– Skal vi ha flere leger for at de skal gjøre mer administrativt?

– Også jeg har en opplevelse av at jeg bruker mye tid på administrative oppgaver. sier hovedtillitsvalgt ved Sykehuset Østfold, lege Kristin Utne i Yngre legers forening (Ylf).

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Som Dagens Medisin skriver, viser en norsk studie at det er en sterk sammenheng mellom legers effektivitet på sykehusene og omfanget av støttepersonell, som helsesekretærer.
Studien har fulgt samme legegruppe i 13 år ved 19 norske sykehus etter sykehusreformen i 2001/2002, og den slår fast at legeproduktiviteten sank fra 2001 til 2013. Førsteforfatter av studien, Karl Arne Johanessen, advarer mot at sykehusene kvitter seg med helsesekretærer og sykepleiere.
Hovedtillitsvalgt for Yngre legers forening (Ylf) og lege ved Sykehuset Østfold, Kristin Utne, sier hennes reaksjon er åpenbar.
–  Også jeg har en opplevelse av at jeg bruker mye tid på administrative oppgaver. Noen av disse er nødvendig som lege, andre er det ikke, sier hun, og illustrerer med følgende eksempel fra sin legehverdag;

«...må finne frontark til faksen»
–  Dersom jeg har en pasient med et ikke-akutt hjerteinfarkt så skal vi sende en såkalt PCI-faks om at vi ønsker en angiografi innen de nærmeste 48 timer, til nærmeste sykehus som kan gjøre dette. Da er det slik at jeg da må finne faksmaskinen - fordi jeg må sende en faks med informasjon til det sykehuset. Så jeg må finne et frontark til faksen hvor jeg fyller inn initialer og anonymisere pasientens navn på dokumentet jeg sender over. Jeg må finne faksnummeret til rett avdeling på det sykehuset pasienten skal til, så må jeg få sendt faksen, og deretter ringe det aktuelle sykehuset for å spørre om de har fått faksen og oppgi navn og fødselsdato på pasienten, forteller Utne, som presiserer at det i akutte tilfeller er andre rutiner.

Kan gjøre en bedre jobb
– En dyktig helsesekretær som har oversikt på posten kan gjøre en mye bedre, og raskere, jobb her. 
– Både fra sykehusdrift og nå fra denne artikkelen så vet vi at legers tid til å bruke pasientbehandling blir bedre med støttepersonell. Så spørsmålet er om vi skal ha flere leger for at de skal gjøre mer administrativt – elle øke støttepersonell. I fremtiden blir det enda større behov for at legene bruker kompetansen på kjernevirksomheten.

Må se på DRG-systemet
– For øvrig bør vi også spørre om DRG-systemet er laget slik at de som har «friskere» fag kommer bedre ut på effektivitet enn dem som jobber med geriatri for eksempel, legger hun til.

Powered by Labrador CMS