Får opplest pakningsvedlegget
Hver måned får Medisintelefonen omkring 50 henvendelser fra folk som vil ha pakningsvedlegget opplest.
Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.
Tjenesten, 800 35 550, er gratis å bruke når man ringer fra fasttelefon.
- Vi har cirka 50 oppringinger i måneden. Lengden pr. oppringing er i underkant av fem minutter. Jeg har ingen oversikt for hvem som ringer, men ved lanseringen markedsførte vi tjenesten først og fremst mot blinde og svaksynte, forteller redaktør og cand.pharm. Bente By Jansen i Felleskatalogen AS.
Syntetisk stemme
Den som ringer, kan ikke stille spørsmål, men møter en syntetisk talestemme. Den som vil ha pakningsvedlegget opplest, må ha varenummer på pakningen tilgjengelig.
Hvis innringeren ikke klarer å lese varenummeret, tastes stjerne (*). Deretter settes vedkommende over til Vitusapotek Jernbanetorvet i Oslo - som er en supporttelefon.
Verdens første
Da Medisintelefonen ble lansert i 2006, var dette verdens første i sitt slag.
Telefonportalen ble til gjennom et samarbeid mellom blant andre Felleskatalogen AS (FK), Legemiddelindustriforeningen (LMI) og Norges Blindeforbund. Tiltaket var et svar på et EU-direktiv om at alle pakningsvedleggene skal være tilgjengelig i egnet format for blinde og svaksynte.
Dagens Medisin 15/09