Arto Virtanen var i en kort periode konsulent for Epic før selskapet vant system-leverandør-konkurransen for helseregionen for Helsinki og Uusimaa (HUS).

Foto: Privat

– Stemningen for Epic i Finland er under frysepunktet

Arto Virtanen er tidligere forman for e-helsegruppen til den finske legeforeningen. Han sier stemningen for Epic i Finland er under frysepunktet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Dagens Medisin har tidligere omtalt at 619 allmenn- og sykehusleger har signert en klage på Apotti det finske motstykket til Helseplattformen. Det amerikanske selskapet Epic er leverandør til både det finske og norske journalsystemet.

– Det er i praksis umulig å få en pålitelig oversikt over pasientenes legemiddelliste eller behandlingshistorikk. Epikriser kommer ikke til behandlende primærlege og kritisk viktig informasjon etter sykehusopphold forsvinner, skriver Saara Sotala, forfatter av klagen som er sendt til Valvira, det finske helse- og sosialtilsynet.

Hoveddelen av legene som har skrevet under klagen på Apotti, arbeider i spesialisthelsetjenesten.

Her kan du lese mer om klagen.

– Helsevesenet er komplekst

Arto Virtanen var i en kort periode konsulent for Epic før selskapet vant system-leverandør-konkurransen for helseregionen for Helsinki og Uusimaa (HUS).

I arbeidet skulle han, sammen med en spesialist fra spesialisthelsetjenesten, forklare fot selskapet hvordan det finske helsevesenet fungerer.

De to legene gjennomgikk et kurs på én uke for å lære seg Epic.

Virtanen beskriver en hard konkurranse mellom Epic og andre systemleverandører før HUS til slutt valgte Epic som leverandør.

– Jeg ser Epic som et verktøy for å konfigurere arbeids-desktop med det formål å veilede og hjelpe helsepersonell i deres arbeid. Men helsevesenets kompleksitet gjør det veldig vanskelig å være konfigurert godt for klinisk arbeid.

Virtanen har vært formann for e-helsegruppen til den finske legeforeningen, og har vært fastlege i 34 år. Nå er han deltidsansatt som privat lege og som konsulent for UNA Oy, et selskap eid av de resterende helsedistriktene i Finland.

Aktuelt: Utsetter Helseplattformen for fastlegene

Bekrefter klagepunkter

Virtanen bekrefter det Sotala beskriver i sin klage til Valvira, det finske helse- og sosialtilsynet, at det er utfordrende å bruke systemet fra ulike vinkler.

– Siden Epic er så konfigurerbart, ble det konfigurert spesifikt for forskjellige innstillinger, noe som resulterte i mange forskjellige «desktoper».

Han sier at han selv ikke har brukt Epic i klinisk arbeid.

Dagens Medisin har spurt Virtanen om det er mye motstand mot Epic og Apotti i Finland. Til det svarer han:

– I slutten av 2021 ble nok et leverandør-prosjekt for det sentrale Finland, med fire helseregioner, avsluttet. Også her deltok Epic, og var en av «finalistene» sammen med Cerner. Med alle de negative Epic-nyhetene var det sannsynlig at Cerner ville bli valgt. Til slutt ble alt kansellert. Disse fire helsedistriktene jobber nå med oss (UNA).

Legen sier stemningen for Epic i Finland er under frysepunktet.

– Stemningen for Epic i Finland er under frysepunktet. Det er implementert i HUS-regionen, men jeg tror ikke noen andre i Finland vil gå for dette systemet. Jeg tror det stopper der.

Virtanen sier han ikke kjenner godt til Helseplattformen, og derfor ikke kan si noe særlig om forskjeller og likheter mellom Apotti og Helseplattformen.

Les også: Derfor er det mange klikk i Helseplattformen

Dette sier Epic og Apotti

Anna Karjalainen i Apotti skriver til Dagens Medisin at sentrale utviklingsmål er forenkling og harmonisering av systemet.

Systemet brukes av rundt 47.000 helse- og sosialpersonell i Finland.

Dagens Medisin har henvendt seg til Epic med flere spørsmål. I en generell uttalelse skriver Greg Larsen, driftsleder i Finland og Norge at Epic jobber tett med Apotti for å analysere klagen.

Anna Karjalainen, kommunikasjonsdirektør i Apotti skriver at de tar legenes klage alvorlig.

– Vi vil integrere potensielle utviklingselementer i Apottis 2.0 program, som ble lansert i fjor høst. Målet er å bedre Apottis bruker- og kundetilfredshet ved å bedre brukervennligheten. Sentrale utviklingsmål er forenkling og harmonisering av systemet, samt videreutvikling av rapporteringsverktøy.

Om klagen skriver Karjalainen:

– Den er sendt Valvira. Apotti avventer nå mulig forespørsel fra Valvira om informasjon, og vil iverksette tiltak basert på dette. Vår gjennomgang viser at de fleste elementene i klagen er tatt i betraktning for 2.0-versjonen av programmet. Det ser også ut til å være ting som krever ytterligere instrukser i Apotti for å sikre at de riktige funksjonene brukes. Informasjon om pasienter når registreringer er foretatt på sykehus, det vil si at det ikke er en systemsvikt, men mangel på gjensidig avtalte prosesser.

Powered by Labrador CMS