Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde
STRID: Irene Hope, Leder i Farmasiforbundet og Steinar Madsen, fagmedisinsk direktør i Statens Legemiddelverk (SLV), er uenige om butikkene bør selge paracetamol. Foto: Vetle Daler / Rune Thorstein

Pillestrid mellom Farmasiforbundet og SLV

– Legemiddelverket er på villspor, mener Farmasiforbundet. SLVs Steinar Madsen, tror imidlertid Farmasiforbundet «ikke tør si rett ut det de mener».

Publisert: 2015-08-06 — 09.15 (Oppdatert: 2015-08-06 — 09.32)

– Det er ingen hemmelighet at Farmasiforbundet er mot salg av legemidler i butikkene, skriver Steinar Madsen, fagmedisinsk direktør i Statens Legemiddelverk (SLV), i et blogginnlegg.

Monopol?
Madsen påpeker at han tror forbundet ikke tør si rett ut hva de mener. Nemlig at de «ønsker at apotekene skal ha monopol på alt salg av legemidler», skriver han i innlegget.

– I stedet prøver man å så tvil om ordningen er utrygg, fortsetter han.

Svar på blogg
Madsens innlegg er et svar på blogginnlegget «Legemiddelverket på villspor», av lederen i Farmasiforbundet, Irene Hope, publisert på Dagensmedisin.no.  

Klikk her for å lese Irene Hopes blogginnlegg «Legemiddelverket på villspor».

Må ta problemet på alvor
I innlegget skriver Hope at det «finnes ingen reell statistikk for hvor mange forgiftninger som skyldes paracetamol», og at en rekke forskere derfor roper varsko.

Hope viser i innlegget til en artikkel på trykk i forrige utgave av Farmasiliv, med overskriften «Legemiddelverket på kollisjonskurs med forskere».

– Jeg mener Madsen og Legemiddelverket må ta problemet på alvor og bidra til mer forskning knyttet til misbruk av smertestillende midler, skriver hun i blogginnlegget.

Avkrefter monopolønske
Lederen i Farmasiforbundet avkrefter at de ønsker at apotekene skal ha monopol på paracetamol-tablettene.

– Dette har ikke noe med monopol å gjøre, dette har med pasientsikkerhet å gjøre, sier Irene Hope til Dagens Medisin.

– Det handler om å ha trygghet og kundesikkerhet når man kjøper legemidler. Derfor er det viktig med fagpersonell som kan rådgi og veilede om legemidlene, i form av å forklare om bivirkninger, sier hun.

Etterspør norsk undersøkelse
– En nylig undersøkelse i Sverige viste en førti prosent økning i forgiftninger med paracetamol, sier Hope.

Lederen peker på at svenskene i etterkant av undersøkelsen i Sverige, har valgt å flytte paracet-tablettene tilbake til apotekene, fra butikkene.

– Det jeg etterspør, er at Legemiddelverket gjør en undersøkelse på om problemet er en realitet i Norge, slik som de har sett i Sverige.


Klikk her for å lese Steinar Madsens blogginnlegg «Paracetamol og monopol».

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.
Del:

Kommentarer

OBS! Du må logge inn for å kommentere

Bli medlem
  • Farmasøyt 10.08.2015 08.54.33

    Kjære Nilsen og Anne. Jeg er enig i at mitt innlegg ikke har noe direkte med debatten om paracetamol i butikk å gjøre. Problemet er at for de som ikke jobber i apotek vil koblingen mellom apotek og en fagforening som kaller seg Farmasiforbundet nødvendigvis medføre at leseren tenker at dette er farmasøyter. Det er det ikke, og det synes jeg er viktig å påpeke for lesere som ikke er klar over det.

  • Nilsen 07.08.2015 21.25.45

    Kjære farmasøyt, jfr innlegg kl 13.20.32. Det er beklagelig å lese dette innlegget. Farmasiforbundet uttaler seg på generell basis i hht. at kunder skal få veiledning og faglige råd i apotek. Jeg må si at enten en er farmasøyt, daglig leder eller apotektekniker, eller apotekmedarbeider, så skal en jobbe i team og sørge for at kundene blir fornøyd og får god veiledning i sikkert bruk. I dette innlegget ser en jo klart hvordan personen legger opp til splittelse mellom grupper. Hold deg til saken!

  • Anne 06.08.2015 15.59.15

    Synes innlegget til "Farmasøyt" har lite med denne debatten å gjøre. Det er vel det samme "hva båten heter"! Farmasiforbundets medlemmer jobber innen farmasi i en eller annen form, jeg lurer mer på hvorfor yrkestittelen vår er tekniker fremdeles, for vi gjør faktisk ikke mye teknisk på apoteket :) Men til saken: Madsen sier her at Apotekforeningen og Farmasiforbundet ikke liker at det selges legemidler utenom apotek. Jeg er uenig med Farmasiforbundet i denne saken; at vi på apoteket alltid kan påvirke det faktum at noen tar for mye paracetamol, eller gir barna sine høyere doser enn de burde ha. Det er grenser for hva vi kan beskytte folk mot og blande oss opp i. Tror folk til syvende og sist må ta ansvaret for seg selv, uansett om de kjøper tablettene på Rimi eller apoteket. Hva med alle de som fast tar ut bokser med 1 gram paracetamol på resept, da? Jeg har aldri hørt noen snakke så mye mer om hvor mange forgiftninger som forekommer i Norge eller andre land da, enn ellers. Kundene våre spør gjerne, og vi informerer gjerne da, men vi står vel ikke der og skremmer vettet av alle for det. Hvordan hadde vi reagert hvis vi skulle kjøpe en tørkesnor og ble advart om at man ikke måtte få den om halsen? Folk er stort sett oppegående nok til å ta ansvaret for sitt eget liv, å gå på apoteket eller legen og spørre, lese på pakningen eller andre steder, slik som vi må skaffe oss annen informasjon for å leve et liv. De som ikke er det trenger tilsyn som går langt utenfor apotekets vegger.

  • Farmasøyt 10.08.2015 08.15.46

    Farmasiforbundet representerer altså ikke farmasøyter, men derimot apotekteknikere som har utdanning fra videregående skole. Det er svært beklagelig at apotekteknikerne har valgt et navn på sin fagforening som bare er egnet til å skape sammenblanding med farmasøyter. Samtidig er det vanskelig å se noen annen grunn til navnevalget enn nettopp muligheten for en slik sammenblanding.

Nyheter fra startsiden

GAVEFORSTERKNINGSORDNINGEN AVVIKLET

Nyhetsbrev

Vil du abonnere på vårt nyhetsbrev?

Klikk her!