FORHANDLINGER PÅGÅR: Hove Medical og WTW krangler om hvem som har skylden for bråket som har oppstått. Det var WTW som i april sa opp den opprinnelige samarbeidsavtalen. Nå forhandles det om en ny. Illustrasjonsfoto: GettyImages Foto:

WTW og Hove Medical forhandler om ny avtale

Selskapene bak Helserespons og System X forhandler om en ny avtale for å opprettholde SMS-tjenester til legekontorene.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Det vakte sterke reaksjoner i fastlegekorpset da det ble kjent at samarbeidet mellom selskapene WTW og Hove Medical hadde brutt sammen. Selskapene har i over ti år samarbeidet om å levere tjenester til fastlegekontor, som blant annet muliggjør SMS-bestilling og varsling av legetime.

Hove Medical truet med at de med bare to dagers varsel ville stenge integrasjonen mellom System X og Helserespons, og oppfordret i stedet kundene sine til å gå over til Pasientsky. Pasientsky er en annen online-tjeneste for bestilling av legetime, som tidligere i år kjøpte Hove Medical.  

Etter protester ble nedstengingen utsatt, og etter pålegg fra tingretten har Hove Medical varslet at de inntil videre opprettholder integrasjonen for alle brukere. Selskapene har uttalt at de ønsker å komme til enighet om en ny avtale. Nå er disse forhandlingene i gang.

Les kommentar: Farlig makt til leverandørene

Forsterker egen løsning
– Vi har hatt besøk av Hove Medical og skal oversende utkast til intensjonsavtale i løpet av denne uken, sier Trond Nordby, innovasjonsdirektør i WTW.  

Han sier at de ikke kommer til å stenge integrasjonen mot System X, men at de jobber med å forsterke sin egen webløsning, som fungerer uavhengig av System X.

«Vi jobber med en løsning som vil få HelseRespons til å bli et enda tryggere og mer robust produkt for fremtidens kommunikasjon mellom legekontor og pasienter. Vi oppfordrer samtidig legekontoret til å være forsiktig ved inngåelse av avtaler med lang bindingstid og usikker tilgang til egne data», skriver selskapet på sine nettsider.

– Innstilt på å finne løsning
Joar Bølstad, produktsjef i Hove Medical, sier de er innstilt på å finne en løsning som gjør at Helserespons også i det videre blir fullt integrert med System X for alle kunder.

– En del av dette arbeidet er å sondere hvorvidt WTW er villig til å videreføre avtalen som de har sagt opp og som blant annet gir legene mulighet for å varsle pasienter om timeavtaler. Hvis en eventuell dialog fører frem til enighet, vil kundene bli orientert om dette raskt, sier han.

Legeforeningen venter rask avklaring
Legeforeningen har tidligere uttalt at de vurderer juridiske skritt i denne saken. Etter å ha hatt møter med begge selskapene i forrige uke, forholder de seg inntil videre i ro.

– Vi kjenner til at de to partene nå er i forhandlinger. Selskapene har satt korte frister for hverandre for å prøve å komme til enighet i forhandlinger. Vi er lovet en tilbakemelding innen 18. september, og avventer derfor videre skritt fra vår side, sier Aadel Heilemann, seksjonssjef i Legeforeningen.

Powered by Labrador CMS