SUKSESSOPPSKRIFT: Pasienter, ansatte og Norsk Designråd får ros av administrende direktør Bjørn Erikstein ved OUS, prosjektdirektør Andreas Moan og helseminister Bent Høie. Foto: Målfrid Bordvik

- Designere fjernet brystkreftkøen

Fagfolk var skeptiske da designere ble hyret inn for å kutte køen til brystdiagnostikk. Nå er ventetiden kuttet fra 12 uker til én uke, ifølge OUS.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Nytt system for brystdiagnostikk:

* Ventetiden reduseres med inntil 90 prosent, fra 12 uker til mindre enn én uke,* OUS tar ansvaret for, og er kontakt for, pasienten fra hun forlater fastlegens kontor.* OUS ringer pasienten med time innen tre dager.* All utredning skjer på én dag og svaret gis i de fleste tilfeller der og da.* Videre tverrfaglig vurdering gjøres i løpet av én dag når dette er nødvendig.* En egen pasientkoordinator-stilling, finansiert av Brystkreftforeningen, hjelper pasienten gjennom systemet.Kilde: Oslo Universitetssykehus

Inntil nylig kunne det ta innen 12 uker fra kvinnen fikk påvist kul i brystet hos fastlegen, til hun var ferdig utredet og eventuelt i gang med behandling på Oslo Universitetssykehus (OUS). Den lange ventetiden ble en enorm ekstrabelastning for mange kvinner.

De siste ti årene har flere arbeidsgrupper forsøkt å kutte ventetiden, men rapportene har blitt liggende i skuffen og ingenting har skjedd.

– Vi var trette av konsulenter, og det var ingen begeistring for å bringe inn nye mennesker med jakke og slips for å hjelpe oss med dette, sier prosjektdirektør Andreas Moan ved OUS.

Pasientgrep ga bedring
Moan søkte likevel Norsk Designråd om midler, og fikk 800.000 kroner i støtte til prosjektet «Hvis pasienten fikk bestemme». Designbyrådet Designit utfordret fagfolkene til å tenke nytt når det gjelder henvisningsrutiner, ansvarsfordeling og kommunikasjon mellom fagfolkene.

– Vi skal ikke legge skjul på at vi ble møtt med skepsis av de medisinske fagfolkene. Mange tror jo designere bare jobber med form og farge, de vet ikke hva slags resultater vi kan oppnå, sier Marie Hartmann i Designit.

Gjennom dybdeintervjuer satte designerne pasientenes opplevelser i sentrum. De oppdaget at sykehuset ikke hadde tatt inn over seg hvor mye det å leve i usikkerhet forverret pasientens underliggende angst. Flere pasienter ga uttrykk for at «det ble bra da jeg fikk kreftdiagnosen» fordi de da visste at noen passet på dem.

– Designerne innhentet helt ny kunnskap gjennom å stille alle de dumme spørsmålene vi trodde vi visste svarene på. Så tegnet de opp virkeligheten for oss slik at patologer, kirurger og resten av sykehuset fikk en felles virkelighetsforståelse, sier Moan.

Redusert med 90 prosent
Målet var å redusere ventetiden med 75 prosent, men resultatet viste en reduksjon på 90 prosent.

Mandag ble innovasjonsprosjektet presentert for helseminister Bent Høie på Radiumhospitalet gjennom en film der pasienter og ansatte deler sine opplevelser. I starten forteller brystkreftopererte om lang ventetid og usikkerhet knyttet til utredningsforløpet.

– Jeg ble nesten knust. Det var ubeskrivelig vanskelig, og jeg følte at ingen var der for meg, sier brystkreftopererte Tiny Løvic.

Rørt Høie
Mot slutten av filmen møter vi en annen kvinne, som kom til utredning to dager etter at fastlegen undersøkte kulen i brystet. Endringene har ikke krevd dyr helsereform med flyttinger, nye bygninger eller maskiner – bare annerledes organisering.

Høie ble rørt da han så filmen.

– Dette er helt fantastisk å se. Jeg vil gratulere OUS med en fantastisk innsats for å få ned ventetiden for utredning av brystkreft. Det står respekt av resultatet. Den nye regjeringens visjon er å skape pasientenes helsevesen, og man skal lete lenge etter noe tydeligere uttrykk for det. Jeg håper dette prosjektet blir et lokomotiv både for andre sykehus, andre kreftformer og pasientbehandling generelt, sa helseministeren.

Samarbeid med private
Sykehuset har inngått en avtale med to private aktører (Unilab og Aleris) om at pasienter kan henvises dit når den offentlige kapasiteten er sprengt.

– Vi har spart våre fagfolk til de vanskeligste oppgavene og overlater pasienter til vurdering hos private når det er minst mistanke om ondartet sykdom. Rutinekontroller overdras også til private for å bedre utredningskapasiteten til de som trenger det mest, sier Moan til Dagens Medisin.

Høie støtter modellen, og vil gjerne se mer slikt samarbeid mellom det offentlige og private.

Powered by Labrador CMS