Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

 
  • DM Pharma
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter
  • Ledig jobb
  • Logg inn

ULIKE SUKKERTYPER: Oversiktsartikkel ser på hvordan kroppen håndterer fruktose, og sammenhengen mellom fruktose og risikofaktorer for livsstilssykdommer. 

ULIKE SUKKERTYPER: Oversiktsartikkel ser på hvordan kroppen håndterer fruktose, og sammenhengen mellom fruktose og risikofaktorer for livsstilssykdommer.  Foto: Illustrasjon, Colourbox

– Svært høyt fruktose-inntak kan være farligere enn annet sukker

Normalt inntak av fruktose er trolig ikke mer farlig enn andre sukkertyper, men høyt inntak av fruktose kan være det, viser oversiktsstudie.

Annons:

– I dag har vi kunnskap om klare sammenhenger mellom sukkerinntak og livsstilssykdommer. Men fruktose sin rolle i denne sammenhengen er fortsatt noe uklar, sier høgskolelektor Astrid Kolderup ved Høgskolen i Hedmark.

Hun er førsteforfatter av en oversiktsartikkel om hvordan kroppen håndterer fruktose, og hvordan fruktose påvirker risikofaktorer for hjerte – og karsykdom, diabetes type 2 og fedme.

Artikkelen er publisert i Journal of Nutrition and Metabolism, og inkluderer studier fra januar 2013 til mai 2015. 

Fettdannelse i lever
– Hovedfunnene viser at et normalt inntak av fruktose, ca. 50-60 gram daglig, trolig ikke er mer helseskadelig enn inntak av andre typer sukker. Derimot kan man ikke utelukke at et høyt fruktoseinntak, særlig hvis dette skjer sammen med et høyt energiinntak av glukose/stivelse, kan ha negative helseeffekter gjennom fettdannelse i lever, sier Kolderup.

Det er antatt at leveren håndterer over 70 prosent av inntatt fruktose, mens kun 15 til 30 prosent av inntatt glukose tas opp her, viser tidligere studier av Tappy (2012) og Lam (2011).

Lav glykemisk indeks
Fruktose har en lav glykemisk indeks som gir et mer stabilt blodsukker. Kolderup forklarer at kroppen bruker også energi på å håndtere fruktose og dette gir et lavere netto kaloriinntak sammenlignet med andre sukkertyper.
– Fruktose er også søtere enn andre typer sukker. Dette gjør at man kan bruke mindre mengder for å oppnå en viss søthet, sammenlignet med andre sukkertyper. Det negative med fruktose er veldig omdiskutert, men den tydeligste negative effekten er at høyt inntak av fruktose kan gi økt fettdannelse i leveren, sier Kolderup.

Økt nydannelse av fett i lever kan igjen føre til økte nivåer av triglyserider og «dårlig» kolesterol i blodet, noe som kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom. Tidligere oversiktsartikler som er publisert på temaet, gir ikke et entydig svar på om fruktose er mer skadelig enn andre typer sukker.

– Total sukkermengde avgjør
– Det virker som det er to hovedsyn blant forskere, en at fruktose er farlig og en at fruktose ikke er farlig. Fruktose har for eksempel blitt anbefalt som erstatning for vanlig bordsukker. Vår studie legger seg et sted mellom. Fruktose kan ha en viktig rolle i utviklingen av livsstilssykdommer. Enkelte av fruktoses effekter, om inntaket er svært høy, kan være verre enn andre typer sukker.

– Men når alt kommer til alt er den viktige beskjeden at det er den totale sukkermengden man spiser, og ikke typen sukker, som er avgjørende for helsen vår, sier Kolderup.

Kommentarer

  • Tanja Kalchenko 27.07.2015 14.52.05

    Det er veldig lite fruktose i frukt. 50 - 60 gram fruktose tilsvarer 20 bananer for eksempel eller 4.5 gram fersken. Det er ganske få mennesker som klarer å få i seg så mye frukt per dag.

  • Tanja Kalchenko 27.07.2015 14.39.17

    Det er viktig å ikke forveksle fruktose med frukt. Har artikkelen sett på fruktinntak eksplisitt, eller bare på inntak av fruktose gjennom brus? Et kosthold med mye frukt, både fersk og tørket (ikke fruktjus), hjelper derimot til med å opprettholde en sunn vekt. Dette viser en ny litteraturgjennomgang publisert i tidsskriftet Reviews in Food Science and Nutrition. Forskerne sammenstilte resultater av 17 studier som analyserte fruktinntak og effekt på vektøkningen over tid. «Consumption of whole fruit was found to contribute to a reduced risk for long-term weight gain in middle-aged adults. Experimental trials suggest this beneficial effect of whole fruit is mediated by a reduction in total energy intake.» Link til studien er tilgjengelig her http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408398.2015.1012290 Kilde: Hebden L, O’Leary F, Rangan A, Singgih LE, Hirani V, Allman-Farinelli M. Fruit consumption and adiposity status in adults: a systematic review of current evidence. Crit Rev Food Sci Nutr. Published online June 26, 2015.

Nyheter fra startsiden

roger schjerva

FELLES JOURNALLØSNING FOR KOMMUNENE

– Forutsetter obligatorisk kommunal journal

Kommende DM Arena-møter

Tidligere DM Arena-møter