Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

JURIDISK NØTT: Det råder uenighet om hvorvidt seks kroner i gebyr for SMS-bestilling er innenfor eller utenfor det nye regelverket.

JURIDISK NØTT: Det råder uenighet om hvorvidt seks kroner i gebyr for SMS-bestilling er innenfor eller utenfor det nye regelverket.

Ingen løsning på SMS-gebyr

Helsedirektoratet har siden april forsøkt å avklare om legene har lov til å ta seks kroner for SMS-bestilling av legetime.

Annons:

Pasienter ved en del legekontor må fortsatt betale seks kroner for SMS-bestilling av legetime, selv om en ny forskriftsendring fra januar i år skulle forby nettopp dette. Som følge av dette varslet Helfo fastlegene om at de umiddelbart måtte slutte med gebyrinnkrevingen.

Firmaet HelseRespons, som leverer systemet med SMS-bestilling til en rekke av landets legekontor, argumenterer med at de går klar av forskriften, selv om pasienten belastes med gebyr.

– Juridisk krevende
Da Dagens Medisin skrev om saken i vår, lovet Helsedirektoratet å komme med en avklaring «så raskt som mulig». I mellomtiden kunne legene opprettholde avtalene med HelseRespons. Åtte måneder senere har direktoratet fortsatt ikke konkludert.

Dermed må pasientene fortsatt finne seg i å betale gebyr hver gang de bestiller time via SMS.

– Juristene er ikke til bunns i denne saken. Det er en krevende sak juridisk, sier avdelingsdirektør Steinar Mathisen i Helsedirektoratet.

UVISST OM GEBYR: Avdelingsdirektør Steinar Mathisen i Helsedirektoratet kan fortsatt ikke si når saken får en endelig avklaring. Foto: Helsedirektoratet

– Beklagelig
– Dere har utredet dette spørsmålet siden april. Hvor lang tid skal det ta?

– Det er beklagelig for pasientene at det tar så lang tid. Vi er i dialog med departementet og alle berørte parter for å komme til bunns i saken, men konstaterer at saken er vanskelig rent juridisk. Vi kan ikke foreta oss noe før vi er sikre på hvordan forskriften er å fortolke.

– Betyr dette at forskriften var uklart formulert i utgangspunktet?

– Forskriften kan kanskje tolkes på en annen måte enn vi og Helsedepartementet har lagt til grunn. Intensjonen med forskriften var å hindre at pasientene skulle få øke kostnader som følge av at legekontorene tar i bruk nye IKT-vinninger. Det er et gode for alle, men kostnadene skulle ikke tilfalle pasientene, sier Mathisen.

Relaterte saker

Kommentarer

Kontrollspørsmål for kommentarer   5 + 4 =   (legg sammen tallene for å kommentere)
NB! Dårlig ytringsklima beskrives som et problem i deler av helsetjenesten, derfor har vi en åpning for anonyme kommentarer. Dagens Medisin oppfordrer imidlertid alle til å bruke fullt navn i kommentarfeltet, og kritisk vurdere om man har behov for å være anonym. Fullt navn og identifisering gjør debatten bedre – for alle! Ved å huke av boksen, godkjenner du publisering av kommentaren i artikkelen og Dagens Medisins regler for kommentarinnlegg.


  • Televimsen 01.01.2017 22:20:02

    Produksjonskostnader for en SMS er nok nærmere 0,3 øre, Men det er ikke relevant. Kunden betaler for hele tjenesten . Dvs alt som skal til av tekniske og manuelt arbeid for å få de få tegnene fradin mobiltelefon og helt frem til legen. Jeg betaler gjerne et par kroner for å slippe telefonkøer. Men første gang jeg forsøkte meg hos min fastlege, fikk jeg følgende svar: " Vil du ha legetime? Ring oss på telefon xxxx mellom 09 og 13." Det er informasjon jeg ikke ønsker å betale for.

  • Pasient 22.12.2016 14:43:36

    Sms fra sms-gateway koster 36 øre. Dette er den tekniske kostnaden. Her er det mulig å finne seg en billigere leverandør.

  • Doktern 06.12.2016 01:00:37

    @Jan Hansen: Det er frivillig å bruke SMS og du kan ringe selv om de helst ikke vil at skal det. Sett at legen din skal betale de 18 kronene det koster - det er 12% av konsultasjonsprisen for en ikke-spesialist og 7,5% for en spesialist. Er det fair at legen din skal betale så mye penger fordi du foretrekker SMS?

  • Jan Hansen, pasient 02.12.2016 18:37:23

    Det er jo ikke til å stikke under en stol at legekontorene sparer masse tid på dette. Selv har jeg et legekontor som helst ikke vil ha reseptfornyelser eller timebestilliger på telefon. Lege skriver ofte melding til meg som pasient. De siste månedene har gebyrene beløpet seg over 200 kr i måneden. Som kronisk syk er det å bruke over 2000 kroner i året på gebyrer mye. Faktisk så mye som egenandelstaket er. I tillegg kommer utgifter til alle andre medisiner man ikke får dekket. Her må Helsedirektoratet og legene ordne opp. Det kan ikke være slik i dag at det er de sykeste pasientene som må ta regningen. På SMS koster det fort 12 eller 18 kroner å bestille en legetime. Det er uholdbart.

  • Fredrik Næss, fastlege 01.12.2016 21:07:56

    "Intensjonen med forskriften var å hindre at pasientene skulle få øke kostnader som følge av at legekontorene tar i bruk nye IKT-vinninger. Det er et gode for alle, men kostnadene skulle ikke tilfalle pasientene, sier Mathisen" Mao: Pasientene skal ikke betale for noe de nyter godt av. Myndighetene vil ikke betale for nye IKT-vinninger de nyter godt av. Fastlegekontorene skal selv bekoste alle utgifter til det alle nyter godt av. Litt av et incitament for å drive med kvalitetsheving!

Nyheter fra startsiden

FJERNET BRYST OG EGGESTOKKER UTEN GRUNN

– Friske kvinner har blitt påført sykdom1

21 KVINNER FIKK FJERNET BRYST OG EGGESTOKKER

Vil gi kvinnene rettshjelp1

Nye sentre for fremragende forskning

Tre forskningssentre innen medisin

KUNNSKAPSBASERTE OPPDATERINGSVISITTER

Fastlege-besøk førte til bedre bruk av antibiotika

RAPPORTEN OM HELSE OG ØKONOMI

– Unødvendig avsporing av Magnussen

AVTALE VERDT OPP MOT 180 MILLIONER KRONER

Vant millionkampen om å levere HPV-vaksine

Kommende DM Arena-møter

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!