Vil ha strengere krav for bilkjøring og medisinbruk

Myndighetene vil stramme inn på muligheten for å kjøre bil ved bruk av beroligende medisiner og sovemedisin.

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

I 2012 ble det innført en forskrift om faste grenser for påvirkning av andre rusmidler enn alkohol under bilkjøring.
Nå oppdateres forskriften, og forslagene fra Samferdselsdepartementet innebærer en innskjerping av hvilke medisiner som er lovlige å bruke ved bilkjøring.
Blir straffbart
Samferdselsdepartementet opplyser at på bakgrunn av innstillingen fra en oppnevnt referansegruppe med medisinskfaglig og farmakologisk bakgrunn, foreslås endringer i forskriften blant annet med sikte på å:

- fastsette straffbarhetsgrenser og straffeutmålingsgrenser for syv nye stoffer: oksykodon (opiat/smertemedisin) og seks nye benzodiazepiner (beroligende medisin/sovemedisin)

- justere eksisterende faste grenser på bakgrunn av ny tilgjengelig litteratur

- summere stoffer med lik virkningsmekanisme  

- klargjøre forskriftens virkeområde
Følgende benozdiazepiner har fått definerte grenser for dosering/bruk som er straffbart med tanke på bilkjøring: bromazepam, etizolam, klobazam, triazolam, lorazepam, desmetyldiazepam.
Restriksjoner
Ruspåvirket kjøring er et alvorlig trafikksikkerhetsproblem, og problemet omhandler langt mer enn alkohol, understreker Samferdselsdepartementet.

Det er grunnen til at eneste tillatte benzodiazepin i førerkortgruppe 1 er oxazepam med siste dose inntatt minst åtte timer før kjøring. For førerkortgruppe 2 og 3 tillattes ingen bruk av ordinære benzodiazepiner.

Det tillates periodisk bruk av z-sovemidler, som blant andre Imovane, i førerkortgruppe 2 og 3 i inntil fem dager med siste dose inntatt 24 timer før kjøring.

Tilsvarende er grensen for inntak av opioider ved kortvarig smertebehandling satt til 12 timer før kjøring for alle førerkortgrupper.
Ny forskning
I rapporten som ligger til grunn for forslaget, vises det til nyere forskning som har vist større påvirkning av kjøreevnen ved benzodiazepiner enn det man tidligere har visst.
Høringsnotatet finner du her. Høringsfristen er 3. august.     

Powered by Labrador CMS