UTFORDRENDE: IT-problemene har vært særlig utfordrende ved akuttmottaket, uttaler medisinsk direktør Hilde Myhren.

Foto: Anne Grete Storvik

Satte krisestab – OUS håper å få løst IT-problemer i løpet av kvelden

Situasjonen ved Oslo universitetssykehus har vært som følge av IT-problemer lørdag. Nå håper medisinsk fagdirektør at problemene snart er løst. 

Publisert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Sykehuset meldte selv på lørdag om at meldingstjenesten i DIPS, siden torsdag kveld ikke har fungert. 

I pressemeldingen fremgikk det at OUS følger etablerte nødrutiner som innebærer utstrakt manuell håndtering. Sykehuset har bemannet opp.

– Hele sykehuset må nå jobbe manuelt. Alt går saktere. Spesielt akuttmottaket opplever situasjonen som særlig utfordrende, uttaler medisinsk direktør Hilde Myhren i pressemeldingen.

Håper problemet løses i løpet av dagen

Sykehusets kriseledelse hadde møte lørdag ettermiddag.

Sykehuspartner, som har ansvaret for IT-systemet, avviser overfor NRK lørdag kveld at det er snakk om et dataangrep. Kommunikasjonsrådgiver Randi Ellingsen sier til NRK at det nå jobbes på spreng for å løse problemet.

Sykehuset håper på at problemene er løst i løpet av lørdag kveld, opplyser Hilde Myhren til rikskringkasteren.

Etterslep på meldinger fra torsdag vil imidlertid skape ekstrajobb og direktøren opplyser at målet nå er å være ajour innen mandag morgen. 

Powered by Labrador CMS