Nyheter for deg som jobber i helsevesenet

• DM Pharma
  • Abonnere
  • Annonsere
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Ledig jobb
  • Logg inn
Artikkelbilde

KAN BEHOLDE DEM:  – Fastlegene er veldig fornøyd med sine journaler. De kan beholde dem hvis de vil, sa Christine Bergland. – Jeg lurer på hva hun mener, sier fastlege Ivar Halvorsen, som sitter i Nasjonalt e-helsestyre.

Foto: Vidar Sandnes

Forvirring etter uttalelser om fastleger og Akson

Direktoratet for e-helses direktør uttalte onsdag at alle fastlegene kan beholde journalsystemene de allerede har.

Publisert: 2020-06-11 — 15.37

Dagens Medisins artikler om En innbygger, en journal og Akson er samlet her.

Christine Bergland lover at alle fastlegene kan beholde det journalsystemet de har dersom den kommunale journalen Akson blir realisert.

Men fastleger skjønner ikke hva hun mener.

Det var i en debatt om Akson på NRK Dagsnytt 18 onsdag, at direktør i Direktoratet for e-helse Christine Bergland, sa at alle fastleger kan beholde journalene de har.

Dette vekker oppsikt blant fastleger Dagens Medisin snakker med, særlig fordi Direktoratet for e-helse i arbeidet med Akson, har betonet hvor viktig det er at fastlegene er med på den nye journalløsningen.

– Fastlegene er veldig fornøyd med sine journaler. De kan beholde dem hvis de vil, sa Bergland.

– Jeg lurer på hva hun mener. Man har jo vedtatt at det skal være frivillig, men at tvang kan være aktuelt en gang etter 2030 når man kommer opp i et visst antall brukere. Samtidig heter det jo i styringsdokumentet at hele prosjektet står og faller på at alle er med, sier Stavanger-fastlege Ivar Halvorsen. Han sitter i Nasjonalt e-helsestyre og er nestleder i Allmennlegeforeningen.

– Dette er en god nyhet dersom Bergland begynner å tenke som Legeforeningen og IT-bransjen: Slik Legeforeningen tenker så må ulike systemer kunne kobles sammen og få tilnærmet samme funksjonalitet slik at vi når målet, sier Halvorsen.

På spørsmål til Bergland om hvorfor det da er direktoratets langsiktige mål at det skal være 100 prosents deltakelse fra fastlegene, svarer Bergland dette:

–  Vi har forståelse for at fastlegene er fornøyd med sine journaler, og anbefaler ikke at noen tvinges med på en løsning.

–  Det å tre en løsning ned over hodet på noen gir sjelden gode gevinster. Så er det selvfølgelig et mål at Akson journal skal få så god funksjonalitet at også fastlegene vil velge å bli med. At vi i den samfunnsøkonomiske analysen har estimert med 60 prosent innen utgangen av 2033 speiler dette.

Nyhetsbrev
Følg med på siste nytt fra Dagens Medisin ved å abonnere på vårt gratis nyhetsbrev og følge oss i sosiale medier.