VANT RETTSSAK: 90 piloter i Babcock fikk medhold i at overgangen til ny operatør for luftambulansene var en virksomhetsoverdragelse. Foto: Anne Grete Storvik

– Tilfredsstillende å få medhold

90 piloter har fått medhold i Nord-Troms tingrett i at overgangen deres til den nye arbeidsgiveren Babcock SAA var virksomhetsoverdragelse.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Saken er oppdatert.

Pilotene gikk til sak over betingelsene de fikk da selskapet Babcock SAA overtok ansvaret for driften av luftambulansene i 2019. De 90 pilotene mente at overtakelsen var en virksomhetsoverdragelse. Fredag fikk de medhold i tingretten.

– Det er foreløpig ikke klart hvilke konsekvenser denne dommen vil få. Vi vil nå gå nøye gjennom premissene for dommen før vi avgjør hvordan vi skal håndtere denne saken videre, sier driftssjef Hilde Sjurelv i Babcock i en pressemelding.

Mistet jobben

Alle pilotene som jobbet for den tidligere operatøren Lufttransport mistet jobben da selskapet tapte anbudsprosessen om å fortsette å drifte luftambulansetjenesten. Byttet av operatør skjedde uten en så kalt virksomhetsoverdragelse som innebærer at personell følger med ved bytte til ny leverandør. Flygerne fikk tilbud om jobb hos Babcock SAA etter en ny fremforhandlet tariffavtale.

– Det er tilfredsstillende å se at vi har fått fullt medhold i påstanden vår og at det er en enstemmig dom, sier flykaptein Per Helge Klock til Dagens Medisin.

Klock har jobbet som pilot i ambulanseflytjenesten siden den nasjonale luftambulansetjenesten ble opprettet i 1988 og er en av de 30 saksøkerne. Han er mest av alt oppgitt over situasjonen som har oppstått.

– Jeg har jobbet for luftambulansetjenesten i over 30 år. Det er merkelig å se at en ikke blir verdsatt. Vi mener egentlig at hele saken burde vært unngått ved at Luftambulansetjenesten hadde stilt krav om virksomhetsoverdragelse.

Klock mener saken har ført til mye usikkerhet.

– Vi var jo ikke sikret videre jobb, og at det at en risikerte å miste den opparbeidede kompetansen på denne måten er litt uforståelig.

Pilotene har ført saken som individuelle saksøkere.

Sentral kompetanse

Tingretten har i dommen lagt vekt på at «flygernes virksomhet og kompetanse er helt sentral».

I dommen heter det vises det til store likheter mellom virksomheten til Babcock og det tidligere opplegget.

– Det er vanskelig å si hvilke følger dommen vil få, ettersom den ikke er rettskraftig ennå. Vi vil lese nøye gjennom dommen, vurdere premissene for domsavslutningen og se an hva motparten gjør, sier Klock.

Kan få betydning for plassering

Spørsmålet om ansiennitet har imidlertid vært sentralt for pilotene.

I dommen står det å lese at partene er enige om at dersom overgangen ansees som virksomhetsoverdragelse vil dette utløse rettigheter for de 90 saksøkerne.

«Det er enighet om at dette i så fall innebærer at ansienniteten fra Lufttransport FW AS skal medregnes i ansettelsesforholdet i Babcock i alle sammenhenger der dette har betydning for arbeidstakernes rettigheter», heter det i dommen.

Det kan få følger for intern ansiennitetsrangering i selskapet. Flygerne jobber turnusordning og har arbeidssted på én av de syv basene. Når flygerne er i tjeneste bor de på basen. Ved utrykning er det en kaptein som har det overordnede ansvaret for flyet og en styrmann.

– Babcock er et stort selskap med flere piloter som har kort ansiennitet. Vi har piloter med ansiennitet helt tilbake til 1988. Dette kan få betydning for hvem som får velge først når det åpnes for endringer som utsjekk på flytyper og valg av base, sier Klock.

– Vil dette få følger for tariffavtalen som ble inngått mellom Babcock og dere piloter?

– Vi må nok avvente å si noe om dette med tanke på premissene i dommen og hva motparten foretar seg.

Vil ta stilling til rettskraftig dom

Luftambulansetjenesten HF er det ansvarlige helseforetaket for all luftambulanse i Norge. Kommunikasjonsrådgiver Knut Haarvik opplyser at helseforetaket ikke har fulgt forhandlingene i retten.

– Vi har fått med oss at det er avsagt dom og at partene nå har noen uker på å vurdere om de ønsker å anke. Så lenge den er til vurdering synes vi ikke der er riktig å kommentere saken, sier Haarvik til Dagens Medisin.

– Vårt fokus er at folk skal være trygge på å få ambulanseflytjenester. Når rettskraftig dom foreligger kommer vi derfor til å vurdere om det er noe i den som kan påvirke tjenesten vi er satt til å drive.

Haarvik viser også til at Luftambulansetjenesten har endret konkurransegrunnlaget og lagt inn et nytt punkt om virksomhetsoverdragelse.

I punktet heter det at overføring av oppgaver «vil kunne utgjøre en virksomhetsoverdragelse i henhold til arbeidsmiljøloven, og vil kunne medføre at leverandøren ved kontraktstildelingen blir bundet av de rettigheter og plikter som følger av arbeidsmiljølovens kapittel 16. Arbeidstakers rettigheter ved virksomhetsoverdragelse.»

Ankefristen i sivile saker er én måned fra dagen avgjørelsen ble gjort kjent for partene.

Powered by Labrador CMS