- Reglene fungerer ikke alltid i praksis, sier Christian Grimsgaard. Foto: Rune Thorstein

- Nye regler må tilpasses legers hverdag

DM ARENA: - Det er ikke så enkelt i praksis å si at helseforetaket skal ta ansvar for vår faglige oppdatering, sier tillitsvalgt og OUS-overlege Christian Grimsgaard.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

OSLO/VG-AUDITORIET: På DM Arena torsdag ettermiddag snakket Christian Grimsgaard, overlege og tillitsvalgt på OUS, om muligheter for faglig oppdatering – sett fra klinikken.

Styret i Helse Sør-Øst slår fast at de «forutsetter at helseforetakene tar sitt ansvar for legers faglige oppdatering». Så enkelt er det ikke, ifølge Grimsgaard.

Svamp eller stein?
- Det blir ikke mer innovasjon av at vi ansetter en direktør for innovasjon. Vi må være en svamp som tiltrekker oss gode krefter og danner et fruktbart miljø for dem vi ansetter. Men jeg mener vi beveger oss mer i retning av å være en stein, sier Grimsgaard.

Hovedbudskapet til Grimsgaard er at regler som vedtas av departementet, styret eller sykehusledelsen ofte ikke er tilpasset legers hverdag.  Mange av retningslinjene når heller ikke frem fordi legene «overøses» av eposter.

Ulike behov
Som et eksempel nevner han at ledelsen har bestemt at møter mellom firmarepresentanter og foretakets ansatte alltid skal være avtalt på forhånd, og at uanmeldte besøk ikke skal forekomme. Det fungerer ikke i praksis, sier Grimsgaard.

- Det er et stort spenn i medisinen, og vi som bruker utstyr, for eksempel kneprotesesystem, er avhengig av å samarbeide tett med industrien i motsetning til en forsker, sier OUS-legen.

Han sier samtidig at det har vært et uheldig samarbeid med industrien som det er bra at man har ryddet opp i.

Powered by Labrador CMS