EKSAMENSDEBATT: Nmf jobber med å samle inn medisinstudentenes meninger om nasjonal eksamen. Nestleder Eivind Valestrand tok opp spørsmålet under et debatt- og informasjonsmøte for Oslos medisinstudenter torsdag. Foto: Øyvind Bosnes Engen

– Kan få store konsekvenser for hele medisinstudiet

En nasjonal eksamen kan legge sterke føringer for hvordan alle landets medisinutdanninger legges opp, mener Nmf-nestleder Eivind Valestrand.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

HENSIKTEN AVGJØR: Professor Jan Frich ved Universitetet i Oslo mener hensikten med en nasjonal eksamen blir avgjørende for hvilken form den får. Foto: Øyvind Bosnes Engen

OSLO/RIKSHOSPITALET: Dekanene ved Norges fire medisinske fakulteter er blitt enige om at det bør innføres en nasjonal eksamen for alle landets medisinstudenter. Nestleder Eivind Valestrand i Norsk medisinstudentforening (Nmf) advarer om at en nasjonal eksamen kan få store konsekvenser for hele medisinstudiet.

– Avhengig av hvordan ordningen blir, har en nasjonal eksamen potensial til å legge veldig sterke føringer på hvordan studiet gjennomføres på alle studiestedene, sier Valestrand til Dagens Medisin.

Nestlederen fremførte advarselen under et debatt- og informsajonsmøte for medisinstudenter på Rikshospitalet torsdag.

– Risikerer å undergrave deler av studiet
Han viser blant annet til at rekkefølgen for når det undervises i de forskjellige fagområdene må legges opp etter tidspunktet for nasjonal eksamen: Hvis det avholdes nasjonal eksamen i eksempelvis farmakologi, får det dermed konsekvenser for hvor farmakologiundervisningen plasseres i studieløpet.  

Valestrand tror også eksamensformen på nasjonal eksamen – for eksempel flervalgsprøve kontra praktisk eksamen – kan få store konsekvenser for hvordan studiet legges opp, ettersom studentene dermed må trenes opp i denne eksamensformen.

– Hvis en nasjonal eksamen bare tester deler av studiet, og denne eksamenen får høy status, risikerer vi også at man undergraver andre deler av studiet, sier Valestrand.

Tar standpunkt i mars
Nmf jobber nå med å samle inn synspunkter fra medlemsmassen om nasjonal eksamen. På bakgrunn av disse tilbakemeldingene, skal foreningen utforme et formelt standpunkt til saken på landsmøtet 20.-22. mars.

Deretter ønsker foreningen å være med å påvirke utfallet av nasjonalt dekanmøte i juni. I tillegg vil lokallagene tilstrebe tett dialog om saken med fakultetsledelsen på de enkelte studiestedene, forteller Valestrand

– I hvilken grad tror du studentenes stemme vil bli vektlagt i denne saken?

– Jeg opplever at alle studiestedene er villige til å høre på studentene. Jeg er også glad for signalene om at denne prosessen kommer til å ta tid. Da får man tid til å høre studentenes synspunkter, og finne ut om en nasjonal eksamen kan ha uheldige konsekvenser, sier han.

Mange ubesvarte spørsmål
Professor Jan Frich leder en pågående revisjon av medisinstudiet ved Universitetet i Oslo, og vil ifølge fakultetsledelsen representere universitetet i arbeidet med å utforme nasjonal eksamen.

Frich peker på en rekke spørsmål som må besvares før en nasjonal eksamen for medisinstudentene kan ta form.

– Ett av spørsmålene er om man skal kalle det en eksamen eller en prøve. Etter norsk lovverk er en eksamen noe som gir studiepoeng, som innebærer klagerett, og som er en del av selve studiet. Kaller vi det en test eller en prøve, står vi friere, sier han.

– Hva er hensikten?
Et annet viktig spørsmål er ifølge Frich hva som skal være hensikten med en slik prøve: Om den kun skal brukes til å vurdere lærestedene opp mot hverandre, om hensikten skal være å gi studentene en faglig tilbakemelding, eller om resultatene også skal brukes av arbeidsgiverne for å vurdere kandidatene.

Dette får igjen konsekvenser for en rekke andre spørsmål, mener han:

  • Hvor mange slike eksamener skal studentene avlegge i løpet av studiet, og hvor i studieløpet skal de ligge?
  • Hvorvidt skal det gis karakterer på de nasjonale eksamenene, og hvilken poengskala skal eventuelt benyttes?
  • Skal det være en teoretisk flervalgsprøve som enkelt og billig kan gjennomføres digitalt, eller skal man teste kliniske ferdigheter gjennom langt mer ressurskrevende stasjonseksamener?
  • Skal utenlandsstudenter få muligheten til å avlegge nasjonal eksamen?

EU setter begrensninger
Samtidig peker han på at EØS-avtalen begrenser muligheten til å kreve at utenlandsstudenter skal avlegge en slik prøve.

Dette skyldes EU-bestemmelsen om at medisinutdanninger skal behandles som likeverdige uavhengig av hvilket land utdanningen er gjennomført i.

– Den eneste mekanismen man kan se for seg for å kreve at utenlandsstudenter skal ha tatt en slik prøve, er hvis arbeidsgiverne gikk sammen og sa at testen skulle være en forutsetning for å få jobb som turnuslege. Denne beslutningen kan ikke universitetene ta, sier Frich.

Powered by Labrador CMS