Ny kampanje oppfordrer til alko-pauser
Helsedirektoratet starter ny kampanje om alkohol og helse og oppfordrer folk flest til å ta pauser fra drikkingen gjennom såkalte hvite uker.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen dro i dag, 10. april, i gang den nye kampanjen ved å utfordre ledere og kjente personer til å ta alkoholfrie uker – såkalte ”hvite uker”.
Vil redusere forbruket
Kampanjen har som overordnet mål å motvirke den økte drikketrenden og på sikt bidra til å redusere alkoholkonsumet i befolkningen.
Hovedmålgruppen for denne kampanjen er den yrkesaktive delen av befolkningen mellom 30 og 50 år – ikke minst innen idrett, politikk, kultur og næringsliv. I tillegg til å være en viktig målgruppe, er denne gruppen også forbilder og viktige opinionsledere, ifølge Helsedirektoratet.
Lederne drikker mer enn ansatte
Kampanjen ”Hvite uker” skal øke refleksjonsnivået omkring nye trekk ved den norske alkoholkulturen.
Alkoholkonsumet i den voksne befolkningen har økt betydelige de siste tiårene, og det er en folkehelseutfordring, ifølge Helsedirektoratet.
Økningen i alkoholbruket er ifølge undersøkelser ikke knyttet til den såkalte helgefylla, men er langt på vei knyttet til gråsoner rundt arbeidslivet. Flere undersøkelser viser en tendens til at ledere og mellomledere drikker mer alkohol enn øvrige ansatte, fremholder direktoratet.
Økt med 40 prosent
Ifølge Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS), har omsetningen av alkohol i Norge økt med om lag 40 prosent de siste 15 årene. Målt i ren alkohol, drikker nordmenn nå nær syv liter ren alkohol hver i året. Samtidig har alkoholkonsumet blant ungdom under 18 år gått ned.
Se hvem som har tatt utfordringen