Illustrasjonsbilde: Colourbox Foto:

Laboratoriemus kan «lyve» om immunsystemet

Forskere hevder at immunforsvaret til mus ligner mer på et barns enn et voksent menneske – og er skeptisk til relevans.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.

Kunnskap om det menneskelige immunforsvaret stammer ofte fra forskning på mus. Artikkelforfatterne i en ny Nature-artikkel hevder at det er en økende skepsis til at laboratorie-mus ikke reflekterer relevante aspekt ved det menneskelige immunsystemet.

Artikkelen ble først omtalt i svenske Dagens Medicin.

Ligner et barns
De amerikanske forskerne undersøkte hvordan immunsystemet  til laboratoriemus påvirkes av miljøet de lever i.

Studien peker på at mus som lever i sterile laboratorier har ett immunsystem som ligner et barns, mens dem som lever i det fri eller i en dyrebutikk, har et immunsystem som likner mer på et voksent menneske.
Grunnen til dette, er at musene i studien som hadde levd i et fritt miljø og var blitt eksponert for bakterier, hadde varianter av T-celler som manglet hos laboratoriemus.

– Cellene som musene manglet var tilstede hos mus som levde i det fri og i dyrebutikker hvor de fikk ulik mikrobiell erfaring. Ved å blande laboratoriemusene med dyrebutikkmus, så det ut til at cellene ble introdusert hos laboratoriemusene, skriver forskerne i abstraktet.

Denne observasjonen ledet forskerne til at miljøet musene bor i kan ha betydning for dyrenes immunsystem.

Etterlyser eksponerte dyr
Forskerne argumenterer for at dataene viser effekten av miljøpåvirkninger på immunsystemet hos mus og etterlyser større bruk av dyr som har blitt eksponert for miljø og bakterier i laboratorieforsøk, for å modellere mennesker.
Artikkelen finner du her: Normalizing the environment recapitulates adult human immune traits in laboratory mice: doi:10.1038/nature17655