Avvik er læring
Avvik er viktig for å fikse problemene vi har i dagens helsevesen. Hva kan gjøres for at avvik blir dokumentert og behandlet?
Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

UNGE STEMMER-KOMMENTAREN: Karianne Johnsrud Gundersen, sykepleier i hjemmetjenesten, Ringerike kommune
SOM SYKEPLEIER i hjemmetjenesten opplever jeg at avvik blir underrapportert. Jeg har erfart at kolleger som har jobbet i mange år, ikke vet hvordan man skriver avvik på arbeidsplassen. Eller at kolleger unngår å skrive avvik for ikke å «sladre på noen».
Etter min erfaring er det flere årsaker som går igjen. Manglende opplæring, ikke tilgang til kvalitetssystemet og som alltid; tidspress. Det kan derfor tenkes at dette skjer andre steder i helsevesenet.
OPPLÆRING. Ifølge Helsepersonelloven skal virksomheten organiseres slik at helsepersonell kan overholde sine plikter. Helsepersonell skal rapportere informasjon om forhold som kan medføre fare for pasientens eller brukerens sikkerhet. Dette innebærer at virksomheten skal tilrettelegge for at ansatte kan skrive avvik, men helsepersonell har et ansvar for å gjennomføre og etterspørre opplæring. Avvik er nødvendig for å dokumentere feil og lære av dem, slik at pasientsikkerheten blir bedre – men ikke minst tilfredsstillende bemanning, kompetanse, utstyr, rutiner og arbeidsmiljø.
Etter min mening har vi som helsepersonell ansvar for å skrive avvik, men om vi ikke har noen mulighet, har vi ansvar for å etterspørre opplæring slik at vi får tilstrekkelig kunnskap til å kunne gjøre dette.
Når tiltak ikke iverksettes, kan det blant helsepersonell oppleves som lite meningsfullt å skrive avviksmelding
FOREBYGGING. Virksomheten står med ansvaret for å gi nødvendig opplæring og følge opp avvikene som kommer inn. Her mener jeg at helsevesenet har mye å hente.
Jeg har snakket mye med min samboer om akkurat dette. Han jobber i anleggsbransjen. Der har de stadig flere prosjekter avviksmål, hvor arbeidere blir oppfordret til å skrive avvik fordi bedrift og byggherre har lyst til å skape en tryggere, grønnere og ikke minst mer effektiv arbeidsplass. Kanskje helsevesenet burde se til andre bransjer for å lære av andre?
Å føre avvik er, ifølge Helsetilsynet, en forutsetning for at tjenestene kan rette opp feil og forebygge nye avvik.
AVVIKSMELDING – STRAKS! Jeg har sett tilbake på eldre artikler om avvikshåndtering, og eldre artikler er dessverre like relevante i dag. Dette viser at selv om helsepersonell varsler, blir det ikke alltid satt i gang tiltak. Slik jeg ser det, ligger problemet i hva som blir gjort med avvikene, eller rettere sagt hva som ikke blir ikke gjort med dem. Når tiltak ikke iverksettes, kan det blant helsepersonell oppleves som lite meningsfullt å skrive avviksmelding.
Det er kanskje viktigst å skrive avvik når det er travelt. Men når man er ferdig for dagen og har skrevet rapport og ryddet, ofte på overtid, er man sliten og vil hjem – og orker rett og slett ikke å skrive avviksmelding.
Dagens Medisin, fra Kronikk og debattseksjonen i 03-utgaven