Styres på kvalitet
Pasienter og pårørende skal føle seg trygge på at norske sykehus styres på kvalitet og at det står øverst på dagsordenen i våre møter med Helse- og omsorgsdepartementet.
Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Per Anders Oksum, styreleder i Helse Sør-Øst RHF
I DAGENS MEDISIN (20/2015) spør helsetjenesteforsker Ellen Tveter Deilkås om i hvilken grad temaer som kvalitet og pasientsikkerhet er på dagsordenen i styringsdialogen mellom de regionale helseforetakene og Helse- og omsorgsdepartementet (HOD)? Svaret er enkelt: I veldig stor grad.
I foretaksmøtene mellom regionene og HOD har det vært oppmerksomhet på internkontroll og risikostyring. I tillegg til foretaksmøtene styres helseforetakene gjennom lov, vedtekter og oppdragsdokument. Oppdragsdokumentet gir det helsepolitiske oppdraget og er departementets viktigste instrument for å fremme en styrt utvikling av spesialisthelsetjenesten.
KVALITETSINDIKATORER. Gjennom oppdragsdokumentene er det i senere år stilt flere krav til kvalitet og pasientsikkerhet, og det har kommet flere nye styringsindikatorer på området. Resultatene fra kvalitetsindikatorene står øverst på dagsordenen i de månedlige oppfølgingsmøtene mellom HOD og de regionale helseforetakene. Resultatene rapporteres også tilbake til HOD gjennom årlig melding.
I egne styrerom og oppfølgingsmøter med våre helseforetak er det heller ingen tvil om at pasientsikkerhet og kvalitet har stor oppmerksomhet.
STOR OPPMERKSOMHET. Dette året har Helse Sør-Øst satt ekstra trykk på arbeidet med å lette pasientenes tilgang til sykehustjenester gjennom å korte ventetidene og redusere andelen fristbrudd. Dette har vært et tydelig krav fra eier – og de gode resultatene som er oppnådd gjennom året, viser at styringsdialogen fungerer.
Vår oppfatning er at kvalitet og pasientsikkerhet er veldig sentralt i styringsdialogen mellom departementet og de regionale helseforetakene – og at det de senere årene har vært en betydelig dreiing mot innhold i tjenesten. Dette er en utvikling vi applauderer på vegne av sykehusene, fagfolk, pasienter og pårørende.
Ingen oppgitte interessekonflikter
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 21/2015