
Mindre fordomsfulle om psykiske vansker
Ungdom som lærer mer om psykisk helse blir mindre fordomsfulle enn andre elever. Men nivået på selvrapporterte psykiske problemer økte for de som deltok i undervisningsprogrammet ”Psykisk helse i skolen”.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Dette viser en ny Sintef-rapport som har evaluert satsingen Psykisk helse i skolen på oppdrag fra Helsedirektoratet.
Angst og depresjon mest utbredt
Satsingen «Psykisk helse i skolen» skulle gi blant annet gi elevene økt kunnskap og lære dem hvordan de kan ivareta sin egen og andres psykiske helse.
200 000 barn og unge, eller rundt 15 – 20 prosent har psykiske plager. De mest utbredte plagene er angst og depresjon, ifølge Folkehelseinstituttet.
Lærte mer
Elevene som deltok i prosjektet opplevde å ha lært mer om temaer knyttet til psykisk helse enn elever ved kontrollskolene.
De søker også oftere hjelp for sine psykiske vansker, sammenlignet med de som ikke har deltatt i programmet, ifølge Helsedirektoratet.
Men nivået på selvrapporterte psykiske vansker har derimot økt for elever som har deltatt i programmene.
Økt bevissthet
Dette betyr ikke at elevenes psykisk helse har blitt dårligere, ifølge Sintef-rapporten, men heller at skolens engasjement i temaet psykisk helse har gitt ungdommene økt bevissthet.
Rapporten peker på følgende endringer i elevenes holdninger:
• Flere elever tror at de fleste som får psykiske problemer blir friske
• Færre mener mennesker med psykisk lidelse må tvangsinnlegges
• Færre mener at de som er psykisk syke er svake mennesker
• Færre mener man må ha et alvorlig problem for å gå til psykolog
• Fordomsfulle holdninger er mindre utbredt blant jentene enn guttene
(ags)