Fra tall til dialog

Statistikk og kvalitetsindikatorer kan bidra til mer kunnskap om allmennlegetjenesten og styrke dialogen i helsetjenestene.

Publisert

Denne artikkelen er mer enn fire år gammel.

Helen Brandstorp

Innlegg: Helen Brandstorp, divisjonsdirektør ved Divisjon for analyse og samfunn i Helsedirektoratet
Beate M. Huseby, fungerende fagdirektør i Divisjon for analyse og samfunn i Helsedirektoratet
Olav Isak Sjøflot, avdelingsdirektør for avdeling for helseregistre i Helsedirektoratet

DENNE UKEN publiserer Helsedirektoratet første versjon av vår nye statistikk om fastlegers arbeid. Senere vil vi publisere nye kvalitetsindikatorer. Med dette ønsker vi å bidra til økt kunnskap om allmennlegetjenesten.

Don Berwick, en nestor i kvalitetsarbeid, sa: «Måleresultater må temmes via samtale».

Beate M. Huseby

Les også: Noen tanker etter Fastlegekonferansen

GRUNNFJELLET. Helsedirektoratet ønsker at statistikk og kvalitetsindikatorer skal styrke dialogen mellom fastleger, kommuner og etter hvert helsefellesskapene – samt andre som jobber for utvikling, kvalitet og kvalitetsforbedring i tjenestene. Dialogen bør også inkludere brukererfaringer og annen erfaringsbasert kunnskap.

Allmennlegetjenesten er en viktig del av grunnfjellet i norsk helsetjeneste. Mer enn 70 prosent av befolkningen har kontakt med legetjenesten i løpet av et år. Blant eldre er andelen på over 90 prosent og varierer lite mellom kommuner. Jo viktigere fastlegetjenestene er for befolkningen, desto viktigere er det å ha gode virkemidler for å følge kontinuitet, tilgjengelighet og faglig utvikling – samt å kvalitetssikre og evaluere tjenesten.

Disse virkemidlene vil være under stadig utvikling, og vårt ønske er å gjøre dette arbeidet i tett dialog med tjenesten.

NY FASTLEGESTATISTIKK. Statistikken vi publiserer, bygger i første omgang på fastlegens takstbruk og er hentet fra Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR). Tall vises for Norge, fylke og kommuner, og det vil ikke være mulig å knytte resultatene til individuelle pasienter eller leger. Statistikken vil oppdateres månedlig og suppleres med ytterligere statistikk etter hvert som vi får sammenstilt relevante data fra KPR, Norsk pasientregister (NPR) og Fastlegeregisteret.

Vi vil invitere til en bredere samtale om hvordan statistikk kan gi nyttig informasjon og benyttes systematisk i kvalitets- og forbedringsarbeidet

I arbeidet har vi hatt glede av gode innspill fra Norsk forening for allmennmedisin (NFA) og Senter for kvalitet i legekontor (SKIL). Å involvere fagmiljøet, har vært avgjørende for å utarbeide relevant og forankret statistikk.

Vi ønsker å fortsette dette gode samarbeidet og også invitere til en enda bredere samtale om hvordan statistikk kan gi nyttig informasjon og benyttes systematisk i kvalitets- og forbedringsarbeidet i tjenesten.

KVALITETSINDIKATORER. I 2020 vil Helsedirektoratet publisere nye nasjonale kvalitetsindikatorer om fastlegers oppfølging av pasienter med diabetes. Vi arbeider også med å utvikle indikatorer på fastlegers oppfølging av personer med psykisk utviklingshemming og demens, samt indikatorer for legevaktstjenester og sentrale mål for fastlegeordningen, som tilgjengelighet og kontinuitet i lege-/pasientrelasjonen. I dette arbeidet har vi også stor nytte av dialogen med ulike fagmiljøer og ser frem til videre samarbeid.

Kvalitetsindikatorene skal støtte politisk og administrativ ledelse og kunne brukes aktivt i lokalt kvalitets- og forbedringsarbeid sammen med annen generell statistikk. Dette krever at både statistikk og kvalitetsindikatorer er relevante, pålitelige, tilgjengelige, og kan påvirkes via kvantifiserbare tiltak.

EN BEDRE HVERDAG. En kvalitetsindikator er et verktøy for dialog i forbedringsarbeidet. Indikatorer kan identifisere forhold som trenger oppmerksomhet. men kan aldri gi hele svaret alene. Aktivt forbedringsarbeid krever fokus, innsats over tid og læring, noe som best gjøres gjennom dialog.

En god dialog bidrar også til å identifisere det vi ikke har tall på: Forhold vi likevel trenger å følge opp for å sikre en god og trygg tjeneste for pasientene – og en best mulig hverdag for våre allmennleger. Dette trenger vi å snakke om.

Ingen oppgitte interessekonflikter

Powered by Labrador CMS