Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
SMS-TJENESTER: Med løsningen «System X» sørger Hove Medical for at legenes journalsystem snakker direkte med «Helserespons», en løsning fra WTW for blant annet SMS-bestilling og varsling av legetime. Foto: GettyImages

Avlyser SMS-stenging på legekontorene

Helserespons og Hove Medical har gjenopprettet dialog og den varslede stengingen av SMS-systemet torsdag er avblåst.

Publisert: 2018-08-22 — 13.37
Denne artikkelen er over fire år gammel.

Samarbeidsbrudd mellom selskapene Hove Medical og Helserespons gjorde at det lå an til kaos ved norske legekontor. Tirsdag varslet Hove Medical at de bare med to dagers varsel ville stenge infrastrukturen som blant annet muliggjør SMS-varsling om legetime fra lege til pasient.

Ba Hove revurdere
Tirsdag kveld sendte Trond Nordby, daglig leder i Helserespons, en e-post til ledelsen i Hove Medical der han ba dem revurdere den varslede stengingen.

– Vi har bedt dem revurdere stengingen fordi dette handler om pasientsikkerheten ved mange legekontor. Det kan skje at enkelte pasienter ikke kommer til en viktig time fordi de ikke får påminnelse, sier Nordby til Dagens Medisin.

– Hvis de virkelig har tenkt å ramme en uskyldig tredjepart, altså kunder og pasienter, så er det totalt uansvarlig, mener Nordby.

Trond Nordby, daglig leder i WTW, som eier Helserespons. Foto: WTW

Tar ikke selvkritikk
Onsdag formiddag tok Dagens Medisin kontakt med Hove Medical for å høre hvordan de ser på henvendelsen. Da bekrefter produktsjef Joar Bølstad at de ikke stenger ned tjenesten torsdag.

– WTW har gitt uttrykk for at de er villig til å fremforhandle en ny avtale etter at de sa opp den forrige avtalen. Vi utsetter stengingen for å gi en eventuell dialogprosess tid. Det er for tidlig å si hva denne kontakten innebærer. Det vi kan si er at vi oppfatter dette som et ønske om dialog, sier Bølstad.

– Har det at dere nå snur sammenheng med de mange negative tilbakemeldingene fra fastleger?

Joar Bølstad, produktsjef i Hove Medical, som står bak SystemX. Foto: Privat

– Vi forstår at WTW har skapt en vanskelig situasjon der ute, det var ikke vårt ønske. Vi mener at vi har handlet som en ansvarlig leverandør og det er underlig at WTW ikke tar på seg noe av ansvaret.

– Er det noe dere kunne gjort annerledes?

– Vi har imøtesett et forslag til ny avtale i hele oppsigelsestiden, og WTW har hatt mer enn rimelig tid til å komme med et avtaleforslag, sier Bølstad.

På sine nettsider skriver Hove Medical nå at de vil utsette stengingen til 3. september.

»WTW har valgt å fraskrive seg alt ansvar for at integrasjonen brytes, som fremgår i deres melding til deg som kunde. Derimot har vi nå blitt kontaktet av WTW med det vi oppfatter som et ønske om videre dialog. Vi kan ikke forskuttere utfallet av denne dialogen, men vi ønsker å gi prosessen tid. I den anledning vil vi holde integrasjonen åpen i en periode frem til 3. september kl 00:01.

– Var det overilt av dere å varsle stenging med to dagers varsel?

– I våre øyne har ansvaret for varsling hele tiden ligget på WTW. Avtalen opphørte den 1. august. Vi er langt på overtid uten noen respons fra vår tidligere samarbeidspartner. Det at den varslede stengingen kom med tre dagers varsel, får stå for WTWs regning. Vi ser i etterkant at dette rammer våre kunder uhensiktsmessig, og har derfor forlenget opprettholdelsen av integrasjonen frem til 3. september.

– Gode nyheter
– Det var gode nyheter, det er fantastisk bra. Da har de tydeligvis tatt til fornuft etter press, sier Trond Nordby i Helserespons når Dagens Medisin forteller at Hove Medical opprettholder tjenesten.

– Er dere villig til å forhandle om en ny avtale?

– Ja, vi har vært innstilt på det hele tiden. Jeg regner med at vi skal snakke med SystemX så snart jeg har fått svar på min henvendelse.

– Kunne dere gjort noe annerledes for å unngå denne situasjonen?

– Vi har prøvd å rydde opp i de problemene som har oppstått og jeg kan ikke se at vi kunne gjort noe annerledes. Nå skal vi gå gjennom hendelsesforløpet og sørge for at noe sånt ikke skjer igjen, sier Nordby.

Ønsket kunder over til Pasientsky
Da Hove Medical varslet at de skulle stenge integrasjonen med Helserespons, henviste de samtidig kundene til å gå over til Pasientsky, firmaet som i mai kjøpte Hove Medical.

– Har Pasientsky fått mange nye kunder?

– Det har jeg ikke oversikt over, men jeg antar at det har kommet noen kunder til Pasientsky. Vi mener at PasientSky er et godt alternativ hvor det foreligger et godt samarbeid mellom partene, sier Bølstad.

Nordby i Helserespons forteller at de har forsøkt å hjelpe kundene over på en løsning som fungerer uavhengig av SystemX. Utfordringen er at timepåminnelser da må legges inn på nytt manuelt, noe som ville ført til mye merarbeid på legekontorene og risiko for at pasienter ikke kom til avtalte timer.

Relaterte saker
Fastleger og pasienter rammes av SMS-avtalebrudd

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

  • Morten Skaret Mathisen 22.08.2018 16.35.02

    Det ser ut til at dere nå har køddet det til på en katastrofal måte for System X og Pasiensky. Stemningen i fastlegenes hemmelig FB-side er unison. All tillitt og troverdighet er tapt. System X brukere sier de vil bytte journalsystem. Det skal visstnok nå bli nye forhandlinger med Helserespons. Nå har dere mulighet til damage control, og bidra til at vi kan velge system-X videre. Vi godtar ingenting annet enn at Helserespons forblir fullintegrert I System X, slik det er i dag. Vi ønsker valgmuligheter. Det vil være et pre i forhold til andre journalleverandører at System-x gir oss full frihet til velge mellom fullintegrerte løsninger både for Helserespons, Pasientsky, og løsningen til Helsenorge. Dere har nå vist at dere er villige til å sette pasienters liv og helse på spill av profitthensyn. Dere har nok bare en sjanse til å komme tilbake Fullintegrasjon av alle nevnt over, og full valgfrihet for oss System-X brukere.

  • lege 22.08.2018 16.07.09

    Hva kommer dette våset av? Hove Medical har hittil vært en solid aktør i EPJ-markedet. Er de nå overtatt av blåruss som aldri kom inn på Handelshøyskolen, og strøk på BI?

  • Undrer 22.08.2018 15.05.21

    Det er noe som ikke blir skrevet og sagt: Hvorfor sa WTW/Helserespons opp avtalen? Kom WTW med nytt utkast til avtale noen gang? Purret Hove/System X på en ny avtale? Informerte WTW kundene om at avtalen var sagt opp, og at man ikke kom fremover? Var det egentlig dialog mellom disse i sommer?

  • Fastlege 22.08.2018 14.18.25

    "Vi ser i etterkant at dette rammer våre kunder uhensiktsmessig". Synes det er drøyt av Bolstad å si dette. Hvis det er sånn at de ikke måtte stenge for systemet har de lite forståelse av hverdagen og arbeidet på et legekontor når dette ikke forstås i forkant. Synes også begge parter kommer dårlig ut av det ved å skylde på hverandre. Hadde vært mer kledelig å beklage bryderi de har påført pasienter og helsepersonell.

  • Fastlege 22.08.2018 14.27.19

    Det er sjeldent at noen fremfører sin uvitenhet og manglende kompetanse på en så overbevisende måte som Bølstad og Hove Medcal her gjør. Sannsynligvis er det Paseintsky som har diktert dette.

  • Fastlege 22.08.2018 13.55.39

    Årsaken bak dette er at Pasientsky har kjøpt Hove Medical (SystemX) og ønsker at legene skal bruke Pasientsky istedenfor Helsrespons sin løsning. De er konkurrenter i samme marked. Hove Medical og Pasientsky har nå fått et alvorlig troverdighetsproblem, noe de vil tape kunder på. Jeg tipper at svært få vil våge å gå med på Pasientsky sin løsning. I nær fremtid kommer Helsenorge med en gratisløsning som gjør både pasientsky og Helserespons overføldig. Ingen grunn til å inngå kontrakt med disse nå. Om SystemX ikke vil samarbeide med Helsenorge kommer de til å miste svært mange kunder.

  • Leder i helsevirksomhet 22.08.2018 14.48.19

    Hvis Helsenorge.no skal erstatte blant annet Helserespons og Pasientsky lurer jeg på følgende: - Forsvinner hjemmesidene til fastlegekontorene? - Skal fastlegekontorene forholde seg til Helsenorge direkte og skal Helsenorge være de som bistår kontorene med de tjenester som per i dag finnes på hjemmesidene? - Forventes det i framtiden at man som pasient som ønsker kontakt med sitt legekontor skal gå inn på Helsenorge for å lete opp sitt legekontor der eller finner man dette automatisk når man logger seg på Helsenorge.no - Veldig mange googler sitt legekontor når de skal til legen for deretter å gå til hjemmesiden - forventer man å endre denne oppførselen til pasientene som da altså direkte skal gå til Helsenorge? Ble mange spørsmål. I tillegg er jeg usikker på om tjenster som det private næringslivet har utviklet kan kopieres og leveres gratis til legekontorene i forhold til konkurranseloven og lik konkurranse?

  • Fastlege 22.08.2018 17.38.37

    Vel, vi har jo fått pes også for å bruke e-bestillingsløsninger med egenandel for bruken. Så nå er vi i et limbo uansett. Derfor må vi bytte til en leverandør som er kostnadsnøytral for pasientene, og om staten synes den løsningen er for dårlig, ligger ansvaret hos staten. Det er lite interessant for oss å bruke 10% av pasientens egenandel for konsultasjon på gebyrer til kommersielt drevne selskaper. Med så veldig lave egenandeler og struping av finansieringen over mange år, er man ikke mye villig til å betale for at noen griske spekulanter, mens vi selv blir minstepensjonister. Det siste støtet mot fastlegeordningen nå kom fra noen vi hadde sett som seriøse. Men den illusjonen brast ja.

  • legil 23.08.2018 15.17.38

    Legekontorenes hjemmesider vil være en like viktig framover, og er jo et helt naturlig sted for pasientene å finne informasjon. Man kan linke helsenorge.no sine tjenester direkte fra hjemmesiden, slik f. eks dette legekontoret har gjort: https://eidsvaglegekontor.no/

Nyheter fra startsiden

Se opptak fra Post-ESMO-seminaret her!

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!