
Novo Nordisk står bak fotoutstilling om fedme. Legemiddelverket er overrasket
Statens legemiddelverk vil se nærmere på kampanjen. – Det er ikke lov å reklamere direkte eller indirekte for legemidler mot allmennheten, sier seniorrådgiver Christel Nyhus.
Fotoutstillingen «Skyggen av oss» vises for øyeblikket på Kronprinsesse Märthas plass, det kommunale utstillingsområdet i gågaten ved siden av Rådhuset i Oslo sentrum.
Utstillingen som hevder å være «Norges første utstilling viet til overvekt og fedme», er laget på bestilling fra det danske legemiddelselskapet Novo Nordisk, skriver Morgenbladet.
Novo Nordisk som blant annet står bak slankemedisinene Wegovy og Saxenda, og diabetesmedisinen Ozempic, omtaler utstilling som holdningskampanje.
Novo Nordisk AS betaler 10.000 kroner til Oslo kommune for to ukers leie av plassen, som ifølge kommunens vedtekter ikke tillater kommersielle utstillinger. Kommunen opplyser til avisen at utstillingen ble «vurdert å ha begrenset kommersialitet».
Les også: Noen av de sykeste fedmepasientene kan få Wegovy på blå resept – fagmiljøet forstår ikke hvilke
Strenge regler
I Norge er det ulovlig å reklamere for reseptpliktige legemidler til allmennheten. Reklame som retter seg mot helsepersonell, må følge strenge regler.
Seniorrådgiver Christel Nyhus i Statens legemiddelverk sier til Morgenbladet at det er første gang de har sett en slik kampanje fra legemiddelindustrien.
– Vi vil se nærmere på denne kampanjen. Det er ikke lov å reklamere direkte eller indirekte for legemidler mot allmennheten. Reklame er for eksempel en informasjonskampanje eller holdningspåvirkning hvor hensikten er å øke bruken av legemidler, sier hun til avisen.
Verken Novo Nordisk, Oslo kommune eller reklamebyrået Try som har utformet kampanjen, har vært i kontakt med SLV. Nyhus forteller til Morgenbladet at det er et krav til legemiddelfirmaer at de må rapportere inn reklame før bruk.
Les også: Over 30.000 fikk slankemedisinen Saxenda på blå resept i fjor – snart må de betale selv
– Godt innenfor rammene
Tor Frostelid, som er Market Access & Public Affairs Director i Novo Nordisk, mener fotoutstillingen ikke kan defineres som reklame.
«Vi vurderer Skyggen av oss til å være godt innenfor rammene av det som er helse- og sykdomsinformasjon, og det er unntatt fra regelverket for reklame for legemidler», skriver Frostelid i en epost til Morgenbladet, og legger til at Novo Nordisk forholder seg rolig til at Legemiddelverket vil undersøke fotoutstillingen.
16. mai pakkes utstillingen ned og flyttes til Vågsallmenningen i Bergen.