UTEN PENGER: Mental Helse og Kirkens SOS vurderer kortere åpningstid og nedbemanning av krisetelefonene.

Krisetelefoner vurderer kortere
åpningstid og nedbemanning

Mental Helse og Kirkens SOS vurderer kortere åpningstid og nedbemanning av krisetelefonene etter at de ikke lenger får øremerket statsstøtte.

Publisert

I fjor fikk de to organisasjonene til sammen 55 millioner kroner over statsbudsjettet til drift av hjelpetelefon og chat-tjeneste. I år konkurrerer de med 54 andre organisasjoner om støtte, skriver Vårt Land.

Organisasjonene drifter nå tjenestene for tredje måned på rad uten å vite om de får støtte i år og i så fall hvor mye.

– Dette er veldig uforutsigbart og får store konsekvenser for oss. Vi har varslet nedbemanning blant våre ansatte, sier generalsekretær Linda Berg-Heggelund i Mental Helse.

– Vi drifter hjelpetelefonene på oppsparte midler. Nyansettelser, planer og initiativer er satt på vent, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Kirkens SOS.

Hittil i år har de to organisasjonene blitt kontaktet 120.000 ganger på telefon, chat og melding av folk som trenger hjelp.

Mental Helse vurderer å kutte i åpningstidene, og Heimdal i Kirkens SOS sier at det bare er et spørsmål om tid før de må kutte i tjenesten.

Regjeringen har endret støtteordningen for krisetelefonene. I fjor fikk fem organisasjoner til sammen 61 millioner kroner over statsbudsjettet. I år må de søke om en fellespott på 72 millioner kroner. Potten formidles av Helsedirektoratet, som har fått inn 62 søknader fra 56 organisasjoner.

Trolig får søkerne svar i løpet av uka, opplyser Helsedirektoratet.

Powered by Labrador CMS