Helsetjenester i apotek redder liv

Apotekenes muligheter til å tilby lett tilgjengelige helsetjenester, bør være i fokus - ikke profesjonskamp mellom ulike aktører i helsevesenet.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

Irene Hope, forbundsleder i Farmasiforbundet
HELSETJENESTER i apotek er med på å redde liv. Eksempelvis finnes det flere tilfeller der pasienter har fått diagnosen føflekkkreft hos legen etter føflekkskanning på apoteket. Som autorisert helsepersonell i apotek er vi stolte av å bidra til å redde liv.
Vi som jobber som apotekteknikere i apotek, er autorisert helsepersonell som har stor kompetanse på helse og legemidler. I vår hverdag opplever vi at en del helsetjenester har en naturlig plass i et apotek, for eksempel knyttet til astmamedisin og -utstyr, røykeslutt og diabetes.
SETTES I SYSTEM. Vi ser helsetjenestene som en forlengelse av det vi allerede jobber med - tjenester som er med på å gi tusenvis av apotekkunder og pasienter bedre helse og en bedre hverdag. Mulighetene som apotekene har for å tilby lett tilgjengelige helsetjenester, bør være i fokus, ikke profesjonskamp mellom ulike aktører i helsevesenet, slik de siste dagers debatt har hatt preg av.
Det er ikke noe nytt at vi henviser kunder og pasienter til lege hvis vi ser at det er nødvendig. I møtet med kunder og pasienter avdekker vi daglig problemstillinger rundt kunders og pasienters helse. Dette har vi gjort i mange år, og dette har vi kompetanse på. Det som er nytt, er at dette blir satt i system. Det er positivt.
TAR IKKE FRA LEGENE. Det er viktig å understreke at apotekteknikere og farmasøyter i apoteket ikke skal stille diagnose, men tilby enkle tjenester som gir kunder og pasienter en indikasjon på om de bør gå til legen for å få stilt en diagnose eller ikke. Vårt mål er selvsagt ikke å «stjele kunder» fra legene. Målet er bedre samhandling mellom ulike deler av helsevesenet for å bidra til bedre helse i befolkningen.
Det er også viktig å understreke at vi får grundig opplæring i å tilby helsetjenester. Som autorisert helsepersonell har vi dessuten lovpålagt plikt til å tilegne oss den kompetansen som trengs.
TRYGGHET. Det er ikke legene som bør være bekymret for helsetjenester i apotek, men snarere useriøse nettbutikker, som selger hummer og kanari av selvtester og andre helseprodukter. Apoteket sikrer trygge rammer rundt det mange ellers ville ha gjort i ensomhet hjemme - uten den tryggheten som veiledningen fra autorisert helsepersonell gir.
Som apotekteknikere er vi eksperter på hvordan legemidler og andre apotekprodukter kan forebygge sykdom og lidelser. Det viktigste vi jobber med er å hjelpe kunder og pasienter til en bedre hverdag. Dette er også målet med helsetjenestene som tilbys i apoteket.
Ingen oppgitte interessekonflikter
Kronikk og debatt, Dagens Medisin 12/2013

Powered by Labrador CMS