disse lider av alvorlige personlighetsforstyrrelser, og uten kilde på at dette er tilfelle så kan jeg ikke kalle det annet enn fjerndiagnostisering og dobbeltmoral. For de som sjelden leser kommentarer på Dagens medisin så virker det sikkert ikke så ille, men noen av oss har lest innlegg fra denne personen i lang tid (samme med "mett og god") og blir lei.

  • Lege nr. 1 million 25.01.2019 16.10.34

    Hei Lis 2: Jeg har også fulgt debatter på DM i årevis. Jeg oppfatter ikke utsagnene som utskjelling. Det er problemet med kommunikasjon som kun er skriftlig, at man kan tillegge avsender hensikter, egenskaper, holdninger, sinnstemning - og utskjelling - uten at så er tilfelle. Det er også slik at det fort kan fremstå som om mange som legger ut kommentarer, ikke nyanserer bildet godt nok. Det skyldes ofte kommentarfeltenes plass, lite tid, man ønsker å få frem noen viktige poenger osv. - og hensikten er vel at man kan få nyansere synet sitt videre i debatten - som i enhver annen debatt: Man kommer med et utsagn, andre er hjertelig velkomne til å komme med saklige utsagn (ikke angrep på person), slik at første debattant får mulighet til å utdype sitt syn osv. Min oppfatning er også at vi har mye problemer å ta tak i helsevesenet. Det finnes dokumentasjon. Mye får vi ikke verifisert fordi det skjules bak lukkede dører, pasienter er for syke til å stå frem; det er viktig at leger bidrar

  • Lis 2 25.01.2019 16.37.48

    Lege nr 1 million: Å si at dokumentasjonen finnes men bak lukkede dører er ikke godt nok. Enhver konspirasjonsteori kan forsvares på den måten. Om man skal hevde at veldig mange leger og fysioterapeuter har psykopatiske og narsissistiske trekk så må man ha en grundig psykiatrisk vurdering av en stor nok og representativ gruppe. At de med slike personlighetsforstyrrelser søker yrker hvor de kan utøve makt er greit nok, men det er ganske mange yrker for dem å velge mellom og de utgjør en minoritet i befolkningen så jeg klarer ikke se at de vil utgjøre en majoritet av leger og fysioterapeuter. Det er veldig populært på nettet å komme med påstander om grupper basert på hva man føler er riktig, og så hevde at dokumentasjon blir holdt hemmelig. Jeg er like skeptisk til slike påstander uansett hvilken gruppe det er. På dagens medisin er det selvsagt i størst grad helsepersonell som blir utsatt for taktikken. At det er mye som bør bli bedre i helsevesenet er vi skjønt enige om.

  • Lis 2 25.01.2019 16.48.18

    Korrektur: Setning nr to i innlegg kl 16:37:48 skulle vært: Enhver konspirasjonsteori kan også forsvares på den måten.

  • Lis 2 26.01.2019 10.51.45

    Lege nr 1 milliard:. Rakk ikke svare deg, men vil bare påpeke at grupper består av enkeltindivider. "Lege" har så vidt jeg har sett ikke noen gang kommet med statistikk eller link til noen form for studier gjort på en representativ og stor nok gruppe leger til å forsvare sine påstander (kun at psykopater velger maktyrker, men det er få psykopater i befolkningen og mange yrker å velge mellom så ingen grunn til å tro at mange leger og fysioterapeuter har denne sjeldne tilstanden). Altså må h*n ha basert sine påstander på egne erfaringer fra kollegaer. Uten statistikk og dokumentasjon må hans eneste kilde være erfaring med kollegaer som h*n altså må ha fjerndiagnostisert for å kunne hevde at mange av de har en mental lidelse. Det er også fullt mulig for en person å være en drittsekk uten å lide av psykopati eller narsissisme. Ser det er populært nå å sette det stempelet på alle individer og grupper man ikke liker eller er uenig med. Det skremmer meg.

  • N.N 25.01.2019 09.39.19

    Tidl.direktører må ha fått signaler om dette annet står ikke til truende.

  • Fint innspill 25.01.2019 08.33.26

    Det er bra at denne problemstillingen blir løftet. Det er allikevel viktig å få frem at dette ikke gjelder kun overleger på UNN, men flere yrkesgrupper på mange sykehus i landet. De som mener at de står over noen andre i et hierarki - har en tendens til å rakke ned på de som står under seg. Jeg har hørt sykepleiere kjefte på LIS-leger og LIS-leger kjefte på sykepleiere. Vi bør være bevisst at dette kan begrense informasjonsflyten av essensiell klinisk informasjon, og kan gå utover pasientsikkerheten. Tenk så mye bedre det hadde vært om alle snakket hyggelig til hverandre på sykehusene.

  • lege 25.01.2019 12.19.09

    Det er akkurat samme i primærhelsetjenesten, f.eks. med fysioterapeutene og spesielt manuellterapeutene overfor pasientene. Stor grad av ukultur. Problemet oppstår fordi mennesker velger helsesektoren som arena for maktutøvelse og arena for hersjing med andre mennesker. Derfor hoper det seg opp med mennesker med bevistt el. ubevisst maktbehov i helsevesenet. I helsevesenet får man makten servert og klar til misbruk- dessverre; pasientene er alltid i bunnen. Vi ser jo det samme med den dårlige behandlingen pasientene får av de ansatte hos Pasientreiser- også en arena for mennesker som tråkker ned andre for å nære eget selvbilde.

Nyheter fra startsiden

REGJERINGENS PLANER OM SAMMENSLÅING AV SYKEHUS I NORD

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!