SMS-TJENESTER: Med løsningen «System X» sørger Hove Medical for at legenes journalsystem snakker direkte med «Helserespons», en løsning fra WTW for blant annet SMS-bestilling og varsling av legetime. Foto: GettyImages

Avlyser SMS-stenging på legekontorene

Helserespons og Hove Medical har gjenopprettet dialog og den varslede stengingen av SMS-systemet torsdag er avblåst.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Samarbeidsbrudd mellom selskapene Hove Medical og Helserespons gjorde at det lå an til kaos ved norske legekontor. Tirsdag varslet Hove Medical at de bare med to dagers varsel ville stenge infrastrukturen som blant annet muliggjør SMS-varsling om legetime fra lege til pasient.

Ba Hove revurdere
Tirsdag kveld sendte Trond Nordby, daglig leder i Helserespons, en e-post til ledelsen i Hove Medical der han ba dem revurdere den varslede stengingen.

– Vi har bedt dem revurdere stengingen fordi dette handler om pasientsikkerheten ved mange legekontor. Det kan skje at enkelte pasienter ikke kommer til en viktig time fordi de ikke får påminnelse, sier Nordby til Dagens Medisin.

– Hvis de virkelig har tenkt å ramme en uskyldig tredjepart, altså kunder og pasienter, så er det totalt uansvarlig, mener Nordby.

Trond Nordby, daglig leder i WTW, som eier Helserespons. Foto: WTW

Tar ikke selvkritikk
Onsdag formiddag tok Dagens Medisin kontakt med Hove Medical for å høre hvordan de ser på henvendelsen. Da bekrefter produktsjef Joar Bølstad at de ikke stenger ned tjenesten torsdag.

– WTW har gitt uttrykk for at de er villig til å fremforhandle en ny avtale etter at de sa opp den forrige avtalen. Vi utsetter stengingen for å gi en eventuell dialogprosess tid. Det er for tidlig å si hva denne kontakten innebærer. Det vi kan si er at vi oppfatter dette som et ønske om dialog, sier Bølstad.

– Har det at dere nå snur sammenheng med de mange negative tilbakemeldingene fra fastleger?

Joar Bølstad, produktsjef i Hove Medical, som står bak SystemX. Foto: Privat

– Vi forstår at WTW har skapt en vanskelig situasjon der ute, det var ikke vårt ønske. Vi mener at vi har handlet som en ansvarlig leverandør og det er underlig at WTW ikke tar på seg noe av ansvaret.

– Er det noe dere kunne gjort annerledes?

– Vi har imøtesett et forslag til ny avtale i hele oppsigelsestiden, og WTW har hatt mer enn rimelig tid til å komme med et avtaleforslag, sier Bølstad.

På sine nettsider skriver Hove Medical nå at de vil utsette stengingen til 3. september.

»WTW har valgt å fraskrive seg alt ansvar for at integrasjonen brytes, som fremgår i deres melding til deg som kunde. Derimot har vi nå blitt kontaktet av WTW med det vi oppfatter som et ønske om videre dialog. Vi kan ikke forskuttere utfallet av denne dialogen, men vi ønsker å gi prosessen tid. I den anledning vil vi holde integrasjonen åpen i en periode frem til 3. september kl 00:01.

– Var det overilt av dere å varsle stenging med to dagers varsel?

– I våre øyne har ansvaret for varsling hele tiden ligget på WTW. Avtalen opphørte den 1. august. Vi er langt på overtid uten noen respons fra vår tidligere samarbeidspartner. Det at den varslede stengingen kom med tre dagers varsel, får stå for WTWs regning. Vi ser i etterkant at dette rammer våre kunder uhensiktsmessig, og har derfor forlenget opprettholdelsen av integrasjonen frem til 3. september.

– Gode nyheter
– Det var gode nyheter, det er fantastisk bra. Da har de tydeligvis tatt til fornuft etter press, sier Trond Nordby i Helserespons når Dagens Medisin forteller at Hove Medical opprettholder tjenesten.

– Er dere villig til å forhandle om en ny avtale?

– Ja, vi har vært innstilt på det hele tiden. Jeg regner med at vi skal snakke med SystemX så snart jeg har fått svar på min henvendelse.

– Kunne dere gjort noe annerledes for å unngå denne situasjonen?

– Vi har prøvd å rydde opp i de problemene som har oppstått og jeg kan ikke se at vi kunne gjort noe annerledes. Nå skal vi gå gjennom hendelsesforløpet og sørge for at noe sånt ikke skjer igjen, sier Nordby.

Ønsket kunder over til Pasientsky
Da Hove Medical varslet at de skulle stenge integrasjonen med Helserespons, henviste de samtidig kundene til å gå over til Pasientsky, firmaet som i mai kjøpte Hove Medical.

– Har Pasientsky fått mange nye kunder?

– Det har jeg ikke oversikt over, men jeg antar at det har kommet noen kunder til Pasientsky. Vi mener at PasientSky er et godt alternativ hvor det foreligger et godt samarbeid mellom partene, sier Bølstad.

Nordby i Helserespons forteller at de har forsøkt å hjelpe kundene over på en løsning som fungerer uavhengig av SystemX. Utfordringen er at timepåminnelser da må legges inn på nytt manuelt, noe som ville ført til mye merarbeid på legekontorene og risiko for at pasienter ikke kom til avtalte timer.

Powered by Labrador CMS